Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
utbetaling av permisjonspenger. Via arb.giver eller rett fra NAV?
00:09 14.05.2008
Når dere går ut i permisjon. Får dere forskutert lønn fra arbeidsgiver, som videre får pengene fra NAV, eller må du søke direkte til NAV utenom arb.giver? Jeg må sistnevnte, da dette er måten jobben min gjør det på etter hva jeg har forstått på dem.
Var en som sa at det "lønte seg med alternativ nr.1" , men jeg vet ikke om det er noen forskjell jeg? (jeg tjener under 6G)
Samme gjelder nå som jeg er sykemeldt. noen får forskutert lønn fra arbeidsgiver som deretter får penger igjen fra NAV, andre må selv gå dirkete til nav. Jeg gjør sistnevnte..
Er der noen kjente ulemper/fordeler med de ulike alternativene?
Sv: utbetaling av permisjonspenger. Via arb.giver eller rett fra NAV?
08:49 14.05.2008
Må først få si at dette vet jeg ikke 100%, men andre som har hvert i permisjon her hos oss fikk fra NAV. Da fikk dem jo utbetal lønn til et annet tidspunkt enn vanlig, pluss at betaøingene ofte er for sene eller feil! Men om dette er den eneste forskjellen vet jeg som sagt ikke.....
10:28 14.05.2008
Takk for svar!
Er klar over at dette ikke er noe jeg kan velge selv, men ønsker bare å finne ut hva som egentlig er de største forskjellene.
Min arbeidsplass forskuterer ikke lønn. Siden jeg da er sykemeldt fra og med nå, så vil jeg ikke, neste år, få feriepenger fra september i år og utover i og med NAV allerede betaler meg for juni,juli og august. Er det sånn?
Men elles har jeg samme "retter" som en som de som får lønn forskutert via arb.giver? Jeg FÅR lønna mi til hver mnd selv om jeg går direkte til NAV.
Er så fersk på dette så prøver å lære meg mest mulig her ;-)
11:23 14.05.2008
Det ringte en bjelle hos meg ang feriepenger av sykepenger og måtte bare søke litt. Se her:
http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28190
Du får altså bare feriepenger for 48 dager fra forlketrygden + de 16 dagene fra arbeidsgiver, altså totalt 64 dager, drøye to mnd...
Men når det gjelder lønn så, ja-du får lønna di hver mnd og du skal ikke tape noe på dette. Så sånn sett spiller det ingen rolle hvem du får det fra. Det er bare om man tjener over 6G at det blir tap (i tillegg til feriepengene da selvsagt).
12:22 14.05.2008
Jeg tjener over 6G og min arbeidsgiver betaler mellomlegget slik at jeg får min fulle lønn i permisjonstiden. Da er det arbeidsgiver som lønner meg og de får tilsvarende 6G refundert fra NAV.
19:56 14.05.2008
Det er ikke alle arbeidsgivere som betaler over 6 g eller som betaler feriepengene. Min tidligere arbeidsgiver forskutterte både lønn og foredrepenger, men aldri over 6G
De glemte vist at jeg ikke skulle få alle feriepengene så jeg fikk det da Sikkert fordi permisjonen min gikk over årskiftet.
09:55 15.05.2008
Eneste grunnen til at jeg skal prøve å få arbeidsgiver til å forskuttere, er fordi vi har utbetalinger på en helt annen dato enn NAV. Så slipper jeg å være på forskudd hele tiden på alt av regninger jeg har.
Min arbeidsgiver betaler bare feriepenger for de 15 første ukene og ikke utover 6G.. Det er jo bare det de får refundert av NAV... Så noen er nok veldig snille arbeidsgivere der ute hehe!
15:49 15.05.2008
Jeg er en av de heldige som jobber i en stor og seriøs bedrift som har meget gode ordninger for sine ansatte... Jeg får lønn forskuttert av arbeidsgiver, samt at jeg får feriepenger for hele perioden (ikke bare to mnd som fra Nav).