Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Hvor lenge har dere klart å skjule graviditeten ?
19:26 14.05.2008
Hvor lenge har dere gått på jobb eller i andre sammenhenger uten å si noe og uten at noen har sett det??
Jeg sa det til sjefen i uke 15 og er nå 16+2 Han ble veldig overasket og har sagt at han ser etter magen min nå som han vet det.
De andre på kontoret vet ikke noe, og jeg lurer på hvor lenge det går før noen ser noe :)
Skal enten si det til uken eller så får de seg en overaskelse når jeg kommer tilbake og er 19 fullgåtte
Sv: Hvor lenge har dere klart å skjule graviditeten ?
19:27 14.05.2008
Hadde også planer om å gå så lenge som mulig uten å fortelle det til noen.
Nøyaktig en uke etter at jeg fikk to blå streker på testen ble jeg innlagt med alvorlig svangerskapskvalme. Det var vel i sv.uke 5-6.
Så den gang ei...
Det går ikke alltid som man har tenkt.
20:44 14.05.2008
Jeg ble dårlig ganske kjapt, og måtte ha litt tilrettelegging på jobb for å unngå full krise og sykmelding. Opp klokka seks om morgenen og masse rått kjøtt til alle kanter... *blæh* Ikke den beste kombinasjonen, kan man trygt si!! Så jeg måtte si det i ca uke 5-6.
Det rare var at en av kollegene mine hadde bare VISST at jeg var gravid, hun så det allerede dagen etter at jeg fant ut av det selv - FØR jeg ble kvalm. Ikke spør meg hvordan! Sjefen min hadde også ant at noe var på gang, igjen før jeg ble kvalm. Begge er kvinner, med mange svangerskap bak seg og en god porsjon intuisjon. :)
For min del har jeg bare positive ting å si ang det å si fra tidlig - det hjalp meg enormt, og det er deilig å slippe å "skjule" noe.
20:44 14.05.2008
Hehe, jeg hadde store planer om å holde d skjult for sjefen lengst mulig, og for de andre på jobben til sånn uke 12-13 hvertfall.. så når magen begynte å ese i uke 7 ca, ble d store tunikaer i flere uker for å skjule den..men i uke 10 tror jeg d var, da jeg hadde på meg en litt trangere tunika, kom plutselig den godeste kontordama på jobben bort til meg og spurte når den lille skulle komme til verden. Da skvatt jeg gitt! Hehe.
Så i uke 11-12 begynte jeg å bli rimelig lei av de samme tunikaene hver dag, og begynte m vanlige, trange gensere igjen. Og da begynte folk å spørre, var jo ganske tydelig at d var en gravidmage på gang:) Helt greit, for var jo sprekkeferdig etter å fortelle om den gode nyheten også, i tillegg til at d føltes veldig greit at de endelig skjønte at jeg ikke bare hadde lagt på meg endel ekstra..=)
Og kontordama på jobb er jo selvfølgelig sladrekjerring, så sjefen min fikk jo vite at jeg var gravid i uke 11, selv om jeg ettertrykkelig hadde bedt henne om å ikke si d til noen enda, siden d var så tidlig..men akk nei!! Dumme dame..
Nå i uke 17 vet alle d, og magen er jo også såpass stor at den presser seg fram selv fra tunika-teltene mine=) men er jo bare gøy å strutte litt nå da! ble veldig langt dette gitt...menmen!
20:46 14.05.2008
Fortalte det sist uke til sjefen, og familien nå denne uka. 4 mnd på vei.
Skjønner ikke at jeg har klart det, for har fått mage. Hadde besøk av mange venner i går, men ingen som spurte...så tenkte å vente til neste uke etter ul, og sende de mms med bilde;)
21:43 14.05.2008
fortalte det i uke 16.. men jeg kunne gå til 20 uker før noen turte se annerledes på magen min.. har ikke fått noen spm på det før jeg var 23 uker på vei heller.. nå kan den ikke skjules lenger gitt..
22:34 14.05.2008
jeg sa det med en gang! klarer ikke holde det inne! =) da skjønner hvertfall folk rundt meg hvis humøret skulle svinge eller formen ikke helt bra. også kunne jeg snakke så mye jeg ville om baby og mage og alt dette (til andres fortvilelse) =D hadde det gått galt så hadde jeg fått forståelse for det og tenker jeg.. liker ikke å sjule ting jeg.. =)
22:37 14.05.2008
Jeg sa det i uke 9. Dette fordi det var vanskelig å holde skjult pga vi vile si det til venner o.l slik at det ble offesielt. Mange veninner som pluttselig skulle ha meg med ut når jeg ble gravid. Åsså slutta jeg jo å røyke så de fleste hadde sine mistanker, hehe;) Så vi følte det var vondt å holde det skjult. Arbeidsgiver hadde ingen anelse om at jeg var gravid. Ellers skulle jeg fint klart å skjule det pga jeg har vært så heldig å ha vært i god form:)
14:15 15.05.2008
Jeg sa ifra ganske tidlig til familie og venner.. eller dvs svigemor gjetta det fort når jeg sa nei takk til en kaffekopp.. og da gadde jeg ikke juge.. var vel 6-7 uker på vei.. Nå er jeg 15 uker, og har ikke sagt noe på jobben. Fått litt mage, men den er størst på kvelden, og da er jeg ikke på jobb.. Er fortsatt i prøvetid på jobben, så jeg hadde ikke planlagt barn med det første.. men må nok slippe bomben før prøvetiden er omme, og håpe de ikke kicker meg ut..
14:20 15.05.2008
haha jeg skjuler det forstat for naboen. han klarer ikke se jeg er gravid, enda jeg har så stor mage som aldri før. spurte senest forrige helg om jeg skulle ut på byen. haha. sa nei, skal bare ut å spise. var 26 (eller 27 ifølge bim) uker da han spurte:) men naboen har litt stor mage selv, og syns kanskje derfor ikke magen min er spess stor nå:) men er 170, så er jo ikke så lav, faktisk 2 cm høyere enn gjennomsnittet, så vanskeligere å se på meg nen på en kort person at jeg er gravid=) men jeg har fått gigamage! vil legge ut bilder