GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Småtroll 2-3 år

Blir svett av 2-åringen her, fy for et temperament !!! (langt)
21:17 14.05.2008
Han har virkelig kommet inn i trassalderen. Trodde det begynte når han var 1 år, men det var ingenting i forhold til nå.

Alt er nei, vil ikke, ikke gjøre sånn, vil ha det, nei, ikke det.
Også så sint som han blir, øynene hans blir helt svarte.
Vanligvis går sinnet hans over i løpet av 5-10 min, men i dag holdt han på i 40 min. Hylte som en gal. Hvorfor ? Fordi han måtte gå opp 1 trapp selv (bor i 4 etg. uten heis, mor med bekkenløsning).

Lurer på om jeg gjør ting riktig når disse sinna anfallene kommer. Jeg prøver først å spørre hvorfor han er så sinna, får jo ikke svar. Lar han være for seg selv, setter meg litt unna. Etter et par minutter prøver jeg å nærme meg han, er han fortsatt illsint så flytter jeg meg igjen, lar det gå 3-4 min før jeg prøver å nærme meg han igjen osv. Når han er ferdig og har roet seg setter han seg som regel ned på fanget mitt og da sier jeg at det er helt greit å bli sinna, men at han ikke kan få vilja si når det kommer til alt han har lyst til (eller ikke lyst til). Så sitter vi og koser litt.

Synes det er så mye "krangling" om dagen. Han tester meg ut hele tiden, og jeg prøver å velge mine kamper. Det starter når vi skal til bhg, da vil han ikke kle på seg, han vil ikke gå ned trappa, han vil ikke sitte bak i bilen (han vil kjøre). Også fortsetter det når jeg henter han. Han vil ikke sitte bak i bilen, han vil ikke gå ut av bilen, han vil ikke gå opp trappa, han vil ikke ditten og datten, får helt fnatt til tider. Merker jeg er helt sliten i hodet etter at han har lagt seg.

Flere illsinte 2-åringer her.
The Crow m/spire
Sv: Blir svett av 2-åringen her, fy for et temperament !!! (langt)
22:06 14.05.2008
Jeg kjenner igjen dette! 2 åringen er for tiden veldig ute etter å bestemme alt selv og småting kan bli fullstendig katastrofe.

Jeg kjører også lignende løp som deg - velger mine kamper med omhu. Viktig å la de få følelsen av at de kan bestemme litt også og ikke blir overkjørt i alt. Det som ikke er viktig for meg, men viktig for henne lar jeg bare gå. Det blir nok av kamper likevel :)

Det er utrolig slitsomt med en 2 åring som ikke vil gå og som legger seg på bakken og ruller ned skråningen når jeg skal hente i bhg.... også jeg med bekkenløsning og ikke så lett å løpe etter henne.

Hun prøver å slå en del også, men det gir jeg klar melding på at ikke er lov. Jeg sier at hun har lov å bli sint men ikke slå. I det siste har hun begynt med noen primal-brøl når hun er sint - utrolig fascinerende. aner ikke hvor hun har det fra. Brøler og ser sint på meg... :)

Jeg håper bare jeg takler dette på rett måte og at det vil gå over snart. Merker at når jeg selv er sliten er jeg også mye mindre tålmodig og takler det dårligere.
Lille Lu
22:15 14.05.2008
Ja, det merker jeg også. Er jeg sliten blir jeg mindre tålmodig og da blir alt mye verre. Prøver å puste rolig gjennom nesen og telle til 10.

Må flire litt nå ang. den episoden i stad. 40 min med illskriking fordi han måtte gå den siste trappen selv i dag. Guri, skulle ønske han valgte sine kamper like mye som det jeg gjør....hehe.

Synes det blir litt vanskelig i trappene. Noen ganger går han opp og ned uten at jeg trenger å spørre engang, mens noen ganger blir han helt vill når han må gå selv (bære, bære, sier han). Problemet er at han setter i gang med å hyle i oppgangen og det smeller i alle veggene når han setter i gang. Det er jo ganske så forstyrrende for de andre naboene. Hadde det ikke vært for dem så hadde jeg ikke gitt meg. Skal helst ikke gå i trapper selv pga bekkenløsning, og når jeg da i tillegg må bære han på 14,5 kg, så blir det tungt og vondt for mor.
The Crow m/spire
22:27 14.05.2008
Huff, det skjønner jeg godt blir tungt og vondt! Jeg bodde i fjerde etg uten heis i forrige svangerskap og hadde bekkenløsning da også, men da gikk det nå på et vis. Er glad jeg slipper det nå med en 2-åring på slep for hun skal bæres mye! Hadde kanskje vært flinkere å gå i trapper dersom hun fikk trene hver dag, men nå har vi alt på en flate så hun går ikke så mye i trapper og er ikke flink til det heller.
Lille Lu
23:21 14.05.2008
Jeg kom meg igjennom denne fasen delvis ved å planlegge å krangle.
La henne få viljen sin på ting som jeg hadde planlagt at hun skulle få.
Om leker, om klær, ting som ikke betyr så mye for deg.

Jo-nei-jo-nei-leken er også gøy. Bare sitt og "krangle" med barnet lenge. Bytt på jo eller nei. Alt etter som det faller seg. De elsker det...
Expat
12:47 15.05.2008
Kjenner meg igjen ja!! Og så er det slik da, at jeg når et slikt anfall kommer ute blandt folk føler meg som den eneste i verden og at andre helt sikkert tenker. Det må være noe galt med oppdragelsen, moren eller barnet!? He he!

Godt å høre om andre!

Jeg har i den siste tiden hatt som fokus å prøve å skape så mange gode stunder som mulig mellom disse kampene. Ellers blir jo dagen full av negative opplevelser. Stakkars små kropper som kan ha så mye sinne i seg :o)
♡MammaLykke♡
20:29 15.05.2008
Jeg har akkurat vært på babysvømming (hvis man kan kalle det det lenger - 2-3 års kurs er det vel egentlig) med min snart 2,5 åring, og hun ble aldeles rasende fordi jeg holdt henne. Hun ville hele tiden at jeg skulle slippe henne - men da synker hun jo! Tror ikke hun skjønner det at hun kan svømme selv med armringer men ikke uten. Raseri utbrudd uten like!! Jeg tror de tror de kan alt for tiden og at de kan bestemme alt også. Slitsomt ialle fall, med slike små verdensmestre :)
Lille Lu
10:08 16.05.2008
Det går heldigvis over etter en stund:)

Jeg overser. Enkelt og greit. Funker som bare juling:)
3småkrapyl:)
10:39 16.05.2008
velkommen i klubben!
har ei som er så trassig for tiden at jeg takler det dårlig..jeg blir så sinna men får dårlig samvittighet etterpå for det er jo ikke hennes skyld.
hun prøver å strekke grenser, å hun gjør ting hun ikke har låv til mens hun ser på meg å jeg sier nei så smiler hun bare å fortsetter.. oæææææææ!!! vil ikke sitte i vogna, vil ikke gå, driver rundt i hele huset! jeg er til og med i tvil om jeg orker å dra til byen på 17 mai for hun er helt umulig hvis vi er i byen!
Bålle84
11:35 16.05.2008
Samma her. Min er litt over 2 år og har altså blitt så vanvittig bestemt på hva han skal, spreller og slår om seg. Vil ikke bytte bleie, vil ikke skifte klær osv. Og så DET ansiktsuttrykket. Noen ganger lurer jeg på om han hater meg men det gjør han selvfølgelig ikke. Må innrømme at det sprekker for meg noen ganger, her om dagen ville han altså ikke klippe neglene men jeg holdt han rett og slett fast, men det var en kamp som varte sikkert 30 min. Du har rett over her at man må velge sine kamper med omhu, og også deg som vil skape så mange gode stunder som mulig innimellom dette. Men jeg har bestemt meg for at om jeg har sagt noe så prøver jeg uansett gjennomføre det. Ser jo ar har vi gitt han "lillefingeren" en gang så husker han det MEGET godt seinere. Han kan ikke få hyle seg til viljen sin hele tiden. Men puh, jeg håper denne perioden ikke varer i evigheter. Helsesøster sa også at 2 åringer kunne faktisk være de vanskeligste, for de skal helst det de ikke skal...
Håper på søsken til Edvart
13:35 16.05.2008
Godt å høre at det er flere som sliter med 2-åringene sine. Man føler seg som verdens verste mor når de setter i gang. Han ser på meg med et blikk som får meg til å føle at han tenker "drittkjerring"....hehe.

Han har som regel kun vært sånn ovenfor meg, men nå har han begynt å være trassete mot sambo også, og det er faktisk litt godt for meg. Er litt deilig å kunne dele litt på denne trassen.

Når jeg først har sagt "nei", så holder jeg ut, er konsekvent på det jeg sier, men jeg overser også noe, synes han godt kan vinne noen kamper i ny og ne.

Vi får holde ut : )
The Crow m/spire
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------