GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene.
Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
fy søren jeg har sug etter salami!
21:18 14.05.2008
Men jeg har bestemt meg for at jeg skal holde meg unna det, for å være på den sikre siden!
sambo kjøpte selvfløgelig en pakke kryddersalami, og jeg synes det lukter sååå godt, og frister så mye på det nybakte brødet... herregud!

Always want what u cant have?
Babygullz +pRinCesS of BelLy<3
Sv: fy søren jeg har sug etter salami!
21:20 14.05.2008
haha den var sleip av han :P flink som klarer å holde deg unna da :) Jeg er heldig og liker ikke det meste av det man ikke skal spise uansett.. men skikkelig godtesug.. og det er vel strengt tatt ikke det beste det hellere, men klarer ikke la vær.. så nå er sambo ute etter sjokolade ;)

Hvor langt er du kommet nå? halveis? halveis til salami ;)
Malle & Lillemor<3
21:28 14.05.2008
Sånn har jeg vært med muggost jeg! Åååhhh, så lyst jeg har på det!
Fatter det egentlig ikke, for er ikke noe jeg synes er sånn veldig lyst på til vanlig... Men, er vel sånn med alt du ikke kan få...
Og rødvin. Har sååå lyst på det.
Men men...
Ina25&#9829;med gull i magen
21:37 14.05.2008
Hadde også et vanvittig sug etter salami, og på TV hadde de jo reklamer HELE tiden for salami...*fres* Men etter å ha spist salami (frosset først) to ganger på skiva var det verste suget over. :) Så det var bare det som skulle til.
Skrekkblanda fryd
21:50 14.05.2008
hihii:P

Godt d ikke bare er meg da=D
Ja er halveis nå, halveis til salami!
godt jeg får med meg julematen:D fenalår, pinnekjøtt, tørka reinhjerte osv osv..mmmmmmmmmm=)
22:09 14.05.2008
Kan du ikke bare kjøpe en pakke salami eller to og hive dem i fryseren? Jordmora mi sa at hvis man lot spekematen ligge litt i fryseren så kunne man spise hva som helst:)
Tone_80
22:19 14.05.2008
Så ta en skive med salami da!!!
Alt med måte. Jeg tok en skive jeg, og det ser ut til å ha godt veldig fint;-)
Er 2 stk i året som kan bli rammet av denne toxomaplose-greia (eller hva det nå kalles). Så sjangsen er liten for at det skal galt. Ail med måte er mitt råd.
Morelli *20.08.08*
22:21 14.05.2008
jeg velger å holde meg unna, og det er jo opp til meg=)
22:26 14.05.2008
hehehe

min sambo hadde kjøpt krydder salami i dag han og:) luktet helt himmelsk:) valgte å holde meg unna jeg og og han visste jo ikke at jeg ikke kunne spise det da:) vet hvertfall hvordan du hadde/har det;)
jente_85
22:25 14.05.2008
Er egentlig enig med deg Morelli. Alt med måte. Det er lett at folk blir hysteriske med tanke på hva man kan spise og ikke spise. Jeg spiste salami flere ganger før jeg var til jordmor da jeg var 14 uker på vei. Var ikke klar over at det KAN være farlig.T ror vi alle kan slappe av og nyte graviditeten og spise variert og ikke tenke så mye på hva som kan gå galt.....
Tone_80
22:45 14.05.2008
Spiser pizza spesiale fra Dr-oetker jeg hvis salamisuget slår til...da er salamien både frosset & stekt, så både toxo og listeria er borte vekk :)

Hjelper ikke å kun fryse spekematen, for det tar ikke listeriabakterien.
alenemoder1snart2
22:50 14.05.2008
Oh My God! Kan man ikke spise salami?? Det har jeg gjort sikkert annenhver dag i mine 22 uker......... Hva kan skje med bebisen??
Matitt
22:56 14.05.2008
Siden salami er spekemat, og ikke er varmebehandlet, kan kjøttet innholde små cyster, der bakterien gondii trives veldig godt. Det er denne bakterien som gir toksoplasmose, og kan føre til at babyen får hjerneskade...eller dårlig syn. Nå er det ikke ofte denne bakterien finnes i norske kjøttprodukter, men jeg velger å ta avstand for å være på den helt sikre siden...
Men, folk har spist salami uten at d har hatt noen konsekvenser...så du velger jo selv hva du ønsker å gjøre=)
22:53 14.05.2008
Lurer på hvorfor alltid noen må kritisere og kalle noen hysterisk fordi man velger å bare være 100% sikker?
Det er jo våres egne valg, la dem som vil spise salami gjøre det, og dem som ønsker å ta avstand for å være helt sikre, gjøre det, uten at man måtte begynne å kalle noen hysterisk og begynne med kritisering. Det er så fullstendig unødvendig og tåpelig at jeg blir helt overgitt av enkelte personers tenke og væremåter mot andres valg og meninger.
23:31 14.05.2008
Jeg spiste salami en dag(før jeg viste at man ikke sku gjøre det)
dagen etter fikk jeg svi ved å ligge med kramper i magen hele dagen
Samme skjedde da jeg spiste pizza som hadde hatt peperoni på seg..
DRIT VONDT!
jcam
00:01 15.05.2008
jeg har spist spekemat hele tiden (er 16+6), men jeg har latt den ligge i fryseren i noen dager først, og passet på at den er fersk. jeg fikk dette rådet av jordmor. jeg tar ikke andre hensyn enn at jeg fryser spekemat og holder meg langt unna upasteuriserte oster som muggost. så drikker jeg et minimum med koffeinholdige drikker. hvordan folk gjør dette må de få bestemme selv, synes jeg :)
spire i magen_85
00:07 15.05.2008
Man kan spise salami og kose seg, så lenge man har kjøpt nye pakker og de ikke blir liggende åpne lenge! Det er ikke farlig... Så til dere som har spist det, kos dere, og til de som ikke vil spise det, så er jo de dems valg.. Men det er ikke farlig!
Men skal være trygg der man kjøper det og, hvis man feks ser de i butikken ikke er nøye med varene og legger det først kjølig, så varmt, så kjølig, det kan skape bakterier....
Men salami er ikke det verste å spise.. Og det fikk jeg bekreftet på sykehuset idag og hørt av veeeeldig mange jordmødre... ;)
Men forskjellig der og fra person til person;)
Babyaugust08
01:20 15.05.2008
Jeg har såååå lysst på en snowball!!!!
Med MASSE eggelikør:0)
YUMMO!
Bekkenløsning
10:10 15.05.2008
Jeg er til vanlig helt avhengig av salami og ost, og hver fredag koser vi oss med hjemmelaget pizza, da med peperoni eller saltpølse! Jeg spiste masse av dette i begynnelsen, men ble veldig nervøs av alt hysteriet her inne på bim. Så nå har jeg snakket med både legen(to leger) og jordmoren min. Og så lenge du selv kjøper pakka og kan følge med utløpsdato, sørge for at den ligger kaldt hele tida, og kaste den hvis den har ligget lenge åpen, så er det ikke farlig! Så da velger jeg å tro på det:) MEN hør her jenter; jeg kritiserer heller ikke dere som velger å holde dere helt borte fra det! Jeg syntes alle selv må få velge hva de vil spise, og ikke bli kritisert hvis en velger en annen vei enn andre kanskje ville ha gjort..

Det er mange ting som frister oss mens vi går gravide, og nå som sommeren er kommet til sørlandet blir jeg helt syk av å se de som sitter på ute-restauranten med en kald en og røyk! Eller et glass iskaldt glass hvitvin på terassen! Ut i båt med små sommerkjoler med god drikke i kjølebagen! (hm.. høres nesten ut som en alkis nå...) Men iallefall,poenget mitt er at det er mange fritelser rundt forbi, og jeg velger bort en svært etterlengtet røyk, og alt med alkohol, sikkert andre som også gjør det med litt tungt hjerte, så da unner jeg meg en pizza med salami på fredagskvelden, eller en skive med samme pålegg midt i uka!

Vi venter alle her inne noe vidunderlig, min prins kommer i august, og jeg holder meg fint unna ting som JEG mener er skadelig for han til han ser dagens lys, så kan dere andre holde dere unna ting som dere mener er farlig!! Lykke til!! PS; Jeg er ikke alkis!!:)
august o8
10:36 15.05.2008
Mmmmm jeg spiser det jeg har lyst på jeg.......

:)
Lofotjenta og gull nr.5 på tur
10:44 15.05.2008
jeg spiser salami. gjerne ei skive og to i mnd. gjor det i mitt første svangerskap og jenta blei ikke skadet av det og nå i dette svangerskapet. men det er jo opp til hver enkelt hva de vil gjøre.
Monika&Isabell&lillegutt
10:50 15.05.2008
Jeg spiser også salami! Tenker slik at det er veldig hysteri i våre dager med ALT man må holde seg unna. Lurer igrunn på hvordan man klarte å fostre opp friske barn i gamle dager jeg?
Men for all del, det er opp til hver enkelt :)
C&Augustgutt08
10:59 15.05.2008
C&Augustgutt; Og bruke hva de gjorde i gamledager som et argument blir vel litt tynt?
Vet heller ikke om du er klar over hvor mange sa dem hadde på gårdene i gamledager heller? og hva de gjorde med dødfødte eller "defekte" babyer? Groteske og grusomme ting jeg ikke har lyst til å tenke på jallefall!
Men må bare legge det kommer en så tynn påstand...

Alt er opp til hver enkelt! Men å kalle folk hysteriske på bakgrunn at "det gikk bra i gamledager", synes jeg blir litt for drøyt... Hvilke erfaringer fra gamledager har du liksom?
sorry altså, blir bare så irritert på denne kritiseringen fra de "ikke-hysteriske" =)
Skal jeg bli kritisert hvis jeg ikke vil spise poteter heller liksom?

La nå folk gjøre som de vil, man trenger ikke bli kritisert for egne valg!
11:26 15.05.2008

Jeg spurte faktisk overlegen på gyn pol om dette med salami. Som flaks er jobber han også som ernæringsfysiolog for gravide og ammende. (Regner derfor med han har peil..)

Han sa at det finnes en forskjell på hele salamipølser man kan kjøpe og vakumpakket skivesalami fra f.eks Gilde.
Jeg fikk hvertfall beskjed at salami var det bare å spise, men være litt mer nøye med hvor lenge det har ligget åpent i kjøleskapet. Siden jeg er ganske nazi på dette blir det liggende max 2 dager åpnet.

Respekterer valget ditt om å avstå, men det er jo så ekkelt og være sugen på ting man ikke kan spise! :).

nickeline80 & nickeliten08
11:57 15.05.2008
Jeg har lyst pá goood skinke og en goood flaske (ikke bare et glass ;-) god Bourdeaux vin!! Menjeg lar det vaere, for jeg har ikke noe lyst pá dárlig samvittghet. Det har hendt et par ganger at jeg har tatt en 2cm2 stor bit av en skinkeskive men det fár holde frem til hósten! Men tror det er bedre á spise en skive salami enn á stresse i flere dager fordi man ikke kan spise det, ettersom sannsynligheten for bakterier er lik null.

Jeg synes ikke man er hysterisk for á vaere forsiktig med maten ná om dagen, for som sagt tidligere har spedbarnsdódligheten synket dramatisk de siste 100 árene og en viktig ársak til det er jo all forskningen, selv om selvsagt ikke alt gjelder mat. Man kan jo heller ikke sammenligne f.esk salami laget for 100 ár siden og i dag. Ingen andre kjóttprodukter heller, for sá vidt!

Uansett, alle bor i sitt eget hus og er fri til á spise eller avstá fra hva en vil;-)
Elisin
12:02 15.05.2008
Ja samme her, jeg er ikke den som gidder å ta sjangse på å spise alt mulig, for man ønsker jo ikke å utsette babis for noe.
Men er det så "ille" at man hele tiden går å tenker på denne skiva med salami, hadde jeg virkelig bare tatt en halv skive eller to, så får du smaken, og suget kommer ut av denne verden;-)
Klarer man å motstå, så tror jeg ikke suget er såååå ille heller..er vel bare det at man vil ha det man ikke kan spise;-) Sånn er hvertfall jeg!!! Kald øl!!! Mmmmm...*drømme*
Morelli *20.08.08*
13:07 15.05.2008
Babygullz: Jeg har da ALDRI kalt deg hysterisk! Jeg skrev jo at folk får gjøre som de vil, men min mening er at man idag er "redd" for alt! Det finnes både leger og jordmødre som mener forskjellige ting om salamispising under svangerskapet også, akkurat som vi har forskjellige meninger der! Det at du trekker inn en debatt om SA, dødfødte og "defekte" babyer i et innlegg som dette er jo heller merkelig. Har jo ingenting med saken å gjøre. Men synes at også du må respektere at andre mener noe annet enn deg uten at du trenger å hisse deg opp.
At du tar det som kritikk ser jeg på som trist!
C&Augustgutt08
17:12 15.05.2008
C&Augustgutt;
At jeg trakk inn dødfødsel i denne tråden var kanskje fordi du trakk inn gamledager og brukte det som argument, at det gikk jo bra den gang...

Jeg respekterer andres valg, det er nemlig derfor jeg hverken kritiserer eller argumenterer mot dem! som jeg oppfatter at du gjør når du blander inn "hysteri" i innlegget du svarer med.

Du må da like mye respektere andres valg, og la være å hisse deg opp dersom man reagerer når du svarer som du gjør.

Jeg hisser meg ikke opp, men synes du har litt "dobbeltmoral" når du snakker om respekt når du tydeligvis ikke eier noen selv.... du sier mye mot deg selv i innlegget liksom...

Mer av det gidder jeg ikke diskutere
Jeg har tatt mitt valg, respekter det!
Jeg respekterer da dem som velger å spise salami!
20:07 15.05.2008
Babygullz :
Vet ikke hvem som gir inntrykk av dobbeltmoral av oss jeg, er igrunn uinteressant iforhold til debatten! Så vi sier oss ferdig med diskusjonen tenker jeg.
Det eneste jeg gjorde var å gi et svar på hva jeg mente og meningen min var tilfeldigvis litt annerledes enn din! Og for all del, så skrev jeg at man fikk velge å gjøre som man selv ville ;)
C&Augustgutt08
PIZZA må da være greit?
13:43 15.05.2008
Da er jo salamien stil og med stekt??
38år_guttimagen_nr1
13:18 15.05.2008
åå samme her, har så sug på salami, men jeg spiser det fordet hehe. skjønner deg godt at du ikke spiser det, siden er opp til alle hva de spiser og ikke spiser. enig at det er godt. aldri før vært så glad i salami som jeg er nå som jeg er gravid mmmmmmmmm
Jenta88 med augustgutt08
13:35 15.05.2008
Visste ikke at det var farlig engang jeg....har spist mye når jeg har hatt sug..tenkte ikkke på det som spekemat....sikker på at det går under samme???
Lady`83
13:41 15.05.2008
er mye uenighet om akkurat salami. mange lenger og jordmødre sier vakumpakket salami, som går ut om lenge, og ikke har vært åpnet lenge ikke er noe farlig. så hadde slappet av om jeg var deg lady´83:) du skal ha vært vldig uheldig om du har fått listeria/toxoplosmose av salami;)
Jenta88 med augustgutt08
BARE SPIIIIS
13:41 15.05.2008
Jeg har spist salami og spekemat hele tiden jeg! Norsk salami er forsset, Norsk spekemat er forsset også.
Er du veldig bekymret, så frys det litt.
38år_guttimagen_nr1
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------