Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Noen som har prøvd dette mot strekkmerker??
09:50 15.05.2008
Har kjøpt med Declèor sin "For mum" serie med et serum som skal masseres inn på utsatte områder, for så og smøre inn med en bodylotion. Har ei kuine som eier en skjønnhetssalong, så jeg får jo litt rabatter, men fy søren denne var dyyyyr. Så håper den hjelper i allefall litt! :) Det fulgte med en kjempesøt toalettmappe/strandbag og en liten bamse til baby når den kommer da.. Er ikke så mye som skal til for og overtale meg heller da :P
Noen som bruker, har bruk denne eller? Vil gjerne høre noen erfaringer :)
Hehe... dette var nok siste innkjøp for min del på denne fronten. Er spent på om det hjelper, er nok litt utsatt for strekkmerker, fikk endel da jeg fikk mensen. På innsiden av lår og hoftene, så er spent på om de kommer til og bekne og om jeg kan forhindre nye merker :)
Du kan smøre deg blå uten at det vil gjøre noe forskjell dessverre.Man får en smidigere å glattere overflate,det er sant!Men når man får strekkmerker så sprekker man i 2 hudlag,å ingen krem kan forhindre det.En krem kan ikke påvirke så langt ned i hudlaga!!!!
Man kan smøre strekkmerker ETTERPÅ for å blekne dem,mange får jo veldig lilla eller røde merker,disse kan man smøre for å dempe!!!
Dessuten er strekkmerker en hormonell ting,enten så får man det eller så får man det ikke (noen mener det kan vær arvelige tendenser over strekkmerker,men det er jeg ikke hørt nå fakta på!)
Er det denne gule oljen m/krem du mener (aromessence sculpt firming body)? Jeg har også fått denne anbefalt av min venninne (som er aromaterapaut). Jeg har brukt den helt siden jeg var 3 mnd'er på vei, smører pupper og mage hver morgen. Har foreløpig ikke fått noe, men så har jeg jo 10 uker igjen da... Sjefen til venninnen min brukte den under alle 3 svangerskapene hennes, og hun har ikke fått noen. Så jeg håper jo den hjelper, for ja, jeg er enig med deg - den er dyyyr!!
Men for å føye til hun over her som sier at det ikke hjelper, så kan jeg jo nevne at det som er spesielt med denne oljen, er at den hjelper i dybden. Den går i blodbanen og hjelper huden innenfra.
Huden blir smidigere når du smører deg så ingen kan komme å si at det ikke hjelper. Smørte meg hele sist sv.sk også og fikk strekkmerker, men hadde jeg ikke smurt meg så kan det hende at jeg hadde fått dobbelt så mye !! Det er underhuden som sprekker, men med smøring blir huden mer elastisk så...
Det er bare det ytterste hudlaget som blir mer elastisk når du smører deg, og desverre så er det ingen kremer eller noen oljer som kan hjelpe mot strekkmerker. Underhuden trekker ikke til seg noe fra kremer som smøres på.
De som har brukt kremer og ikke fått strekkmerker hadde ikke fått det uansett.
Det finnes ingenting som kan sikre deg at du ikke får strekkmerker. Det bestemmer huden din helt selv. Desverre..
Strekkmerker (striae distensae/gravidarum) er skader i det som kalles for lærhuden. Disse merkene kommer av at huden blir strukket (derav navnet) og er vanlig i puberteten når man vokser raskt og ved graviditet, faktisk får over 50 %; av alle gravide slike merker.
Det finnes dessverre ingen konkret behandling for dette, selv om dere nok vil finne hundrevis av hudpleieprodukter som påstår noe annet. Defektene ligger nemlig i underhuden og hudkremer vil ikke kunne trenge ned hit.
Imidlertid er det en del ting som kan gjøres for å minske disse merkene.
Det viktigste man nok kan gjøre er å prøve å akseptere at strekkmerker er et tegn på at man har satt et lite barn til verden og fokusere på viktigheten av nettopp det. Jeg har enda ikke møtt en mann eller gutt som synes strekkmerker er noe ekkelt og fælt
Til Pearl 33: det er venninnen min, som er aromaterapeut, som har fortalt meg dette. Uansett så skader det ikke å prøve! :-)
Og så får jeg og HI ta det opp med venninnene våre dersom det ikke skulle funke! ;-)
Ja, det er den jeg mener miraclewhip! Skal begyne nå i kveld hadde jeg tenkt :) Så blir spennende og se fremover!
Og til dere andre som mener ingenting hjelper så må jeg jo bare si at prøver man ikke så hjelper det i allefall ikke.. Nå er dette en ganske tynn olje og jeg har igrunn litt tro på at den trekker godt inn. Men for all del, jeg har ingen fanatisk overtro på at jeg ikke kommer til å få et eneste merke. Men jeg har moro av og prøve! Og jeg mener selv jeg er en godt egnet prøvekanin da jeg fikk endel strekkmerker under puberteten og huden på puppene er spesielt stram :)
Jeg har utdanning som innebærer hudens oppbygging og egenskaper og har lært(svart på hvitt!) hvordan dette fungerer.. Sorry å skuffe deg, men det er ingenting som trekker inn til underhuden.. Det er nok bare ønsketenking..
Hehe, ler meg ihjel av alle "mirakelkurer" mot strekkmerker altså..gud bedre. Det eneste som BEVISELIG kan virke, er å spise tran/omega3, da dettes tyrker huden innenfra. Å gnikke og gnu på seg kremer og oljer hjelper ikke, det vil uansett ikke trenge inn til underhuden, der strekkmerkene dannes.
Har smurt meg som normalt hele tiden.Når huden har vært litt tørr osv ikke for å forhindre strekk merker!!Har ikke et strekk merke noen plass,å er 38 uker på vei!!
Så hadde jeg smurt som en gal,så hadde jeg uannsett ikke fått strekkmerker,men da hadde det selvsagt vært kremen som forhindra det!!!
For all del.Smør i vei!!Det er jo deilig med glatt å fin hud.Ikke`no som er bedre...Men at det finnes en krem som går ned i andre hundlag å over i blodbanen,den skulle jeg likt å sett.Det reklameres for så mye rart,det er vell hva man velger å tro på da!!
Jeg tror det ikke før noen er villige til å smøre halve siden av kroppen. Blir det strekkmerker på den halvdelen som ikke ble smurt og motsatt skal jeg vurdere at det kan ha noe for seg. Men for all del- å kjøpe seg gode produkter for ens eget veldvære er jo postivt selv om jeg ikke har tro på at man kan forebygge strekkmerker på den måten.
Jeg mener at man kan self få strekkmerker ved å smøre seg 100 ganger daglig ! MEEEEN- man kunne sikkert fått fler hvis man IKKE smørte seg ! Min teori !
Nei man hadde fått like mange strekkmerker uansett.. Men joda bare fortsett, for det er jo bra for huden uansett. Teorier hjelper desverre ikke. Fakta er myyye bedre:)
Anbefaler heller masse tran/omega3 som en over her nevnte.