GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene.
Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Noen som har Astma her?
12:30 15.05.2008
Husker legen min sa før jeg ble gravid at man da får ekstra oppfølging, men jeg har ikke fått det til nå:s
Hva mener han da a? er det noe man bør være klar over eller noe som jeg ikke vet?
tesseliten
Sv: Noen som har Astma her?
13:33 15.05.2008
Jeg har astma og jeg hari kke fått noe ekstra oppfølgning. Men så er legen min rimelig sløv i huet, sa på første kontroll at jeg brukte astmamedisiner ved behov, det var visst helt ok da. Men forrige gang jeg var der sa jeg igjen at jeg har brukt medisinene litt oftere siden jeg har vært så mye tett - nei fy fy, nei det var ikke bra, for medisinene var ikke bra for barnet, så hvis jeg hadde behov for å bruke medisiner så måtte jeg til lungeekspert for å undersøkes. Merkelige saker..
melamin
13:54 15.05.2008
Jeg har astma og på første kontroll sa legen at det var best hvis jeg klarte meg uten medisinen min som jeg tar til daglig.Hun sa egentlig ikke stort mere enn det, hun prøvde å finne et allternativ, men det fant hun altså ikke...
Synes du burde prate med legen din en gang til jeg :)
elandra
14:29 15.05.2008
Jeg synes råd om å la være å ta medisiner er helt høl i hue! Det kan da ikke være meningen at vi skal gå rundt og puste og pese og ha det jævlig selv om vi er gravide! Jeg har gått hos KAL på Ullevål stadion for å finne ut av om medisineringen er ok for meg, det begynte jeg med før jeg ble gravid, og da jeg fortalte at jeg var gravid, sa legen at han gjerne ville ha meg inn en måned før fødselen for å sjekke hvordan formen var. Astma kan bli både dårligere og bedre under graviditet, og han ville sjekke hvordan det sto til med meg. Det er den ekstra oppfølgingen jeg får. Jeg tar medisiner som før og har ikke fått noen råd om å kutte ut det.
Jeg har ikke slått opp i felleskatalogen for å se om det står noe spesielt om mine medisiner der, men det er jo selvsagt en mulighet. Der tar de med alle eventualiteter, og det er vel verdt å merke seg at de tar forbehold for MULIGHETEN for at det kan skje noe galt - det er omtrent som amerikanske bruksanvisninger.
Snakk med legene deres, krev at de undersøker ting nærmere hvis det er noe dere er redde for. Det er jobben deres. Jobben vår er å ha det så bra som mulig.
Oktobermari
15:22 15.05.2008
Ja det sa legen min også, bedre at jeg tar medesinen som vanlig og at jeg puster som normalt enn at jeg sliter meg igjennom dagen, og det er jo sant:)
Hva slags medisin bruker dere?
Jeg prøver å ikke ta for mye heller, heller en dose mer hvis jeg blir tett liksom, men kan ikke klage:) bare husker at jeg ble skikkelig nervøs når jeg sa at vi prøvde å få barn og da sa jordmor på Babyverden at da MÅTTE jeg prate med legen først, syntes det var litt skremmende når hun sa det. men men.. vesla i magen har det hvertfall supert, sparker som bare det om dagen:)
tesseliten
20:16 15.05.2008
Jeg har også astma, og jeg har stusset over den manglende oppfølgningen fra lege/jordmor. Leste på nettet at gravide med astma SKAL følges opp av lungelege, men så langt har jeg bare fått beskjed av legen om å kun ta medisiner når jeg absolutt må, ellers unngå det hvis jeg kan....merkelige greier egentlig.
Zoulfire
21:31 17.05.2008
Jeg har astma, og siden den ble forverret under graviditeten var jeg nødt til å snakke med en lungespesialist.
Det er egentlig rundt 6 mnd ventetid for å få time hos en lungespesialist, noe som er årsaken til at gravide ikke får den oppfølgingen de har krav på når de har astma. Men om man klager til legen, og sier at man ønsker å bli undersøkt av en, kan de noen ganger fikse det fortere.
Det er også et problem at almennleger har lært at gravide ikke skal ha steroider i seg, og mange av dem vil derfor fraråde bruk av kortisonholdige preparater som f.eks symbicort.
Ifølge lungespesialister og forskning som er gjort på emnet, er det derimot ingenting som tyder på at symbicort og andre velprøvde astmamedisiner har noen negativ innvirkning på foster eller mor.
Tvert imot kan det være skadelig for fosteret dersom mor går med ukontrollert astma, da det kan føre til at fosteret ikke vokser og utvikler seg som normalt.
Derfor, bruk astmamedisinen du vanligvis bruker!
Relu
22:15 17.05.2008
Har astma og ingen spesiell oppfølging her, ikke under forrige svangerskap heller. Fått beskjed om å bruke medisin ved behov og ikke stresse så mye med det. Jeg bruker så lite som mulig men når jeg trenger det, ser ikke for meg at det skal være så bra for den lille i magen når mamma hiver etter pusten..
chick26 gravid=)
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------