Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene. Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Bruker dere sånn beltegreier i bilen?
13:48 15.05.2008
Uff, husker ikke hva det heter men slik du tar på beltet så det ikke skal presse rett over magen.
Vet ikke om jeg gidder gå til innkjøp av det. Men er kanskje lurt.
Har aldri brukt det i mine svangerskap. Men synes heller ikke bilbelte strammer noe særlig over magen. Mest for komfort disse beltene, så dersom du synes det blir ubehagelig kun med vanlig belte er det sikekrt greit å ha.
hva er disse beltegreiene? er det bare hvis man syns at bilbelte er ubehagelig? aldri vært kresen på bilbelter:P men lillebror er det. han har sånn "pute" rundt bilbelte, der det går i halsen hans. han er 4 år og kresen på konforten.
Jeg bruker baby safe belte ja, og synes det er veldig behagelig. Og så synes jeg det er en trygghet å vite at barnet ikke blir direkte klemt på grunn av beltet ivertfall i tilfellet jeg skulle komme i en ulykke.
jeg bruker også dette beltet :) er ikke for comforten jeg bruker det men i tilfelle vi må brå bemse eller kommer ut for en ulykke så vet jeg at beltet ikke strammer over magen der babyen ligger. er vel det som er meningen også?
I følge trygg trafikk har dette belte ingen betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. Så det er nok mest for komfort ja. Men man kan selvfølgelig velge å bruke det dersom man vil.
d er vist forskjellige meniger om d der..
for jeg har en slektning som jobber for biltilsynet å han anbefaler ALLE gravide å ha slike, han har jo tross alt oversikten over skader som skjer som følge av bilkrash og bilbelte/uten belte....
Ja, derfor jeg lurte. Har også hørt så delte meninger om nødvendigheten av det. Og bilbeltet er foreløpig ikke ubehagelig. Men mannen min vil veldig jeg skal ha det.
Og etter det du sa grysom så tror jeg det er like greit å ha det enn ikke å ha det.
Noen som vet om gode merker eller steder på nettet det selges til ok pris?
Ja helt greit det, men jeg har ikke noe tro på de. Mest noe for å tjene penger på. Men jeg sier ikke at andre ikke kan bruke de fordi. Slike belter er faktisk laget for ikke å påvirke allerede godkjent bilbelte. d.v.s at bilbelte i bilen oppnår sin nomale virkning ved en eventuelt krasj og vil derfor stramme på samme plass.
Alle tester viser at babyen får vesentlig mindre skader om du er smart nok til å bruke babysafe beltet om du skulle komme ut for en ulykke.
At du har klart deg bra uten,betyr ikke at dette er noe som er laget kun for profittens del.
Jeg har hatt sånt belte i begge mine svangerskap,og gjett om jeg var glad for at jeg hadde det da vi nesten havnet i bilulykke (påkjørsel fra siden) og måtte bråbremse sånn at selen strammet seg så jeg nesten ikke fikk puste.Tenk hva det kunne gjort med babyen i 7 mnd.....
Der står det at det er greit å bruke for komforten, men har liten virkning ved bilkræsj. Derimot anbefaler de ikke høygravide å sitte på "ratt"-siden. Det er også en liten instruks om hvordan feste det vanlige bilbelte år man er gravid, sittestilling etc.
ja, er jo ganske billig mot hvor behagelig det er å bruke :-) tror jeg betalte 199 kroner, og det er jo ikke så ille mot å være sikret, og å slippe smerter i magen pga belte som strammer?
jeg bruker det, mest for sikkerhetens skyld. det er riktig at et slikt bilbelte ikke gjør at det blir mindre skade ved en eventuell kræsj. men poenget er at setebeltet blir ledet bort fra magen, og da er derfor risikoen mindre for at fosteret skal bli skadet i kræsjet, fordi selen går under magen.
Hvorfor er ikke beltet under magen ved en kræsj????? Jeg sitter på en pute som er fastspent til sete og når jeg fester den nederste delen av "ordinær" sele er det fysisk umulig å trekke beltet opp mot magen, da ligger det mer over skambeinet...
Jeg har ei veninne som var med i en stygg bilulykke når hun var nesten 8mnd på vei. Da la ikke legene skjul på at babyen i hovedsak ble uskadd på grunn av et slikt belte. Så ja, jeg bruker det!!
Jeg vil nok tru trygg trafikk ikke kan gå ut med offentlige anbefalinger av slike belter da de ikke har stort nok grunnlag for å dokumentere virkningen av det. Men i mitt logiske hodet vil jo et foster ta mindre skade av et belte som ligger over skambeinet framfor beltet som går tvers over magen!?
Hehe, tenkte jeg ikke gidda det, for nettet er så treigt.. men må vel det allikevel nå... men forstår fortsatt ikke hvorfor puta ikke blir holdt nede når den sitter fast. haha, påståelig gitt ;) jaja, komfortabelt iallefall, om ikke annet.. ;)
Nei. Det er jo iflg Trygg Trafikk kun for komfort, og jeg har ikke ikke problemer med det enda... Magen er jo ikke så stor. Jeg får vel se hva jeg eventuelt gjør når den blir det! Sikkerhetsbeltet skal jo uansett gå over hoftene, ikke over magen.
JA!! jeg kjøpte det sist graviditet...
jeg hørte om ei som mistet barnet sitt( 8 mnd gravid) etter å ha krasjet med bilen..legen sa at barnet ville overlevd om hun hadde brukt besafe beltet..
jeg kjører ikke en meter uten
sa legen til henne at barnet ville overlevd om hun hadde brukt ett besafe belte? hva tenker han med?? stakkar hun damen, kommer til å angre evig på at hun ikke kjøpte det. håper hun ikke ahr skyldfølelse. noen er så ufølsomme. fatter ikke at de jobber i helsetjenesten da når man plupper ut med sånne ting.......... *SJOKKERT*
Huff sa legen virkelig det, det kan han jo ikke vite. Bare å gi jenta skyldfølelse det. Belte er foressten designet slik at det skal gå tilbake ved kolisjon. Dette fordi det ikke skal påvirkel allerede typegodkjent sikkerhetsutstyr. Det hadde faktisk vært større sjanse for at belte ikke virker som det skal pga av at det blir ett slakke i beltet. Men det blir heldigvis ikke påvirket på denne måten, da det går tilbake under en kræsj.
Jeg bruker det. Har aldri hørt at det kan skade og derfor betaler jeg gjerne 400 kroner for ikke å gå å lure på resten av livet om jeg kanskje burde hatt det likevel, dersom jeg kommer til å kollidere.
Bruker det når jeg sitter på passasjersiden, for det er der det er festet. (orker ikke drive å flytte det) Men bruker det kun fordi jeg fikk det av ei venninne og det er meget behagelig.
Jeg jobber som trafikklærer til daglig, og ja jeg bruker beltet. Men det er som mange skriver her at ved en eventuell kraftig kollisjon så vil ikke Besafe klare å holde hoftebeltet lengre nede enn det ville ha vært uten.
Jeg opplever inni mellom harde oppbremsinger med mine elever og da er det faktisk behagelig å bruke Besafen, men jeg har også opplevd at ved en hard bremsing så løsner selen som strammer rundt setet. Det er jo ikke den beste typen knepping de har brukt til å holde puten fast i stolen........
Jeg bruker beltet fordi det er komfortabelt og fordi det er alltid en mulighet for at Trygg Trafikk ikke har sjekket alle mulige måter å kræsje på........
Dette er sikkert et dumt spørsmål, men kan man ikke bare bruke den delen som går over skuldra og ikke den som går over magen. Vet jo at det ikke er like sikkert, men dersom en bråbremser så vil ikke det strammes rundt magen. Eller?? Bruker forresten bare vanlig bilbelte jeg....
Jeg brukte forresten beltet hele tiden i forrige svangerskap, flyttet det fra bil til bil og fra sete til sete, men det var skikkelig ubehagelig da vi har skinnseter i bilene og det presser seg bakover til en viss plass. Denne gangen har trygg trafikk dokumentert at det ikke har noen virkning mye bedre, så da velger jeg å la være. Men jeg er faktisk oppgitt over at det ikke lages en innretning som gjør at både foster og mor kan sitte trygt fastspent i bilen selv om man skulle bråbremse.
Man skal ALDRI kun bruke kun skulderbeltet. Hoftebeltet holder kroppen på plass og sørger for at kroppen ikke sklir under selen. Husk at de er enorme krefter på gang ved en kollisjon. En voksen kvinne kan kastes frem ved kraften av 3-5 tonn. Bilbeltet er laget for å brukes både med hofte og skulderbelte og det er LIVSFARLIG kun å bruke skulderbelte. Dette kan ta livet av både deg og fosteret...
Ellers bruker jeg Besafe gravid. Jeg er kjempefornøyd. Dette belte fører til at hoftebeltet ved en kollisjon holdes nede ved hoftekammen (Hard ben) og ikke ligger over magen og fosteret (mykt vev).
Trygg trafikk kan ikke anbefale merker eller produsenter for de skal være objektive. Jeg har selv lest en undersøkelse fra USA der mer en 5.000 gravide kvinner deltok og resultatet er at fostrene har mye større sjanse for å overleve og få redusert skade ved bruk av belteføring.
jeg kjøpte med det for å slippe presset over magen
+at det er mye mer sikkert,
skulle det skje en ulykke eller rask nedbremsing så går det hvertfall ikke utover ungen: )