Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Hvordan vasker dere ull amme innleggene deres??
13:53 15.05.2008
Bare med sånn "ull-shampo" og håndvask, i vaskemaskin på ull program, eller hender det dere koker de opp, og hvor lenge skal de koke og hvordan gjøres dette? Er rimelig grønn skjønner jeg;)
Guttebaby:)
Sv: Hvordan vasker dere ull amme innleggene deres??
18:37 15.05.2008
i maskin med milo på 60 grader, må til det for å få bort bakteriene som dannes i melk som lekker. Lekker du ikke, eller bruker papirinnlegg innenfor og ikke får søl kan du jo håndvaske:)
temine
18:39 15.05.2008
Jeg vasker dem for hånd og stryker dem med strykejernet for å få vekk bakterier.
-Petrine med gutt i magen-
20:36 15.05.2008
Takk for svar:) trodde ikke de kunne vaskes i maskinen jeg..kan liksom ikke sette på en hel maskin for et par amme innlegg heller;)
Kan mankoke de i kjele, og hvor lenge må de koke da? Med såpe oppi eller?hmmmm......
20:38 15.05.2008
Vask de sammen med annet lyst tøy bare, det andre tøyet tåler jo milo. Alt som tåler vann tåler milo;)
temine
21:14 15.05.2008
så det er ikke verre?? Bare slenge på kokvask på 60 grader og bruke milo som vaskemiddel.. Enklere kan det jo ikke bli nesten da;)
Thanks....:)
Men lurer fortsatt litt på dette med koking da.... Når jeg er borte og sånn, er det greit å bare få kokt de opp.. men vet ikke hvordan det gjøres da.... Trallellalllalalallala:)
10:34 16.05.2008
Ingen som vet??
10:41 16.05.2008
Ull tåler vanligvis ikke kokvask uten å krympe - ullvask i maskin gir ikke mer enn 30 grader. Vi har vel alle sett hvordan ullgensere blir etter en runde på 40 grader :-S
Er ammeinnlegg av ull laget sånn at de tåler høyere temp uten å krympe?
Står det ikke vaskeanvisning på innleggene, da? Eller du kan spørre i butikken?
lykketreff:-)
11:08 16.05.2008
Jeg antar at ullinnlegg som er laget av behandlet ull mulig kan vaskes på 60 grader. Ull som er ubehandlet vil krympe om man vasker dem på 60 grader. Man kan fint koke innleggene. Da varmer man opp vann til kokepunktet og legger innleggene oppi. Så lar man det trekke en stund før man slår av varmen. Ullinnleggene skal ligge i vannet til det er avkjølt. Da kan man vri opp innleggene å tørke dem flatt.
-Petrine med gutt i magen-
12:06 16.05.2008
vasket de for hånd med spesialvaskemiddel (husker ikke hva det heter, fåes kjøpt på nøstebarn), og satte dem inn med lanolin etterpå.
da spises bakteriene opp under bruk på en måte (i mangel på bedre forklaring). de bli ikke skitne på samme måte som med vanlig vaskemiddel. dessuten tåler de mere før de lekker igjennom.
Myrtel med blåbær
16:46 16.05.2008
På min pakke står det:
Tørr innleggene på en radiator. Skrap derreter på det stive stedet så melken drysser av. legg innleggene i lunkent vann med en spiseskje Lanacare lanolinsepe, som forsiktig røres i vannet. skyll deretter i lunkent vann. ALDRI i kaldt vann, da kaldt vann gir ullfibrene sjokk og forårsaker krymping. Press vannet ut i et håndkle og ryst innleggene. La dem tørke på en lun radiator.
For å drepe bakterier; "svamp på brysterne" som det heter på dansk:
Legg innleggene i en gryte med lunkent vann. varm vannet med innleggene på til kokepunktet, og la det koke et par minutter. ta gryten av kokeplaten og la vannet kjøles ned til det er lunkent. tilsett en spiseksjo lanolinsepe og rør forsiktig rundt. la innleggene ligger oppi i 5 minuterre, skyll derretter med lunkent vann. tørkes som beskrevet ovenfor!
*stjerneklarHØYGRAVID*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem