Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Dysmatur / vekstretardasjon. Flere?
18:58 15.05.2008
Flere med dysmaturt barn i magen eller utenfor? Går til sjekk med ultra hver uke nå, de 2 siste ukene har småtten vært -25%. Er nå i uke 32. Noen erfaringer der ute?
Hvordan får dere vite at babyen er liten/umoden? Lave sf-mål? Andre ting som tilsier dette?
Mine jenter har vært 2610 og 2900, fullgått. Men ingen har reagert/sagt noe om at de var for små... Dysmatur, hva er egentlig det? Vet jo at det betyr at de er umodne for alderen, men hva innebærer det konkret?
Når barnet er dysmatur er det mindre enn han/hun skulle ha vært i forhold til alderen .Dette kan gjelde premature, de som er født til termin og de som har gått på overtid. Dersom barnet er dysmaturt skyldes det gjerne en svikt i næringstilførselen og de vil da være mindre en det de genetisk skulle ha vært. Altså babyer kan være små ved termin uten å være dysmatur.
Jeg er 29 uker på vei i dag, på UL på tirsdag fikk vi beskjed om at babyen var 14% mindre enn gjennomsnittet, men at vi foreløpig ikke trenger å være engstelige. De "godtar" avvik på +/- 20% sa de til oss. Noen må jo være både større og mindre enn gjennomsnittet for at det skal bli et snitt. Vi skal tilbake om 2 uker for å se at den lille vokser, noe jeg synes magen min viser ganske godt som det er. Men selvsagt fint å få sjekk og oppfølging på det. Jm mente også at siden jeg er liten er det naturlig om ungen blir liten, og anslo en fødselsvekt på 2800-3000 gram som "riktig" for meg.
Men hva gjør de egentlig om veksten stopper eller blir for liten? Er det aktuelt å ta ks/sette i gang fødselen da?
Mi var -20% på vekst, men ble ikke fulgt opp videre i forhold til det. De godtok såpass vekstretardasjon. Om sf-målet mitt ikke hadde økt som det skulle etter den ultralyden ville de fulgt meg bedre opp med ultralyder for å følge babyens vekst og blodgjennomstrømningen i morkaka. Jenta veide 2800 g når hun kom, og alt var bare fint...selv om hun var veldig slank og ble raskt kald. Hun var ikke dysmatur mente de.
-25% er jo litt, men så lenge du blir fulgt opp så bra som du blir, er det ingen fare. Har de sagt noe til deg mtp bodgjennomstrømningen?
Lykke til. Du er uansett i uke 32 nå, så sjansene for at det går bra med bebisen om du må føde pga liten vekst er jo veldig god.