Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.
Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Noen som vet hva den femte barnesykdommen er?
19:22 15.05.2008
Og hvordan det kan påvirke barnet i magen og mor blir smittet? Jeg har en bekymret venninne stakkar, som har blitt skremt av litt uvitende folk, så blir veldig glad om noen VET med sikkerthet og kan svare:)
Jeg vet endel. Har akkurat blitt klarert selv - etter blodprøver for å teste mot antistoffer to ganger.
Så da vet du egentlig hva 5. bs er? (røde kinn, utslett og noen ganger feber, hos barn. Voksne er ofte uten symptomer)
Sjansen for at forsteret blir smittet hvis mor har det er liten (5%), men hvis forsteret først ffår det er det 40-50% sjanse for at barnet kan utvilkle tildels alvorlige sykdomstegn. Det vil si blodmangel. Hvis det oppdages at barnet er sykt kan det få blodoverføring i mors liv. Ubehandlet kan det dessverre ende med at barnet i magen dør.
Derfor. Hvis venninnen din vet at hun har vært utsatt for smitte bør hun testes for antistoffer så fort som mulig.
Viser det seg at hun har antistoffer fra før av er "faren over" - hun vil overføre og beskytte det ufødte barnet med sin immunitet.
Jeg hadde ikke antistoffer fra tidligere da min 7åring fikk 5.bs sa midtveis i svangerskapet. Da tok vi en ny prøve etter 3.uker (som er inkubasjonstiden + noen dager). Viser det seg da at hun har fått "nye" antistoffer vil hun og det ufødte barnet følges opp. Det betyr at mor har hatt sykdommen mens hun har vært gravid, og kan (med 5%) sjanse ha smittet barnet. Men det er 95% sjanse for at hun ikke smitter barnet også!!
Viser det seg på den siste blodprøven at hun ikke har antistoffer da heller, betyr det at hun ikke har fått smitten i seg.
Dessverre er det mange leger helsesøstre og andre som BURDE vite noe om dette som ikke vet nok. (min søster er nyutdannet jm, og de hadde ikke fått noen infop om dilemmaet 5.bs og svangerskap!! De hadde bare vært fokusert på røde hunder...) Derfor er det lurt å lese seg opp litt først - slik at man kan argumentere for å testes for antistoffet mot PARAVIRUS B19
HUsker ikke hva sykdommen heter på latin, men etter ganske mye leting på folkehelseinstituttet sine sider fant jeg MYE info om sykdommen. Det kan være skremmende å lese der, men husk at de der beskriver de verste scenarione - til informasjon både for leger og oss andre.
Håper det går bra med venninna di og at hun klarer å ikke engste seg for mye, men likevel ta ting på alvor.
Tusen takk for langt og utfyllende svar:)
Prater med veninna mi nå, hun var ganske sikker på at hun ikke hadde hatt det.. Hun tok blodprøve i dag, så da får vi vente og se!
Men takk igjen:)
..bare hyggelig.
Glemte å si at 5.bs bare smitter før sykdommen bryter ut. Så hvis hun har vært i kontakt med noen som allerede har utslettet vil det jo ikke være farlig...