GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kompliserte svangerskap

For noen gravide er ikke alt bare enkelt og greit. Årsakene kan være mange og man går og bekymrer seg for om det går bra eller ikke.
Konstatert begynnende svangerskapsforgiftning...på 26+4 :((((
20:12 15.05.2008
Er bare 26+4, og har allerede begynt å slite med ødemer, høyt BT og +1 på protein i urin. Har time til ny kontroll på mandag, og fått beskjed om hvile, hvile og atter hvile :( Veldig lett med en liten èn på 11 mnd!!
Er veldig redd for å få en baby lenge før terminen. Noen som vet hvor lenge man kan gå med forgiftning??? Blir det ALLTID gradvis verre?

(også vi som ikke har stresset med å gjøre i stand...blir ihvertfall stressa av det)
Anonym
Sv: Konstatert begynnende svangerskapsforgiftning...på 26+4 :((((
19:25 17.05.2008
Det er veldig viktig at du gjør som de sier og slapper av. Jeg fikk høyt blodtrykk i uke 28. Dette steg gradvis og jeg ble sykemeldt. Tok det ganske rolig, men ruslet litt turer og var ute og spiste litt lunsj innimellom. Ellers laget jeg middag, og det var det. Pluss kontroller da. I uke 32+2 var blodtrykket oppe i 160/112, proteiner var +1 og jeg hadde fått ødemer. Jeg ble lagt inn for observasjon og blodtrykksmedisiner, og når jeg var kommet til 32+6 ble hun tatt med akutt keisersnitt. Da hadde jeg et blodtrykk på 170/150, og +3 på proteiner. Både magevondt og hodevondt. Det gikk veldig bra, og vi kom hjem fra sykehuset i går, etter et opphold på to uker for lille jenta, som veide 2033gram, og var 44 cm. Forteller ikke dette for å skremme, men for å vise viktigheten av å ta det helt med ro!!! Om det viser seg at blodtrykket stiger for mye, eller situasjonen forverrer seg, kommer du sikkert til å bli lagt inn på sykehus. De fleste leger og jordmødre er flinke til å følge opp svangerskapsforgiftning, og er du usikker, ringer du heller sykehuset hvor du skal føde. Lykke til og slapp godt av fremover!!!
"Junibaby-02.05.08"
16:30 19.05.2008
Takk for svar =)

Har vært til kontroll i dag, og BT har steget til 142/100. Skal måle på nytt i morgen. Leser at du gikk 4 uker med forgiftning, så da er det jo mulig å strekke ut tiden litt ihvertfall - alt hjelper!
Hvilket sykehus fødte du på? Jeg blir fulgt opp på sykehuset der jeg skal føde, og det er de som utfører alle kontroller. Hjalp det for deg å få BT-medisiner??? Håper at de gir meg det hvis det blir for ille. Vil IKKE ha et prematurt barn ;o(

HI
Anonym
18:03 20.05.2008
Hei.
Jeg fødte på ullevål, hadde fødeplass der i utgangspunktet, så jeg hadde en del kontroller der. Det begynte med høyt blodtrykk, det ble oppdaget da jeg var inne på kontroll pga blødninger. Jeg fikk beskjed om at de så an, og satte meg på blodtrykksmedisin om undertrykket ble høyere enn 100. Da jeg ble lagt inn og begynte med blodtrykksmedisin, tok det bare fem dager før de var nødt til å ta keisersnitt. Det kan nok hende at blodtrykksmedisinen gjorde at hun kunne være i magen et par dager ekstra, men blodtrykket steg jevnt, selv med doble doser og to typer medisiner. Skjønner godt at du ikke vil føde prematurt barn, så hold deg i ro. Selv om du føler deg i form. Vesla vår hadde kontroll i dag, og hadde lagt på seg 120 gram på fire dager, så nå er hun friskmeldt. Ingen annen oppfølging enn vanlig helsestasjon. Hun er nå 35+3.
"Junibaby-02.05.08"
13:48 21.05.2008
Hei!
Det varierer veldig fra person til person. Jeg hadde sv.forgiftning i uke 23,6 i første svangerskap og da ble jenta vår tatt med haste keisersnitt i uke 26,2. Da var sv.forgiftningen ganske kraftig, og jeg utviklet Hellp.
Er nå kommet til uke 22,5 i andre svangerskap, og har ikke noen tegn på sv.forgiftning enda. Men legen min har bestemt at jeg skal få lungemodningssprøytene nå i uke 23. Noe jeg er kjempe glad for.
Du må ha lykke til!!
mjelle
11:35 9.06.2008
Til hovedinnlegger, hvordan går det med deg?

Jeg er selv på UNN Tromsø til observasjon for svangerskapsforgiftning, er 33+3 i dag.
Jeg har en arvelig risiko for svangerskapsforgiftning. Bor I Narvik og hadde oppfølging ved føden der. Hadde vært til sjekk av blogjennomstrømming ved UNN Tromsø i uke 24 + uke 28. Skulle ha ny rutinekontroll her 32+3. Blodtrykket begynte for 2-3 uker siden å stige. Målte BT hjemme morgen og kveld. Hadde avtale med legen om at hvis undertrykket oversteg 100 måtte jeg ta kontakt. Dette skjedde 31+4 og jeg var innom føden i Narvik. Her viste protein +1, men blodprøver og CTG var fine. Hadde ellers ingen symptomer..... Legen fremskyndet min time ved UNN Tromsø. Fikk her beskjed om at de ville ha meg her for observasjon. Jeg fikk to lungemodningssprøyter i tilfelle det skulle bli aktuelt med akutt forløsning før uke 34. I løpet av denne tiden har jeg ligget på protein +1. Blodtrykket fortsatte å stige (undertrykk 110) og onsdag forrige uke (32+5) ble jeg satt på Trandate blodtrykksmedisin. Blodgjennomstrømming er fin, blodtrøver er fine og CTG er fin. I morges var protein steget til +2. Har tatt ny CTG, denne var fin. Skal ta nye blodprøver i dag. Har ellers inger symptomer! Fikk beskjed om at om blodprøvene var fine, så var det nok bare en midlertidig økning i protein! Har fått beskjed om at jeg må være her på ubestemt tid.... Håper at dette ikke utvikler seg og at den lille i magen kan få være der så lenge som mulig...

Du får ha lykke til videre!
sommerbarn_juli08
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------