GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Tvillinger / flerlinger

Tvillinger, trillinger, firlinger....
Har du to, tre eller fire barn i magen? Endelig et sted å treffe andre som er i "samme båt".
Forklaring på smådeler - og 2 vekstkontroller på en dag!
20:52 15.05.2008
DA fikk jeg endelig vite hva disse smådelene som ligger nederst hos tv1 er for noe.. Det er faktisk bare beina! Eller.. bare og bare - for å si det sånn: om fødselen starter og beina kommer ned så må jeg ta ks og dra henne opp igjen da beina ofte kommer før alt er klart der nede.. (modning) Høres ikke så herlig ut! Håper jeg slipper det!

Ellers så var det ny lege (sef...) og hun målte -25% og -16,5% på mine små, ikke det at jeg ble så stressa av det, men legen likte ikke akkurat målene og jeg fikk time hos en spesialist som tilfeldigvis var på Ahus i dag. Så vi dro tilbake 3 t senere og fikk samme spesialist som jeg hadde for 3 uker siden. Han målte alt mulig og konkluderte med at ut fra de mål han tok for 3 uker siden var han ganske fornøyd med tilvekst - selv om tv1 er noe liten. Ellers er alle tegn klare på at de har det godt inni magen min - så jeg er ganske rolig på det.

MEN - litt småslitsom dag må jeg si! Ble jo også litt småstressa og så for meg at de muligens måtte fort ut. Godt å få noen dager til hjemme med jentene i magen! :)
moden mamma, med 2 i magen!
Sv: Forklaring på smådeler - og 2 vekstkontroller på en dag!
22:02 15.05.2008
Aha, det var sånn, ja... Var det sånn at du har eneren i sete og toeren på tvers? Godt at du fant roen igjen etter en hektisk og innholdsrik dag.

Man burde forresten få bonuspoeng for venting på sykehus... (frequent flyer...)
* vannmamma *
16:55 16.05.2008
Nei, tv1 sitter liksom på huk og tv2 ligger i hodeleie. Får se om de har vett til å snu seg slik mora får føde som hun er vant til :) KS er sikkert helt greit, men har aldri vært igjennom det før og foretrekker det kjente :)
10:44 16.05.2008
Godt å se at du tar det så rolig, jeg har jo ca samme vekst på mine som du har (tv1 -25 og tv2 -12, på mandag var de på -23% og -11%) de vokser i sitt eget tempo å har det fint der inne sier de til meg så da stoler jeg på det:) Det jordmor sa til meg var at etter uke 30 kan veksten avta litt og de vil få sin egen kurve å vokse etter, noe som å er logisk i og med at vi får litt mindre plass til disse små knøttene våre.

Ha en flott 17 mai:)
tosmåimagen
20:25 16.05.2008
Har dere med vekstforskjell på tvillingene 1 morkake eller 2? Jeg har selv kun 1 og legen min var bekymret for hvordan de ville utvikle seg videre i svangerskapet siden de delte alt..
ylva84
21:49 16.05.2008
Fikk faktisk spørsmål fra den spesialisten jeg var hos i går om vi var sikker på at det var to-eggede vi venter. Eneste vi vet er at en trolig skimta en skillevegg i en stor morkake i uke 10 samt at det er en tydelig skillevegg mellom barna.

Har vært ca 100 g mellom barna frem til ca 3-4 uker siden - denne har nå økt til 5-600 gram, noe de følger tett opp.

Toeggede kan variere i vekt da de kan ha forskjellig arveanlegg.. her hos meg har nok den tyngste arva min beinbygning.. hehe..

Når det er eneggede kan det være helt andre problemstillinger som dukker opp, om de har felles morkake kan den ene "stjele" næring fra den andre. Dette følges normalt veldig tett opp. :)

Er det skillevegg mellom barna dine, eller deler de absolutt alt? (også fostersekk?) Hvor langt har du kommet?
21:50 17.05.2008
de er nok toegget, tror det er en jente å en gutt.. jeg er 33 uker på vei og de siste ukene har jeg vært på sykehuset en gang i uken, ul + ctg-scanning slik at de ser at alt er som det skal. Føler meg godt påpasset, så vi får se på mandag hvordan det ligger an med de da:)
tosmåimagen
21:50 16.05.2008
godt å få noen mer klove svar da. må si jeg kjenner meg igjen når du forteller om nye leger og ulike mål.. sån opplevde jeg det og... det er bare sån at det er noen som er svært dårlig på å måle og kommer fram til helt gale svar. det virker som de følger deg opp godt på ahus da.. og det betyr jo masse. håper de klarer å snu seg så du slipper keisersnitt da..
nå får du slappe av.. ikke stresse for mye i morgen. jeg har selv strøket de bitte små skjortene til albert og oskar.. moro med deres første 17 mai.
bøllefrøene
13:45 17.05.2008
Legene trodde også at gutta mine kunne være en-eggede da de kom ut siden det skilte 700g på dem. Men vi så på flere tidlige UL at det var tydelig skillevegg.. Har du fått vekt-estimat på dem, moden mamma? Betyr det at det blir ks nå da...?

Spennende å følge dere andre selv om jeg ikke har all verdens av tid til surfing om dagen :)
Verdens_lykkeligste
15:26 17.05.2008
Da er deilig lunsjbuffet inntatt sammen med familie og venner på SAS-hotellet i nydalen - anbefales! Lite stress, fint lekeområde og ikke minst god mat! Nå sover lillegullet og resten av familien slapper av.

Har fått vekstestimat.. i 34+4 (fredag) var tv1 fra ca 1600g-1950g og tv2 1900g-2500g - spennende å se hva de blir når de kommer ut :) Hodemål er fine, det er magemålene som er litt smål.

Slik de ligger nå må de ut via KS, ingen tvil.. til og med om fødselen har starta må de ut via snitt.. Siden beina glir ned før livmorhalsen er moden og hodet da blir sittende fast - skal visst være litt farlig. De var visst også litt redd for "locked twins" - at de skal henge seg fast i hverandre.

Må bare ta ting som de kommer - slimproppen har frst gått og det har kommet mange dl tyntflytende væske (ikke fostervann) - spennende å se om det er tegn på at det nærmer seg!
13:33 18.05.2008
Ja oi, oi, oi! Her hender det ting! Jeg håper for din skull at tv1 fortsatt vil snu seg slik at du kan unngå KS og føde slik du ønsker. Så slimproppen har gått :) Da kan ju ting skje hos deg snart, men vi må vel håpe at de venter litt til ;)
Venter på nr 2 og 3
16:26 19.05.2008
Så det var beina som var "smådelene"? Jo jo, slik kan det vel også sies. Godt de følger opp det med veksten! Heldigvis er det jo ikke så lenge til de skal ut uansett, selv om du helst vil vente litt til. Sees i morgen, håper jeg?
Solemio + 2 i magen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------