GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Skravlesiden

Det er ikke bestandig at vi har en temadebatt som dekker det du måtte ha på hjertet. På denne siden kan du prate om hva som helst.

Ps. Ikke svar på innlegg som du mener bør slettes. Send oss en link til innlegget: moderator@babymedia.no
Kan gravide ta paracet?
00:57 16.05.2008
Kan gravide ta paracet?
mæ m mini i magen
Sv: Kan gravide ta paracet?
01:03 16.05.2008
Alt med måte..
Har du veldig hodepine en dag, skader det ikke å ta ett par paracet, men blir det mer enn tilfeldig bruk bør du oppsøke lege.. Jeg har i mine 3 svangerskap tatt det om jeg føler jeg må, legen min mente det ikke skadet..

Men jeg tror det er Ibux man ikke skal ta som gravid, eller???
Jojo79
07:41 16.05.2008
Paracet kan man ta, ikke Ibux.
MintCondition
07:44 16.05.2008
Jeg fikk influensa i uke 28, med 40 i feber, halsbetennelse, øreverk, goste, hodepine.. Måtte gå på antibiotika og skulle ta 2 paracet hver 4 time. Legen sa det ikke var farlig.

Ibux kan vere skadelig på fosteret.
gullegget
08:15 16.05.2008
Liker det ikke selv, men må innrømme at jeg har spist mange esker paracet i uka siden uke 6 og gjør det fortsatt. Har en nakkeskade som jeg er fryktelig plaget med og har fått beskjed om at dette er helt trygt av legen min. Her går det ned 2 paracet hver 3. time døgnet rundt!

Gudskjelov vokser magen som den skal. (Bank i bordet)
marien
12:00 16.05.2008
Marien - du tar ALT for mye Paracet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og det er farlig ikke bare for deg men også babyen!!!!!!!!!! MAX dosering med paracet er nå 2 tbl x 3 per døgn (tidligere var det x 4 per døgn, men de har gått ned på doseringen nå pga man fant ut at dersom det blir brukt over tid kan man få problemer med leveren..)!! Dersom du tar 2 tbl hver 3. time i våken tilstand (ca 15 timer) får du jo i deg 5 gram i døgnet og det er aaaaaaaaaalt for mye....... Og kanskje du får i deg mer om du i tillegg tar midt på natten????

Sakset fra felleskatalogen : Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Kvalme, oppkast, sløvhet, svetting (kan oppstå innen 24 timer). Mavesmerter kan være første tegn på leverskade, oppstår først etter 1-2 døgn og kan være verst 3-4 døgn etter inntak. Behandling: Akutt massiv overdosering av paracetamol kan gi leverskade. Det er derfor av største betydning at motgift gis så tidlig som mulig hvis alvorlig leverskade skal kunne forhindres. Levertoksisk dose varierer individuelt, men faren for leverskade er vanligvis liten ved doser under 7,5-10 g. Overdose krever sykehusbehandling. Ventrikkelskylling helst innen 4 timer, ev. aktivt kull. Vanlig motgift er acetylcystein, helst innen 8 timer.

Som du ser er faren for leverskader liten ved doser under 7,5 - 10 gram, MEN dersom man bruker 5 gram over tid vil paracetamolen kunne "bygge seg opp" i kroppen og allikevel gi leverskade!!!!
Ikke for å skremme deg men jeg synes det er rart om legen din har sagt at det er ok at du kan ta så store mengder paracetamol over så lang tid.. Paracet er et flott preparat mot smerter, MEN det er slettes ikke ufarlig.................................
Pearl 33 + junigutt*høygravid*
12:13 16.05.2008
Et lite svar til Pearl over her. Selvfølgelig kan alle medikamenter være skadelig i for store doser og over lengre tid. (er sykepleier). Men kanskje hun har fått klarsignal fra legen til å ta såpass mye paracet nå under graviditeten, for paracet er det eneste trygge hun kan ta nå som hun går gravid. Er kanskje avhengig av noe mye sterkere for å holde ut tilværelsen sånn til vanlig når hun ikke er gravid. Jeg har også hatt kroniske nakkesmerter som nesten har tatt livsmotet fra meg til tider. Er heldigvis bedre nå, og klarer meg uten smertestillende, etter å ha gått 1,5 år jevnt hos kiropraktor, dyrt men nødvendig. Men før dette har jeg forsøkt forkjellige preparater mot nakken, f. eks. voltaren eller naproxen. Også fått noe lokalbedøvende injisert bak i nakken på smerteklinikk. Etterhvert var det fint lite som fungerte. Paracet hadde null virkning. Tok på slutten en blanding av 6-1200mg Ibux og 1g paracet, og dette kunne av og til ha et snev virkning en liten stund, en liten pause fra smertene. Vet at på Ibux pakningen står det at man max skal ta 400mg ibux per gang. Fikk likevel foreskrevet mye høyere doser av legen, og det har gått helt fint med leveren min ;)
Gurine
12:20 16.05.2008
Til Gurine: Ibuprofen skilles ikke ut av leveren, men av nyrene. Nettopp derfor er det ikke farlig å blande Ibux med paracetamol.
Det som står på pakningene som selges reseptfritt, har lite å gjøre med hvordan legemidler kan brukes ved individuell dosering av lege.
lykketreff:-)
12:16 16.05.2008
Det du sier er riktig, men dropp alle utropstegnene og kvadrupling av bokstaver i ord - du høres hysterisk og skremmende ut. Det er mye lettere å ta deg seriøst hvis du skriver skikkelig.
12:28 16.05.2008
Innlegg her inne kan ødelegge enhver hormonell kvinne.

Jeg har fått klarsignal fra lege og hadde helst skulle tatt mye sterkere medikamenter enn det jeg gjør.
Skal slutte å skrive slike ting her inne, da tårene nå selvfølgelig renner pga skremmende svar.
Tar ikke medisiner av ren glede i graviditeten, det regner jeg med de fleste skjønner og nettopp derfor sårer det vanvittig å få "passet påskrevet" slik jeg har fått i dag.

marien
12:34 16.05.2008
Kjære vene det var da slettes ikke sånn ment.. Men synes vel kanskje du ikke skulle skrevet det du gjorde da det "allminneliggjør" bruk av paracet på den måten som du bruker det.. Kanskje andre leser det og tenker at joda, hun tar de jo hver 3.time så da kan jeg også???? Dersom du har god oppfølging av lege kommer dette helt sikkert til å gå helt bra og du har nok sikkert ikke noe å bekymre deg for., Selvsagt er det bedre å ta paracet enn andre sterkere midler... Håper du får et flott svangerskap og beklager om jeg skremte deg for mye - det var virkelig ikke sånn ment...
12:29 16.05.2008
Overhodet ikke meningen å være hverken hysterisk eller skremmende.. Jo litt skremmende var det jo ment å være, det er utrolig mange mennesker som tror at fordi noe kan kjøpes på Rema 1000 så er det helt ufarlig.. Er faktisk sykepleier selv og har jobbet på akuttmottak og har vært borti flere tilfeller hvor folk har tatt for mye paracet over tid og dermed har endt opp med paracetamol intox.. Og det er ikke noe å fnyse av, konsekvensene av en evt leverskade er store og potensielt veldig alvorlige.. Selvsagt er det farligere å hive innpå 4o tbl i ett døgn enn å ta 10 tbl i døgnet i 4 døgn, men det er allikevel farlig! (bare ett utropstegn der :) Og joda, jeg vet at leger kan ordinere større doseringer i perioder, og at alternativene er få om man er gravid, men det finnes faktisk leger som heller ikke tenker så nøye over at paracetamol i større mengder er farlig.. Har også vært borti pasienter som sto fast på paralgin forte 1 gram x 4 som har fått foreskrevet paracet som eventuelt medisin.. Synes bare det er viktig at alle er oppmerksomme på hvor farlig slike medisiner kan være, og det var jo nettopp pga dette at det var så omdiskutert når salg av reseptfrie legemidler ble frigitt til salg i butikker /bensinstasjoner..
12:35 16.05.2008
Ingen grunn til å høre på innlegg her inne, du får nok bedre svar av legen din! Folk har en tendens til å slenge ut sterke meninger om ting de ikke har greie på. Særlig gjelder dette medisinske spørsmål. Ingen tvil om at doseringen er høy, men en lege som sitter inne med all informasjon om en pasient er den beste til å vurdere totalsituasjonen.
Påsmeltigjen
13:25 16.05.2008
Legen min sier at jeg bare kan ta Paracet. Men har ikke gjort det hittil. Har bekkenløsning som plager meg mye, men tar meg heller tid til å slappe av enn å ta piller akkurat nå..
MissT *is pregnant*
13:28 16.05.2008
Jeg er 100 % sykemeldt og gjør INGENTING som kan forverre smertene, så jeg spiser absolutt ikke disse tablettene for å være "oppegående".
marien
13:35 16.05.2008
marien: Det tok litt av her i stad og jeg skjønner at du ble lei deg. Kan jeg likevel komme med et velmenende råd? Ta en blodprøve og få sjekket leverenzymene dine. Hvis du ikke allerede har gjort det, da. Hvis du fikk vite at levra lider under inntaket av Paracet, hadde du kanskje blitt motivert for å bite tennene enda hardere sammen og kutte ned litt.
13:42 16.05.2008
Takk, jeg er så glad for at noen prøver å foreslå noe på en positiv og omsorgsfull måte istedet for fullstendig uthenging og svartmaling.

Hormonene takler slik dårlig, gitt!

Jeg skal høre med legen min når jeg skal tilbake, går ofte pga at legen vil ha tett oppfølging av dette. Var og er forsåvidt rolig, og føler alt er greit, men reagerer mye snarere nå enn til vanlig. Er en meget rolig og sindig person, og jeg skal virkelig love deg at jeg biter sammen tennene mange mange ganger. Ingen gunstig situasjon å bli skadet i starten av et svangerskap!

Du høres virkelig ut som en som passer som sykepleier:)
Ha ei god helg!
marien
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------