Her kan dere som har termin denne måneden utveksle erfaringer og råd. Lure på om ting er normalt og kanskje føle deg ganske normal:-)
Slit forumet med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hvor skal dere føde??:)
12:51 16.05.2008
Min plan er å føde på Ringerike sykehus dersom alt går som det skal..:)
Får man info om dette på første kontroll??? Sett at noen skal søke? Må man det? Jeg bor i Bergen og trodde det var bare helt automatisk at du måtte føde på kk Haukeland, ev på storken viss du føler deg veldig bra... Hvordan funker dette og ev. hvordan må jeg gå frem? Er jo leeeeeenge til!!!
Det er fritt sykehusvalg i Norge i dag, så du kan ønske deg (og søke fødeplass) der du selv måtte ønske. Legen din sender inn papirene dit du ønsker å få plass. Vet ikke om det skjer så tidlig som ved første kontroll. Dersom du ikke ønsker deg noe annet sted, så får du automatisk plass på det sykehus du tilhører.
Jeg skal til Sykehuset Østfold, Fredrikstad. Og det er jeg veldig glad for, for der har de lystgass!! Og pappan får være med under hele sykehusoppholdet.
Jeg hører egentlig til på A-hus, men vil helst på Ullevåll. Det er sikkert litt irrasjonelt, men jeg føler meg tryggere med det, siden jeg er litt kjent der og sånn. Om jeg ikke får plass der så er det jo ikke krise, det er ikke det jeg sier.
..har hørt de ikke har lystgass på A-hus og det kan jo sikkert være greit å ha...
Jeg tror nok jeg vil på Ullevål. På riksen har jeg hørt at man kan risikere å bli liggende på 6 mannsrom med begrensede besøksmuligheter. På ullevål tror jeg de har enkeltrom, samt at de har barsel på sykehotellet. Men jeg tenkte å prøve å finne ut hvordan det blir på nye føden på a-hus først.....
Jeg fikk den første min på gamle-riksen. Lå på seks-mannsrom.. (eller 6 damer med dertilhørende skrikerunger). Ei jente var pakistansk og hadde 13 besøkende på en gang inne på dette rommet..
Jeg tror det var de 4 verste dagene i mitt liv. Synd, for dette skal jo liksom være trivelig..
Hei.
Dette ordner og hjelper jordmor deg med.
Du kan velge mellom storken el føden. Storken er for folk med normale svangerskap og som ikke ønsker epedural. Men de ligger jo vegg i vegg så får du en veldig tøff fødsel og har valgt storken, triller de deg over eller henter legen fra KK. Storken har i utgangspunktet bare jordmødrer på vakt.
Du kan også velge å reise til voss. De har ofte bedre kapasitet og er i følge ryktene mer liberale når det gjelder igangsetting og planlagte keisersnitt. Men de har ikke barneklinikken slik som Haukeland til å hjelpe om, gud forby, det lille nurket ikke skulle være helt i form når det kommer til verden.
Snakk med jordmor når det nærmer seg. Som du sier det er lenge til.......
Jeg regner med Buskerud... Men bestemte meg ved forrige fødsel at neste skulle være på Ringerike fordi der hadde de da enda lystgass (og der er jeg selv født ;-) ). Men det har de vel ikke lengre???
Vet noen hvilke sykehus de har det? (Østlandet, bor ved Drammen)
Så noen skrev Østfold her... og "far" bor i Østfold enda... (komplisert dette enda med mine dine og våre barn og exer hehe) :-) Kanskje DET hadde vært cluet?
Jeg skal føde på kongsberg, var der med første og og der er det lystgass, og bare to manns rom, eller enkelt rom. veldig behagelig for det er veldig lite med kjempe hyggelige jordmødre:)
Elisa30: Jeg "løp" inn på nettsiden til ringerike for å sjekke om de har lystgass etter at jeg så innlegget ditt. Det har de heldigvis!:) Hadde de ikke hatt det ville det vært uaktuelt for meg å føde der....
det blir gjøvik på meg tror jeg. er ikke så stor pågang der så jeg venter litt med å søke. noen som har erfarninger med gjøvik? har bare bodd der i ett år og er førstegangs så har ikke peiling.
Jeg kommer til å føde på fredrikstad sykehus for jeg bor like ved.Der fikk jeg også min første datter som er blitt tolv år.Og nå venter jeg mitt andre barn med termin 5jan.
Har tenkt mye, og landet på at jeg tror jeg vil til fredriksstad... pratet med dem på tlf og hørtes bra ut. Det blir enklere for far sine barn å besøke der... lettere å være fleksibel med min datter... Men skal sjekke igjen i forhold til Kbg og Ringerike...
Jeg fødte på Gjøvik i juni i fjor og jeg har bare positive minner derfra :)
Gleder meg til å føde der på nytt :o) Kjenner flere som mener det samme som meg - og det må vel være betryggende å høre? :)
Jeg har lyst til å føde på Rjukan, på Lykkeliten. Men de skal vel legge ned den avd nå, så jeg tror ikke jeg rekker det. Blir vel Kongsberg da. Men jeg har hørt at de bruker tang ofte der, og da kan man bli temmelig ødelagt nedentil. På TSS i Skien, som er det nærmeste etter Kongsberg har jeg hørt at det er nesten som en babyfabrikk. Bare setter drypp for å få fortgang i ting, og så er det ut med deg fortest mulig igjen... Er første gangen for meg, og jeg føler ihvertfall at jeg trenger en del støtte, og ikke en jordmor som har dårlig tid.....
"forlatt" på et hotellrom? Hva skjedde? Fikk du ikke noe oppfølging på pasienthotellet? Setter pris på informasjon, siden det blir min første gang... :)
Fødte 22. desember sist, og så omtrent ikke en levende sjel de 3 dagene vi var der. Jeg slet jo naturlig nok med ammingen siden det var første gang, og vi ringte og ringte, men fikk aldri svar. Sov ikke på over 3 døgn, og fikk tidenes brystbetennelse når jeg kom hjem. Ikke akkurat verdens beste oppfølging.. Neste gang har jeg med smokk, og reiser hjem dagen etter!
Jeg fikk også min første der og hadde en annen opplevelse. Hotellet var en veldig positiv opplevelse med pappaen på rommet hele døgnet som medhjelper og mathenter og velvillige pleiere som kom når jeg spurte. Hadde et mindre kjekt opphold på barselavdelingen med tomannsrom og lite oppfølging før jeg kom på hotellet, så for meg var barselhotellet helt supert.
Men det er helt sikkert individuelt og jeg tror ikke det samme sykehuset oppleves likt av noen. Lykke til!
Ringerike på meg! Fødte der for nøyaktig et år siden. Fikk kjempegod oppfølging. Enerom i to døgn og to-manns siste to nettene. Det er også veldig kjekt at det er stellebord og badekar til babyen inne på rommet!!
De har lystgass der, men jeg klarte ikke den masken.... ;o) Følte jeg skulle kveles....
Man kan også få akupunktur. Jeg forsøkte det, men syntes ikke det hjalp nevneverdig... Men det kan være at det ble satt i overgangsfaser; altså når det skulle til å bli enda vondere,,, hehe... Og så fikk jeg saltvannpapler (Vepsestikk) - fy så vondt!!! :oD Har ellers en veldig positiv opplevelse av fødselen, en helt utrolig opplevelse!!!!
Håper på Riksen denne gangen. Fødte på Bærum men ble sendt til Ullevål pga komplikasjoner. Babyen fikk kjempe fin oppfølging, men jeg har sjelden følt meg mer til bry. Lå på et rom sammen med en annen jente. Ingen av oss kunne gå på egen hånd. Likevel kunne det ta opp mot en halv time før noen kom hvis vi ringte. Dette til tross for at de umulig kunne vite om det var akutt eller ikke. På toppen av det hele var hygienen skremmende dårlig på felles toalett/bad på barsel. Kunne ikke tenke meg å føde på Ullevål.