For noen gravide er ikke alt bare enkelt og greit. Årsakene kan være mange og man går og bekymrer seg for om det går bra eller ikke.
svak livmorhals
18:52 16.05.2008
Hei
Jeg har fått påvist svak livmorhals, den er nå ca 2 cm. Ingen åpning foreløpig, men vil gjerne høre fra dere som har erfaring med dette. Hvordan har det gått med svangerskapet deres og hvilken behandling her dere fått? Veldig bekymret nå..
Hei.
Jeg vet ikke om dette er det samme som forkortet cervix jeg. Men det jeg har fått beskjed om er at min livmorhals er forkortet og den er på 30 mm. Men, så lenge den ikke blir kortere enn 22 mm til uke 22 så går det greit. Hvilken uke er du i? Er livmorhalsen din fast og fin ellers?
Anonym
Sv: svak livmorhals
23:09 23.05.2008
Den er nå 26 mm og jeg er i uke 22. Det står livmorhalsinsuffisiens som diagnose. Har du erfaring med dette? Alle tips og erfaringer mottas med takk.. Skal på ny kontroll til uka.
Jeg er i uke 36 nå, og har hatt kort livmorhals (cervix) i hele svangerskapet etter å ha fjernet en del av livmorhalsen (celleforandringer). Har blitt fulgt ekstra opp på Rikshospitalet. I uke 29 ble livmorhalsen målt til 15mm og jeg hadde rier. Ble da lagt inn i en uke. 24 timer med riehemmende drypp og fikk to lungemodningssprøyter (i tilfelle fødsel). Heldigvis klarte de å stanse riene/og livmorhalsen ble faktisk lenger igjen. Lå tre uker hjemme etter dette, og etter uke 34 kan man være mer og mer oppe. Nå er det heldigvis ikke noe problem om fødselen skulle starte lenger, og det ser ut til at han koser seg der inne
:-)
Lykke til - så lenge du blir fulgt opp regelmessig går det nok bra!!!
Anonym
09:51 16.06.2008
Hei.
Jeg har også sånn kort cervix. Min er nå 28 mm i uke 15 og jeg kontrolleres hver annen uke med måling av livmorhalsen. Har som den over fått beskjed om at ca 22 mm i uke 22 er "hovedregelen" og at så lenge cervix er lenger enn dette gjør de ikke noe. Litt bekymret er jeg jo, det er jo ikke mer enn 6 mm "å gå på" i hele 7 uker da.... Min cervix er dessuten "fast" da, det skal visstnok være bra. At den ikke er myk...
Hvor kort var din i begynnelsen da anonym? Hvor mye hadde du å gå på?
Min var 2,5 i uke 22.... samme en uke etter. Da sa de på Ulevåll at jeg ikke trengte å komme på kontroll før om tre uker. Tre uker etter kom jeg tilbake og da var den 2 mm! Ble lagt inn og gutten min bl tatt med keisersnitt to uker etter i uke 28+3. Mitt råd: Ta det alvorlig og ikke finn deg i vente lenge på kontroll. Lykke til:)
Anonym
14:45 19.06.2008
Hei igjen anonym.
Jeg kontrolleres hver annen uke, har også lege på Ullevål.
Var på utralyd hos jordmor i går og hun sjekker ikke cervix så jeg vet ikke hvordan det lå an da. Men fosteret står med hodet ned noe som stresser meg veldig. Det gjorde nemlig forrige baby som vi mistet også. Så nå ligger jeg mye på dagen og slapper av i håp om at det skal hjelpe meg frem til onsdag i alle fall da jeg skal på ny kontroll på sykehuset. Føler liksom at innleggelse er nær når det til stadighet krymper seg hos meg..... Men like greit det, bortsett fra at jeg jo har tre barn som jeg da ikke får sett så mye. Hvordan er det når du er innlagt? Hva får du lov til? Må du ligge flatt? Får du gå på toalettet? (Jeg ble lagt inn sist men fikk bekken....) Hvor ofte tar de ultralyd?
Hjeeelp!! Ekstra engstelig nå selvfølgelig siden babyen nå er på samme sted som vi mistet sist...
Jeg lå med strengt sengeleie, det vil si at jeg kun sto opp for å gå på do. Dusjet ikke på tre uker, men det bryr man seg lite om egentlig.... Og- de er helt fantastiske på observasjonsposten. De kom ofte inn til meg for å prate slik at ikke tiden skulle bli så lang. Hadde også enerom, deilig når du ligger lenge:) Gutten min gikk det bra med. Han er nå litt over tre måneder og veier 5,2 kilo...begynner å bli lubben:) Hvis du lurer på noe må du bare skrive personlig melding til meg. Trenger ikke være anonym lengre....
Jeg er midt oppi "helvetes-uken" min, uke 16. Det var da vi mistet sist. :-(
Jeg har ultralyd innv. og utv. annenhver uke i samråd med lege.
I tillegg kan vi kontakte sykehuset og komme bort for sjekk dersom jeg er veldig bekymret eller det virker som om noe er galt. Jeg sitter hjemme nå og har nettopp blitt enig med legen om at jeg bare kan komme bort i helgen hvis jeg er urolig. Og det er jeg så jeg tenker jeg reiser bort en tur i kveld for å sjekke at cervix ikke er kortere. Var nemlig hos jordmor på onsdag og da viste Mini seg fra en veldig aktiv side, men dessverre stod han eller hun konstant på hodet og dette stresser livet av meg. Sist vi mistet var vi på ul to dager før det hele startet med bukende blære, og hun stod med hodet ned i bekkenet da. Så jo, her er jeg livredd og sliter med å fokusere på noe som helst. Dessuten har jeg hatt litt slim nedentil og dessuten litt smerter i korsryggen. Krysser dog fingrene (og beina) for at dette lille barnet vil ligge lenge til inni magen min.
Jeg også fikk enerom på sykehuset, men jeg hadde da heller ikke gode prognoser så det var sikkert lurt. Fikk du kun tisse en gang om dagen? Fikk du noe for magen så den skulle holde seg "løs" slik at du slapp å trykke? Tenker på iforhold til å åpne seg og sånn....
Dusj en gang på tre uker får gå! Bare til å knyte flettene fast i hodet det. :-) Måtte du ligge flatt eller fikk du litt helling på ryggen? Kunne du ligge i sideleie? Fikk mannen sove over når det passet? (Jeg lå inne i julen så min mann fikk være der de nettene det passet for oss. Vi har jo barn i tillegg så det er en naturlig begrensning hvor ofte det passer...)
Godt å høre at den lille spiser seg god og rund! :-)) Godt å høre fra deg også. Hjelper å høre at andre har klart det før meg til tross for komplikasjoner.
Sikkert lurt å sjekke hvis du er urolig. Ikke noe godt å være engstelig hele helgen... Si hvordan det går da.
Jeg kunne gå å tisse når jeg måtte det, men kunne også få bekken hvis jeg følte at det ikke var greit å gå på do. Magen min "ramlet ned" hver gang jeg skulle på do så jeg gikk og holdt den oppe når jeg var på do. Jeg fikk noe for magen så den skulle holde seg myk, og det gjorde den hele tiden:) Jeg lå helt flatt hele tiden, faktisk med bena opp og hodet ned. Legen sa det ikke var nødvendig, men noen av jordmødrene sa at det kunne være lurt. Jeg lå i sideleie også. Mannen min sov ikke over, men var hos meg så lenge ha ville. Jeg tror han hadde fått lov hvis jeg hadde spurt. Vet at noen av de andre jentene hadde mannen der...
Jeg fikk diagnosen cervix insuffiens forrige svangerskap. Ble lagt inn i uke 23 i strengt sengeleie med bekken. Etter et par uker fikk jeg lov å gå på toalettet. Cervix var 10 mm da jeg ble innlagt, det var begynt å åpne seg fra innsiden og fostersekken lå nedi åpningen. Etter noen dager var det bare 6 mm igjen. Fikk faktisk lov til å reise hjem og ligge der da jeg var nesten 30 uker. Fra 32 uker hadde jeg 2cm åpning og bulende vannblære. Men utrolig nok kom ikke gutten før dagen før termin. Jordmor sa at det var sjelden hun var borti så sterke forsterhinner, hun hadde problemer med å få tatt vannet da jeg skulle begynne å presse.
Denne gangen skal jeg bli tettere fulgt opp fra begynnelsen. Fra uke 20 får jeg ikke lov å arbeide og har fått beskjed om å ta det med ro allerede, er 12+3 idag.
Det er godt å se at en ikke er alene om dette, forrige gang visste jeg ingenting om dette og følte meg veldig alene.
hei.
ble lagt inn i uke 15 pluss 6 dg med cervix på 15.
NÅ ER Det uke 16 pluss 5 og cervix er 13.
får lov til å gå på wc mulig cerclage mandag. skal avgjøres på lørdag.
alle dette har gått bra med, fortell!!!
hilsen fraa sykesengen
Min lege fortalte at hun har hatt en pasient som ble innlagt med 2 cm åpning i uke 19, og der endte det med keisersnitt 2 uker etter termin. Godt å høre den historien syntes jeg, ble lettere å slappe av etter det. Har du fått behandling for evnt infeksjoner? Bakteriell vaginose og UVI for eksempel? Lykke til, krysser fingrene!
Anonym
09:28 27.06.2008
hei og takk for svar. har blitt testet gj hele sv.skapet, men bare fine tester. får dog antibiotika tilfelle.
takk for gled historie. trenger flere.
hei-
ble sydd på tråd på lørdg, bare åvente og se nå da på evt infeksjoner. så glad for at det har gått fint så langt. er optimistisk, legene likeså. uten tråd var det bare et tidsspørsmål pånår foster skulle skli ut. jeg ligger i tønsberg, utrlig bra behabdling og føler meg sååå godt ivaretatt. all ros.
takk for støtten, klemmr til alle
Hei!!
Sydde på cerclage for 15 dger siden og alt gått bra tl nå. Fikk lov til å kmme hjem til mann og barn, men kun lov til do, dusj og mat. Max 60 min per dag. Nydelig å ligge hjemme mot for på sykehus. Dersom jeg klarer å holde knotten inne til uke 23, 24 dager til, så blir jeg lagt inn igjen. Dette har sammenheng med at de i sv.skaps uke 21 ikke kan redde den lille så derfor utgjør det ingen forskjell om jeg er hjemme el ei før uke 23. Da vil de ha meg inn slik at jeg er der kunnskap er når noe skjer. Legene mener barnet ikke vil ligge til fullgått termin. Er lykkelig for hver dag som går og holder motet oppe!
Hvordan går det med dere andre? Skal se vi ender opp på sykehus sammen til slutt!! :-))
God sødag.