GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Småtroll 0-1 år

Er møkkalei av å stå opp før fem, hva kan jeg gjøre for å lære min 8 mndr gammle baby å sove lenger om morgenen??
 06:06 17.05.2008
Han våkner bare tidligere og tidligere...
mams for to
Sv: Er møkkalei av å stå opp før fem, hva kan jeg gjøre for å lære min 8 mndr gammle baby å sove lenger om morgenen??
 06:38 17.05.2008
ikke fult så tidloig som fem her... men synes 06 er for tiddlig også jeg, så skulle gjerne hatt en opp skrift på å frøye morgenene litt jeg også! Dette blir en lang trøtt dag gitt! Konstant trøtt jeg... snork
Bippe77
Sv: Er møkkalei av å stå opp før fem, hva kan jeg gjøre for å lære min 8 mndr gammle baby å sove lenger om morgenen??
 07:13 17.05.2008
Mine barn startet dagen alt fra kl 4 til kl 6. Jeg satte til slutt en grense på 6 som det tidligste som var morgen. God trening til jeg skulle begynne på jobb igjen. Nå blir det sikkert mye pepper her, men det ble jo å gjennomføre Ferber på morgenkvisten. De små må jo av og til lære at det er natt også kl 4 om morningen. Jeg ser på det som at det er en del av det jeg må lære mine små. Ser ikke ut som det har komt naturlig for noen av mine barn. Men etter kl 6 synes jeg det er helt akseptablet at mine små våkner helt uavhengig av om det er ukedag eller helg!
Jeg legger meg selvsagt litt tidligere slik at jeg ikke er mammamonsetert som står opp kl 6.
Anonym
 09:25 17.05.2008
Et tips som har funket på begge mine er å gi dem en flaske melk imens de ligger i sengen. Kan de holde flasken selv er det best. Forlat dem etter at de har fått flasken (eller hvis de holder den selv kan du gå ut med en gang). 9 av 10 ganger sover de videre da. Etter hvert slutter de å våkne for å få flasken. Eldstemann her begynte gradvis å sove lenger og lenger og sov gjerne til kl 11 hvis han kunne...! Yngste-frøken drøyer gjerne til 8-tiden.

Mulig jeg har barn som er veldig glad i sengen sin...hehe....selv om de har gjennomgått Ferber begge to...:-)
heldigec
 09:38 17.05.2008
Heldigec: Tar de opp for å rape etter flasken da?

Min sønn på 7 mndr har den siste måneden våknet stort sett hver dag kl 6, i stedet for 7 (som han har gjort siden han var 11 uker). Jeg tar han opp i min seng og gir flaske. Er jeg ekstra trøtt, legger jeg ham i senga si igjen i håp om at han skal sovne, men nytteløst..... Men hvis jeg unnlater å ta ham opp, altså gir ham flaske i egen seng, så tror du han sovner igjen?

(sorry, blanda meg inn her...)
oktobernurket
 09:51 17.05.2008
Nei raping har aldri vært nødvendig her - ikke når de er såpass store. Selv da de var bittesmå tok jeg dem aldri opp for å rape hvis de hadde sovnet.

Kan ikke garantere noe, men du kan jo alltids prøve.
heldigec
 21:29 17.05.2008
Jeg har samme problem her med min jente på 10,5 mnd. Nøyaktig kl 0500 våkner hun hver dag. Dersom jeg legger henne senere våkner hun bare enda tidligere (0330 og slikt..)..Men nå er jeg skikkelig lei, og vurderer nye metoder..

Dytter derfor på denne jeg=)=)
Prøvigjen
 22:00 17.05.2008
Her er tips fra boka til Karin Naphaug (anbefales):

”Morgenfuglene”: lys våken klokken 5
Mange barn er rett og slett morgenfugler, våkner rundt klokken 5 og har problemer med å sovne igjen. Barnet kan da kanskje sovet i 10-11 timer, men mangler minst 1 time søvn til. De er trøtte og grinete, men vil likevel gjerne stå opp. Andre virker uthvilte og våkne og klare for en ny dag. Vi voksne er også veldig trøtte på denne tiden, og er absolutt ikke klare for å stå opp!
Man vet at det skjer mye i kroppen rundt denne tiden på døgnet – se bl.a teksten om søvnregulerende faktorer på side 138. Barna er på denne tiden inne i en lett søvnfase, og man vet ikke om de våkner av drømmer eller om de våkner fordi de ganske enkelt er utvilte.

Oppskrift
Dersom du tar opp barnet på denne tiden, vil hun mest sannsynlig fortsette å våkne på samme tid fordi hun tror det er morgen. Husk igjen at barnet innretter seg etter den oppmerksomheten/servicen du gir. Min erfaring er at det kan være vanskelig å roe barnet igjen, og her kan det være lurt å prøve to forskjellige metoder:
1. Du kan gå inn til barnet med en gang hun begynner å rope ,før hun våkner ordentlig, for å si det fortsatt er natt, eventuelt gi henne smokken eller bamsen og legge henne til rette i sengen. Ikke bruk lang tid, og ikke bruk mange ord.
2. Du kan også vente en god stund (10-20 minutter, avhengig av alder) før du går inn, i håp om at barnet sovner igjen på egen hånd, eller du kan gå inn når gråten er rolig. Vær vennlig og bestemt.

Pass på at barnet ikke sover for sent på ettermiddagen, siden den sene luren kan medvirke til tidlig oppvåkning. Legg deg eventuelt på en madrass inne hos barnet, uten å gi henne oppmerksomhet, og unngå å ta barnet opp av sengen for å legge henne ved siden av deg på madrassen, erfaringen sier at da er putekrigen i gang!
Husk at barnet ikke kan klokken. Det er du som bestemmer når det er morgen, og de fleste er vel enige i at alt før klokken 6 er natten. Dette lærer du barnet ved ikke å ta det opp før du selv mener det er morgen. Det er selvsagt negativt for barnet å rope i det uendelige, men som regel tar barnet pauser eller lærer å kjede seg litt. Ta det gjerne litt gradvis, ved at du tar barnet opp eksempelvis 05.35 den ene dagen, 05.40 neste morgen. Så drøyer du 10 minutter hver morgen, i håp om at barnet til slutt våkner til ønsket tid.
Dersom barnet virker utvilt og klar for en ny dag, kan man forskyve døgnet med 15 minutter hver dag. Det vil si, for å få barnet til å sove 1 time lenger på morgenene, så legg ham et kvarter senere hver kveld i fire dager samt at du tar ham opp et kvarter senere hver morgen. Når barnet da våkner til ønsket tid, kan du gradvis legge ham tidligere om kvelden igjen slik at man etter hvert når målet. Pass på at barnet ikke blir overtrøtt.
Når du selv mener det er morgen, må du formidle dette til barnet ved å si ”Nå, Hansemann-vennen min, nå er det morgen!” Dra opp rullgardinen, skru på lyset og ta barnet opp mens du snakker med blid og vennlig stemme. Gå så på badet og skift bleie og eventuelle klær før barnet får bryst, flaske, grøt eller brødskive. Dette er kjempeviktig for å lære barnet forskjell op dag og natt. Blir man fristet til å ta barnet inn i foreldresengen klokken 5 og kanskje gi bryst eller flaske i håp om at barnet skal sovne igjen, vil barnet mest sannsynlig innstille seg på å våkne til samme tid for å få sin ”belønning”! Vær oppmerksom på om barnet våkner tidligere og tidligere for å komme inn i foreldresengen! Så lenge en av foreldrene er hjemmeværende og ønsker denne morgenkosen, og barnet kanskje til og med sovner igjen, er det ikke en ”feil” å ta barnet inn i sengen. Men når du skal på jobb, og ønsker å sove uavbrutt til klokken 6 eller 6.30, bør du starte nedtrappingen i god tid. Husk at jo lenger du har vent barnet til et mønster, desto lenger tid tar det gjerne å endre mønsteret.
Noen anbefaler å gi barnet en leke eller en bok å titte i, eller en flaske med vann, og det kan fungere for noen alt etter hvor gamle barna er, men det beste er å lære dem å sove til det faktisk er morgen for alle, uten noen form for underholdning eller ”stimuli”.
Bruk av vekkerklokke kan være kjempelurt for barn fra 2-3 års alderen og oppover. På www.bunnyclock.om kan du bestille en morsom kaninklokke som lukker øynene ved hjelp av en knapp på hodet. Du kan selv stille inn klokken når du vil at kaninen skal åpne øynene samtidig som du forteller barnet at når kaninen er våken, så er det morgen!
Anonym
 22:16 17.05.2008
ja der har vi vært også......

først skjønte jeg at han ikke kunne sove lengre enn 16 på ettermiddagen..

så nå legger han seg mellom 18.30-1930 og sover til 6 DA tar vi han inn vår seng der får han nan på flaske i mørkt rom, etter flasken er tom legger min samboer Mads inntil seg under dyna der det er varmt, trygt og godt, Mads protesterer i ca 0-15 min før han sovner og da kan han sove alt fra 7.30-9.30 :O)

dere må selvsagt prøve dette en stund før det funker, barn må jo innkjøres, vi er jo "vanedyr" alle sammen. håper dette kan funke for dere også!!!!!!
May&Mads
 13:29 18.05.2008
Mange gode tips her=)=) Flere?
Anonym
 13:38 18.05.2008
Vi tar henne opp isengen når hun våkner, og får noen timer ekstra;o)
Hun ligger mellom oss da. Ikke den beste søvnen, men da får vi hvertfall sove til mellom 8 og 9.30=)
Mamma1.gang 22.August.07=)
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

------- Annonser -------