GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Donor egg/sæd debatten

Denne debatten er for dere som trenger egg eller sædceller, uansett hvilken seksuell legning eller hva slags sivil status dere har. Både for kvinner og menn. Her kan dere utveksle erfaringer og tanker rundt dette og ikke minst hvor man kan få hjelp da det er lite hjelp å få her i Norge. Hvor kan man få hjelp og hva koster dette?
Dette er ikke et salgssted hvor man kjøpe hjelpen her i Norge, for det er nemlig forbudt. Vi anbefaler sterkt at dette skjer gjennom godkjente steder i de landene der man gjør dette. Foreløpig kan man heller ikke donere egg her til lands, men i utlandet.
Vennlig hilsen jordmor Siri
bidragsforskudd/barnebidrag fra NAV ved ukjent far
21:21 17.05.2008
Hei,

Har man rett på bidragsforskudd/barnebidrag fra NAV når far er ukjent? Jeg har inntekt over kr 700.000 og vil dette utbetales uten behovsprøving. Må jeg eventuelt søke eller kommer det automatisk når ukjent far er oppgitt på papirer til NAV og sykehus?

Takker for svar! Blir forvirret av NAV sine web sider. Utrolig lite informativt:-)
Anonym
Sv: bidragsforskudd/barnebidrag fra NAV ved ukjent far
21:37 17.05.2008
Mener bestemt at det gjør du. Så lenge det ikke finnes en regel der de som tjener godt ikke nyter godt av bidrag. Det kjenner jeg ikke til - har ikke så veldig høy intekt selv!
Når det gjelder web sidene deres kunne jeg ikke vært mer enig!! Klikk deg inn på sidene våre, sier de så kjekt---- er forresten ganske pyton å snakke med flere av saksbehandlerne der har jeg fått erfare - ikke fordi jeg er i en spesiell situasjon som enslig mor med far ukjent, men fordi flere av dem som jobber der regelrett har en ovenfra og ned holdning til kundene sine. Kjempefrekt, flere av dem som henvender seg NAV er svært oppegående mennesker. Og de som ikke er det har også rett til menneskelig behandling, stakkar så små de må fæle seg.... Får håpe du er heldigere med dem du møter på NAV enn det jeg har vært!!
Anonym
22:03 17.05.2008
Takk for svar! Prøver å unngå NAV så langt det er mulig. De har jo ikke peiling heller, så best å finne ut selv også argumentere for hva jeg skal kreve. Men har ikke krav på så mye. Tror jeg får dobbelt barnebidrag og tviler på at jeg får småbarnstillegg på grunn av høy inntekt. Men det er dyrt å bo i oslo, så jeg har brukt for det jeg kan få og vil jo ha det jeg har krav på. Men ikke lett å finne ut av:-)

Hvor gammel er barnet ditt da? Går det fint synes du med ukjent far og hva sier du skal du si til barnet?
Anonym
09:59 18.05.2008
Du får ikke bidragsforskudd dersom du tjener over 406,400 kroner i året
(http://nav.no/page?id=341).

Anonym
13:46 18.05.2008
Er du helt sikker? Jeg finner følgende settning på NAV:Det kan betales ut fullt bidragsforskudd dersom barnets far er ukjent?
Anonym
14:28 18.05.2008
Det er i og for seg riktig, men det står samtidig på samme siden (midt på) følgende avsnitt:

Det kan utbetales fullt forskudd uten behovsprøving dersom:
• farskapet til barnet ikke er fastsatt
• barnet er adoptert og du er enslig adoptant
• hvis den andre av foreldrene er død og barnet ikke har rett til barnepensjon
• barnet bor alene eller sammen med en annen enn foreldrene

Nøkkelord i denne sammenheng er da "uten behovsprøving" og "ukjent far" så jeg er enig med TS
Anonym
22:56 18.05.2008
Hei,

Jeg kan ikke forstå settningen, Det kan utbetales fullt forskudd uten behovsprøving dersom:
• farskapet til barnet ikke er fastsatt. Dersom dette ikke er ment som en rettighet uavhengig av inntekt? Dette er satt opp som unntak fra 6G, slik jeg forstår det?
Barnet skal ikke straffes for ukjent far og det er minimums bidrag fra staten. Nytter ikke å bare høre med en saksbehandler hos NAV, må sette seg inn i rettighetene ogå argumentere.

Men skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk med NAV

Anonym
14:46 18.05.2008
Inntekt på over 700 000 kroner er utrolig høy inntekt og utifra nav sin side tviler jeg på at trygdekontoret bevilger bidragsforskudd.

Men, hvis jeg var deg ville jeg ha ringt en saksbehandler i NAV og høre om hvilken rettigheter man har når man har så høy inntekt.

Informer oss gjerne her om hvordan det gikk.

Lykke til med kravet ditt :-)
Anonym
19:48 18.05.2008
Helt riktig. Du får ikke bidragsforskudd. Jeg søkte, har inntekt over 700`og brukte samme argument som deg, men nei...fikk avslag. Tjener du under 6 G får du det og i tillegg støtte til barnepass (f.eks barnehage) på kr. 1491 per måned.
Anonym
07:59 19.05.2008
kan bare bekrefte det. jeg tjener vesentlig mindre enn deg, og mistet bidraget ved siste lønnsopprykk. mener grensen lå på rundt 400 000. (men; grensen for ukjent far mener jeg lå litt høyere enn for kjent far, bare så det er sagt.)
"charlie"
17:33 19.05.2008
Charlie:

Kan du gi oss et eksempel på hva man kan få? Vil du gi oss dine tall? Kjønner veldig lite av 4G og det som står inne på nett. : )
Magstar
22:59 19.05.2008
Hei

G står for grunnbeløp. Når det står 4G betyr det 4 ganger grunnbeløp.

Jeg fant på nettet et vedtak tatt i mai 2007 grunnbeløp på kr 66812 pr år (5568 pr mnd). Vet ikke hvor mye det er nå, fant ikke det på nettet. Så muligens de nettopp har vedtatt ny sats fom mai -08

Så bare for å vise eksempel:

4G er da 4 x Grunnbeløp som er 66812 = 267248
Hvilke det betyr at 4G er på kr 267248

Hvis man ønsker å vite f.eks hva G6 er tar man grunnbeløpet på kr 66812 og ganger det med 6. osv

satser
00:19 20.05.2008
Hei,

Man får jo ikke bidragsforskudd med kr 700.000 i lønn med kjent farskap. Altså det jeg lurer på er om det ubetales bidragsforskudd med lønn over kr 400.000 når farskapet til barnet ikke er fastsatt. Reglene er klare når det gjelder bidragsforskudd med lønn over kr 400.00 med kjent far - da får man ikke bidragsforskudd.

Følgende settning er oppgitt på NAV:

• farskapet til barnet ikke er fastsatt.

Viktig for alle med donor barn og få en klarhet i denne settningen, som er oppgitt som et unntak ( fra inntekt) når farskapet ikke er fastsatt.

Håper noen vet:-)
Anonym
00:29 20.05.2008
Har kopiert dette fra NAV. Her gjelder ikke 6G, men 320 x full forskuddsbidrag som er kr 1270 = 406400,-
Men så ser det ut som det er untak fra regel:

Men ikke lett å forstå helt klart!?

Hva kan du få?
Bidragsforskuddet er behovsprøvd ut fra bidragsmottakerens inntekt. Bidragsforskudd gis med 0, 50, 75 eller 100 prosent av full sats. Satsen reguleres årlig pr. 1. juli.

Forskudd kan innvilges inntil tre måneder forut for søknadsmåneden dersom vilkårene for det var oppfylt.

Prosentsatsen fastsettes ut fra inntekten din, antall egne barn i egen husstand og om du er gift, registrert partner, samboer eller enslig forsørger. Retten til forskudd faller bort dersom inntekten din overstiger 320 ganger full forskuddssats.

Har barnet delt bosted, kan det ha rett til forskudd fra begge foreldrene. Det er et vilkår at det kan fastsettes bidrag fra den andre av foreldrene, eller at begge foreldrene ikke har økonomisk evne til å betale bidrag.

Satser

Satser for bidragsforskudd
Satsene gjelder fra 1. juli 2007

Sats Beløp pr måned
100 % 1270 kr.
75 % 950 kr.
50 % 640 kr.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------