Strever du med å bli gravid? Du er ikke alene.
Etter oppfordring har vi nå valgt å ta bort anonymknappen, så vær obs på det når du legger inn innlegg.
Mvh Jordmor Siri
uffa meg, no må d være noe rart her EL på dag 8. på ein syklus på 31 dager.
22:53 17.05.2008
har egentlig ein syklus på 28 dager men denne gangen hadde jeg 31 dager. er d noe som ikke stemmer nå??
Sv: uffa meg, no må d være noe rart her EL på dag 8. på ein syklus på 31 dager.
23:06 17.05.2008
er akkurat ferdig med mensen ja. brukte billigteter (strimmel) og clearblue el tester, begge slo ut pos i 3 dager nå.. tenkte jeg skulle test fra mensen slutt, til neste mensen, siden vi skal til Fertilitetsseksjonen/gyn avd ved st. olav i juni, sånn at jeg er sikker på at jeg har hatt el. (sliter litt med å bli gravid.)
23:08 17.05.2008
har skrevet i flere innlegg at en jordmor fortalte meg at noen kan faktisk ha eggløsning så tidlig som dag 8. rett etter at mensen er ferdig. Så d er ikke umulig.
23:10 17.05.2008
snodig..... nei vet du jeg aner virkelig ikke hva som er "galt" her. man pleier jo vanligvis ikke ha el på dag 8. da vil man jo ha en syklus på ca. 3uker da.
er du sikker på at testene blei brukt riktig? (det er du nok.. )
var teststreken like sterk som kontrollstreken eller sterkere?
23:18 17.05.2008
Hei, jeg er levende bevis på at det stemmer at en har tidlig eggløsning. Jeg har ofte eggløsning på dag 8 eller 9, men det forflytter seg også. Jeg har testet med fertilitetsmonitor og hos legen.
PS: forrige gang jeg ble gravid, ble jeg gravid rett etter mensen og det er 100% sikkert, for det var den enste gangen vi hadde hatt sex i løpet av en hel måned:) ( nå har vi sex sinnsykt ofte og jeg blir ikke gravid av den grunn!!!!!!)
23:18 17.05.2008
ja:/ så jeg skjønner ingenting nå! brukte mange tester om gangen får å være sikker!! menmen. pleier jo ikke å ha el på dag 8 heller.. her el mellom dag 14 og 16 ellers! har ikke teste meg på ett par mnd nå da men, er ikke rart jeg ikke har blitt gravid når jeg har el på dag 8.:/ ( hvis jeg har hatt d siste månedene. ) kan ikke si jeg har vært så aktiv "prøver" da!!
23:28 17.05.2008
les litt om eggløsning og lutealtfase på pernille.info.
om man har eggløsning på dag 8 pleier mensen som regel å komme etter 13-15 dager. men alt fra 10 til 18 dager er normalt. så om du har el på dag 8 og 18 dager i lutealfasen din så vil du få mensen igjen på dag 27ca. lutealfasen er konstant og avviker ikke med mer enn pluss/minus 1 dag.
altså om du har lang lutealfase så er det mulig at (med tanke på sykluslengdene dine) at du har el mellom dag 8 og 11 hver måned.
man kan også ha forstyrrelser i suklusene av og til...
men som sagt er teststreken like sterk eller sterkere enn kontrollstreken på eltestene dine??
00:12 18.05.2008
tror ikke det noe farlig med lang lutealfase. det er heller veldig ugunstig å ha en kort lutealfase. (10dager og kortere) for da rekker ikke egget å skikkelig feste seg før man får mensen.
det med lang lutealfase betyr at det gule legemet har lenger levetid. (når eggløsningen er overstått forvandles eggposen til det gule legemet som produserer progesteron) det er viktig med lang lutealfase for at det befruktede egget skal rekke å nå livmoren, feste seg og sende beskjed til kroppen slik at mensen forhindres så da ville jeg tro at en lang lutealfase er bra jeg. men det er jo uansett kjekt å vite når man har eggløsning da for å bli gravid. nytter jo ikke å humpe i vei en uke etter el lissom....
og jeg leste feil i sted: normal lutealfase er 12-16 dager.(ikke 13 til 15) som oftest 14. men 10 til 18 er normalt.
eggløsningsdagen og første mensdag er ikke med i beregningen.
så dersom du har el på dag 9(positiv eltest på dag 8men el kommer etter ca. 12 til 36timer) og mens på dag 28 så har du en lutealfase på 17dager. (fra dag 10 til 27)
dagen for eggløsningen kan variere litt men lutealfasen er konstant. (+/- 1 dag) så dersom du har hatt en syklus på 31 dager har du mest sannsynlig hatt el på dag 12.
men detter jo bare antakelser da. siden har fått påvist el nå på dag 8 kan det jo alikevel hende at du har en normal lutealfase og vil få mensen etter 14dager.
håper du forstår noe av dette?? om du ikke gjør det kan du lese om eggløsning og lutealfase på pernille.info.
(om syklusene dine blir veldig uregelmessige så burde du kontakte lege. mener jeg har har hørt at folk med forstyrrelser i syklusen ikke skal bluke eltester for de kan bli falskt positiv og omvendt.)