GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Småtroll 0-1 år

Er det forskjell på revning og rift?
14:09 18.05.2008
Jeg fikk beskjed om at jeg kun fikk rift under fødsel og jeg ser i papirene at det står perinealrift grad 2 + fortil bilat.sut ...så står det ikke mere.

Noen som vet hva det betyr... sliter sånn med et arr like ved åpningen, og kan ikke tro det kun er et lite rift som har fått et slikt arr.

noen som vet?
Anonym
Sv: Er det forskjell på revning og rift?
14:11 18.05.2008
Det er det samme. Når man revner får man en rift. Jeg fikk kun et "par pyntesting" if. jordmor men måtte fjerne arrvev med laser etter på. Snakk med legen din og få henvisning til gynekolog. Jeg ble kvitt plagene med en gang :-)
mammamora
14:24 18.05.2008
det er snart 4 mnd siden fødsel og det var for første gang mulig å få samboers penis helt inn.

6 ukers kontrollen var vanvittig vond, men legen ment det skulle gå seg til.

synes det er så rart at jordmor sa at det kun ble 2 rift under fødselen... hu sa det på en slik måte at jeg trodde jeg hadde vært heldig, men ser det står grad 2... grad 3 er jo max, så da var det litt revning da....

Anonym
14:29 18.05.2008
Når du revner får du en rift, og perinealrift betyr rift i mellomkjøttet. Grad to (av fire) er graden over overfladisk rift. Bilateral betyr begge sider, og suturer er sting.

Arr kan man nok bli plaget med selv om det ikke var en veldig stor rift. Jeg ble klippet, og det ble karakterisert som grad 2 - og det var et par cm. Kan godt tenke meg at arret etter det kunne ha blitt et problem.
du og jeg og vi to
14:59 18.05.2008
Det er faktisk 4 grader, ikke 3. Så grad 2 er en bagatell ift det jeg har fått (grad 4) fordi hos meg røk endetarmsmuskelen.
Anonym
15:10 18.05.2008
Men det gjør fortsatt vanvttig vondt med samleie selv om det er en bagatell i følge deg....
Anonym
15:58 18.05.2008
Hva som er en bagatell er vel opp til hver enkelt å vurdere. Selv om en rift av grad 4 er veldig alvorlig synes jeg ikke du skal kalle noe annet for en bagatell. Det blir jo det samme som å si at en rift av grad 4 blir en bagatell i forhold til å måtte amputere et bein etter en bilulykke - det blir jo bare tull å sammenlikne.
du og jeg og vi to
16:17 18.05.2008
For å si det sånn, gi ville mye mye mye heller hatt en 2 grads rift og ha smerter ved samleie enn å ha vanskeligheter med å holde på avføring. Så ja, beklager, det ER en bagatell i forhold. Jeg sier ikke at det ikke er et problem men, da skjønner ikke du hvordan det er å revne totalt.
Anonym
16:20 18.05.2008
Og selvfølgelig kan jeg sammenligne jeg en 2 grads rift og en 4 grads rift. Det blir veldig annerledes enn å sammenligne en 4 grads rift og benamputasjon, unnskyld meg. Det første handler om revning i ulike grader, og det andre handler om amputasjon og revning. Akkurat å amputere enn finger er en bagatell i forhold til å amputere en arm. Og ingenting er en bagatell i seg selv, bare I FORHOLD TIL det andre.
Anonym
16:28 18.05.2008
Du synes at du kan sammenlikne det og jeg synes ikke det. Skjønner at det er mye, mye verre for deg! Men jeg sier bare at en rift av grad 2 for noen kan være mer enn en bagatell.
du og jeg og vi to
20:50 18.05.2008
Hi her, synes det er tåpelig å sammenligne hverandres rift slik du gjør. Det å bagatelisere mitt rift fordi det bare er av grad 2, er som å bagatelisere hverandres følelser. Og du kan aldri fortelle meg hva jeg skal føle.

Dette med rift er også veldig individuelt, har hørt om flere som har grad 3 men aldri vondt og de med pyntesting som har veldig vondt.

Mye av grunne til at jeg har vondt er at det har blitt en blemme lignende greie (etter alle undersøkelser under fødsel og pga sugekopp under fødsel, føltes som de skrapet opp meg litt ved åpningen.Også alle de undersøkelsene uten glidemiddel lengre opp en fingertuppen) ved åpningen, og arret (en liten byl ligner det) er akkurat ved inngangen av skjeden, så det er svært vondt å føre penis inn.

Forstår godt at det ikke er godt med rift grad 4 men det å bagatelisere mine følelser og smerter (fordi du har det verre på papiret) blir bare dumt!!

Det blir som om sammenligne smertene under fødsel, det er ikke mulig, de oppleves individuelt!! Det samme gjelder dette.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------