GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Donor egg/sæd debatten

Denne debatten er for dere som trenger egg eller sædceller, uansett hvilken seksuell legning eller hva slags sivil status dere har. Både for kvinner og menn. Her kan dere utveksle erfaringer og tanker rundt dette og ikke minst hvor man kan få hjelp da det er lite hjelp å få her i Norge. Hvor kan man få hjelp og hva koster dette?
Dette er ikke et salgssted hvor man kjøpe hjelpen her i Norge, for det er nemlig forbudt. Vi anbefaler sterkt at dette skjer gjennom godkjente steder i de landene der man gjør dette. Foreløpig kan man heller ikke donere egg her til lands, men i utlandet.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Nå prøver vi noe nytt, det er verdt forsøket
15:18 18.05.2008
Mannen min og jeg har hatt mange ivf/icsi uten resultat. Vi trodde før vi begynte at problemet var at egg og sædcelle ikke møttes, og bare vi fikk hjelp til det skulle vi lykkes.... Nå viser det seg at problemet antakeligvis ikke ligger der. Det blir befruktet men utviklingen er heller laber....De fleste eggene gir seg etter to-tre-fire dager (visstnok et avgjørende tidspunkt i forhold til gener og kromosomer) så kanskje er problemet oss to sammen?? Hvertfall har tanken på det festet seg veldig, så nå er vi enige om å prøve to-tre runder med donor. Jeg har både eggløsning og åpen eggleder (riktignok bare en) så i teorien skal jeg kunne bli gravid (har vært det tidligere, med en annen).

På torsdag skal vi ha samtale med Storken, håper å prøve første runde allerede neste eggløsning.

Noen andre i samme situasjon som oss??
lita78
Sv: Nå prøver vi noe nytt, det er verdt forsøket
16:06 18.05.2008
Vi er ikke i helt samme situasjon, men er i hvert fall et heterofilt par som prøver å få barn via donor fra Stork. Samboeren min steriliserte seg for nærmere 15 år siden. Han hadde da fått tre barn og bestemte seg for ikke å få flere. Vi har nå vært sammen i tre år og for meg har det vært viktig å få muligheten til å få ett barn. Etter en lang prosess har vi kommet frem til at vi ønsker å få barn via donor. Samboeren min kommer til å være sosiologisk pappa, men ikke biologisk og vi kommer også til å oppgi donor på offisielle papirer.
hegeno
19:20 20.05.2008
Hei hegeno
Takk for at du svarer:-) Selv om vi har vært igjennom mye til nå så føler jeg meg plutselig helt blank igjen. Er vel ikke så stor sjans for at en donor skal gjøre jobben så mye bedre enn min mann, men man vet jo aldri....og vi vil ikke ha ting uprøvd:-)
Jeg/vi har tenkt mye på dette med far/pappa osv.... vi kommer ikke til å være åpne på dette til hvem som helst. Hos oss blir mannen min far og pappa på alle måter. Dette føles naturlig hos oss. Hva barnet får vite når han/hun blir modent nok, får tiden vise.... Det er ikke lett å forutse fremtiden og vite hva som er riktig, men pr i dag føles det riktig på denne måten for oss...
Når blir deres forsøk?
lita78
22:05 20.05.2008
Vi har alt hatt tre inseminasjoner. Ble gravid på første, men mistet tidlig. Vet ennå ikke utfallet på tredte:)

Tror det er lurt å tenke nøye gjennom det med å ikke si noe til barnet. Finner også mye litteratur om det. På Stork var de svært tydelige på at alle erfaringer tilsa at det var viktig å være ærlig ovenfor et eventuelt barn. Alle må selvsagt velge sin vei, men dersom det finnes noen som helst slags sjanse for at barnet på et tidspunkt får vite at det er benyttet donor (og, som du sier vanskelig å forutse fremtiden, så mangt kan skje som gjør at det kommer frem) så vil de fleste føle det som et enormt tillittsbrudd når slikt har blitt holdt hemmelig. Men alle må velge sin vei og dere finner sikkert ut av hva som er riktig for dere. personlig skammer ikke vi oss på noen som helst slags måte over å benytte oss av donor og er derfor åpne til familie og venner. Føler det heller ikke problematisk å være åpne ovenfor et barn.
hegeno
18:44 22.05.2008
Nå tror jeg kanskje du misforsto litt, vi har ikke tenkt å aldri si noe til barnet. Men NÅR det er naturlig å si noe, og hvordan, det er vanskelig å forutsi nå synes jeg... Men vanskelig å tenke seg situasjonen i det hele tatt. Å bli gravid føles som noe ganske uoppnåelig..... Men har ennå et håp:-)

Snakket med Stork i dag forresten (journalsamtale). En helt ok samtale, men må inrømme at jeg slet litt med dansken... Vi har hvertfall nå planer om å dra ned på neste eggløsning, om ca 14 dager. Venter tantebesøk i morgen.

Krysser fingrene for at dere lykkes nå hegeno. Tvitvi!
lita78
18:52 22.05.2008
Da misforsto jeg nok :)

Lykke til om to uker når dere er klare for inseminasjon. Det er en fantastisk opplevelse. En av jordmødrene er i hvert fall svensk så kanskje du heller må forholde deg til svensk enn dansk ;)
hegeno
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------