Strever du med å bli gravid? Du er ikke alene.
Etter oppfordring har vi nå valgt å ta bort anonymknappen, så vær obs på det når du legger inn innlegg.
Mvh Jordmor Siri
kan noen fortelle meg? ang sædprøve...
16:45 18.05.2008
hvordan foregår det? tar man kontakt med fastlege da eller,og hva skjer derfra??? hvis den er dårlig kan det gjøres noe da? kan noen som har gått igjennom dette forklare prosessen....
Dere får en liten kopp med lokk og et skjema som skal fylles ut. Så må prøven leveres til sykehuset innen en halvtime (syntes jeg å hukse at det var). Så han kan ta prøven hjemme, det er nok ikke så fristende å runke på do på sykehuset, liksom.. :)
Så er det vel vanlig å ta en blodprøve i samme slengen. For å sjekke hormoner, HIV og noen andre sykdommer.
Jeg var hos legen og fikk henvisning til gyno.. Så ringte jeg til en gyno og da sa hun at de satt meg opp på dobbelt time sånn at samboeren min kunne bli med samtidtig. Da fikk jeg beskjed om at han måtte ta med en sæd prøve som ikke kunne være eldre enn 3 timer gammel og måtte bæres på innerlommen, siden den trenger kroppsvarme:-)
Vi ringte fertilitetsklinikken i Porsgrunn, og kunne bare levere en sædprøve der. Trengte ikke henvisning og fikk svar med en gang. Kunne se på sædcellene på skjerm også
Jeg fikk henvisning fra fastlegen min til lab'en på sykehuset og en boks for å levere prøven i. Så tok jeg kontakt med lab'en og fikk avtale om dag å levere prøven på (de tar ikke mot slike prøver hver dag, ikke hos oss iallefall)
Vi bor for langt fra sykehuset, så det ble toalettet der som fikk duge som prøvetagingslokale. Prøven måtte ikke være gamlere enn 1 time, men helst under en halv time.
Sambo gikk ut og overlot prøven til meg (sjenert, ja!) Så da det ble min tur kom det en hyggelig dame og hentet meg og prøven. Så måtte jeg svare på noen spm og så var alt greit. Resultatet kom til fastlegen ca en uke etter.
Må kansje legge til at mannen ikke skal ha utløsning de siste 2 dagene før prøven skal leveres