Jeg synes Mathea er finest, men jeg er litt usikker for deres del. Når dere har skrevet Patrik på den enkleste måten, ville jeg kanskje gjort det samme med Matea - og skrevet det uten H. Koselig er det uansett, og det uttales jo likt: )
Jeg syns Matea er penest, spesielt siden dere skriver Patrik på enkleste måte. Jeg er ikke tilhenger av å putte bokstaver inn i navn når de ikke forandrer på uttalen. Less is more;)
Jeg har en liten niese som heter nettopp Mathea - og nå i ettertid er foreldrene sjeleglade for at de valgte nettopp denne skrivemåten! I bhg til Mathea går det en Matea - og de foreldrene må alltid rette på folk som skriver navnet som Mathea.
Dessuten synes jeg at -tea i Matea blir for likt "te" på engelsk. Kanskje teit, men uansett, Mathea og Thea er den vanligste skrivemåten.
Det er en vesentlig forskjell på Patrick/Patrik og Matea/Mathea. Thea er et veldig mye brukt jentenavn og "alle" skriver Thea - alle tror også en Thea heter Thea med H. Mathea er jo bare to bokstaver unna. Jeg ville også skrevet Patrik - Patrik er ikke mer uvanlig enn Patrick, dessuten er navnet så lite brukt.
Ville uten tvil skrevet Mathea. Kjipt å måtte rette alle som skriver navnet hennes feil.. Gjør ingenting at dere valgte Patrik, er to helt forskjellige navn.