GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kokebok

Har du en god oppskrift du liker? Legg den ut her da vel!
Jeg vedder en ostepop på at dette er det beste brødet du noensinne kommer til å smake. ;-)
10:13 29.05.2008
Skulle egentlig dytte opp`den jeg hadde, men finner den ikke. Så legger den ut på nytt.
Dette er et brød som er enkelt å lage, skal ikke knaes, man slipper deig på bord og benker og fingre, det er forholdsvis grovt, og så saftig at man slettes ikke trenger pålegg på, og det er holdbart i ca en uke.

Til 3 digre eller 4 mindre brød:

1/2 pk solsikkebrød
1/2 pk kornbrød
1 kg hvetemel
1/2 pk solsikkekjerner
2 pk tørrgjær
2 ts salt
1/2 p kruskakli

Bland med
ca 15 dl varmt/lunkent vann
4 ss honning/sirup (viktig).

Rør sammen til en tykk røre. Blir det tørt tilsetter du mere vann. Dropper du kruskaklien trengs litt mindre vann.

Du kan enten heve i bollen en time, spa i former og etterheve 20 min, eller som jeg gjør: spa rett i former og hev i 40 min-en time.

Stekes på 200 gr i 45-60 minutter. De blir ganske mørke (og harde i skorpa) når de er ferdige, men de blir myke igjen når de kommer i pose.

Ser kanskje litt kompliserte ut, men jeg lover de er enkle. Og de er ekstremt gode. Som forandring kan man bytte solsikkekjernene med feks hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter, gresskarfrø osv.
LisseUmmaNuddeAtteJamFåjelska
Sv: Jeg vedder en ostepop på at dette er det beste brødet du noensinne kommer til å smake. ;-)
10:44 14.06.2008
Hei!
Jeg baker bestandig brød. Plages ofte med at brødet blir fort tørt, eller at det er ryent. Dette brødet levde virkelig opp til forventnigene mine. Det var veldig godt, saftig, og ikke minst, veldig enkelt å lage. Ikke noe hokus pokus. Og ikke minst, min kjære ble veldig fornøyd! Takk for en god oppskrift!
29 år og gravid:-)
Sv: Jeg vedder en ostepop på at dette er det beste brødet du noensinne kommer til å smake. ;-)
13:47 25.06.2008
Hallo

Er skyldig deg en ostepopp!!!! Tusen takk for at du delte dette med oss... de er jo kanon gode! Å JEG!!! ! KAN IKKE BAKE!!!

NAM NAM!!!

Dem er jo så sund også : )
lillemagen med guttebaby : )
21:25 26.06.2008
Jeg har nå prøvd oppskriften. Enten så er jeg helt kløne på kjøkkenet eller så er ikke dette min smak når det gjelder brød. Men jeg syns det ble litt "kakeaktig".?? Vet ikke hva jeg har gjort feil jeg..
Hvor tykk/tynn skal røren være? Når jeg laget den var den som en tyyynn deig,som jeg fordelte i formene..

Dessuten ble ikke skorpa hard i det hele tatt... :S

Hjelp.. hvor vanskelig skal det egentlig være å laget et forbaska brød,liksom...?! =p
Anonym
22:32 27.06.2008
Jeg liker fast deig, så jeg hadde i mer mel. Når jeg baker ut brødene bruker jeg litt olje på kjøkkenbenken og på fingrene slik at deigen ikke setter seg fast, men blir lett å jobbe med. Lykke til igjen :-)
29 år og gravid:-)
21:22 28.06.2008
Jeg har tenkt å prøve meg på dette brødet i morgen, men har bare to brødformer. kommer det til å funke å legge dem ved siden av hverandre på et stekebrett eller i en langpanne? eller "flyter" de utover da?
spanande-høygravid!
11:18 3.07.2008
Nei de flyter ut, man må ha former (koster sikkert ikke mange kronene på super'n for ettpar ekstra).

Til anonym: om det ble for kakeaktig (er jo et ganske fuktig brød) så kan du droppe litt av sirupen (honning gir mer søtsmak enn sirup), og ha mindre væske i. Men da blir de også tørrere. Steik gjerne på varmluft. Om skorpa ikke ble mørk og hard kan temperaturen vært for lav, og dermed ble de stekt enda min dre inni.

Jeg husker ikke opprinnelig oppskrift, har ekspirimentert meg frem til denne, men mener at opprinnelig skulle de stekes en time, men det ble for mye for min smak.
LisseUmmaNuddeAtteJamFåjelska
13:01 19.07.2008
Har nå bakt dette brødet og det er helt supert!! Er veldig stolt av meg selv, men det var utrolig enkelt å få til å lage skikkelig gode, saftige, deilige brød. Anbefales virkelig!! Jeg hadde de i ovnen på 200 grader i ca 50 min og de ble helt perfekte. Hadde en ekstra pakke gjær i for å få de ekstra luftige og det ble veldig bra!
Cc1974_julibaby2008
11:10 9.09.2008
den dytter jeg på, får den skal prøves i en av de nærmeste dagene:))
h@ppy med prins og prinsesse:)
22:06 10.09.2008
Hvor i ovnen skal brødene stekes?
*Rutletutt*
14:01 12.09.2008
Jeg steker brødene på nederste rille. Bakte brødet senest i går, og gleder meg til hver gang jeg skal spise en brødskive. Jeg bruker mindre veske enn det står i oppskriften, samt litt olje, og baker ut brødene fremfor å helle de i formen. Bruker litt olje på hendene og på benken, da går det så fint å bake ut. I går rullet jeg brødene i solsikke før jeg la de i formen. Kjempegodt :-)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

------- Annonser -------