GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kokebok

Har du en god oppskrift du liker? Legg den ut her da vel!
Jeg vil dele en deilig oppskrift med dere
13:14 29.05.2008
Indisk tomatgryte
3-4 løk
1 boks kokosmelk
3 bokser hermetiske tomater
6 kyllingfileter
3 cm frisk ingefær
3 fedd hvitløk

krydder:
2 ts karri
1 ts koriander
1 ts cumin(kan sløyfes)
smak til med salt

Varm litt olje i en stor gryte tilsett
alle krydder + løk og hvitløk, stekes i ca 5 min. Tilsett kyllingen og de andre ingrediensene. La koke i min 45 min.

serveres med eller uten ris med en god klatt med naturelle youghurt oppi.

Gryten har mye smak uten og være sterk så barn liker den også, og ingefæren demper kvalmen min......

edvina med mirakelbaby i magen
Sv: Jeg vil dele en deilig oppskrift med dere
13:22 29.05.2008
Hørtes kjempegod ut, den skal definitivt prøves :-)
Smitt & Smule
20:42 18.06.2008
Denne her var helt nydelig! Skal inn i min kokebok og brukes ofte! Jeg tok 1/3 del av oppskriften siden vi bare var to, men jeg brukte like mye krydder (pluss litt til)! Skikkelig godt var det!
Piamin
22:39 18.06.2008
Hvor mange er den beregnet til?
Anonym
16:29 19.06.2008
6 kyllingfileter vil si ca.6 porsjoner. (6 personer, spørs litt hva man har av tilbehør ved siden av.)
AnnaRøverdatter
11:15 20.06.2008
Denne oppskriften har jeg kjempe lyst til å prøve. Men lurer litt på et par ting:

Løk og hvitløk skal hakkes, ikke sant? Også lurer jeg litt pådet med 3 cm ingefær. Skal ingefæren være 3 cm? Hva slags ris er godt til?

Litt dumme spm. Men jeg er ikke så flink på kjøkkenet, og trenger litt mer deltaljer.
Anonym
13:40 22.06.2008
Jeg finhakket ikke løken, biter på 1x1 cm - kanskje litt større? Brukte en kinesisk hvitløk som jeg delte i småbiter.

Ingefæren tok jeg en ganske stor bit som jeg skrelte og hadde oppi sammen med krydderet. Den tok jeg ut når maten var ferdig, ikke vanskelig å finne siden den var så stor! Fersk ingefær kommer i store biter, vettu... Kyllingen delte jeg opp i ganske store biter (2,5x2,5 cm kanskje?).

Vi hadde jasminris til, men basmati er sikkert også veldig godt. Har jo god tid til å koke ris med tanke på at maten skal koke så lenge.

Tips: Vær raus med krydderet :) Jeg skal lage dette på nytt idag til min mann og har tenkt til å ha oppi en del mer krydder enn sist!

Mulig Edvina gjør det på en annen måte og dette ikke er "riktig", men det funket i alle fall veldig bra - tror dette blir en favoritt!

Lykke til!
Piamin
12:27 23.06.2008
Hei
Jeg hakker ingefæren i biter. Og det er helt riktig at det er deilig med enda mer krydder, det er orginaloppskriften jeg satte inn her, og den passer også for barn siden den ikke smaker så sterkt, men jeg for min del elsker mer krydder i den:)

Tror jeg glemte å skrive det, men jeg pleier å ha cashewnøtter på ved bordet og frisk koriander også.
12:28 23.06.2008
Ok løken trenger nesten ikke hakkes, jeg deler den bare i båter, retten koker ganske lenge, så løken blir myk søt og går nesten i oppløsning.
12:45 23.06.2008
Oi...! Denne så god ut, og det sier ganske mye når kvalmen herjer som værst.... ;) Denne skal helt klart prøves!

Takk Edvina!! :)
På'n igjen :)
13:26 23.06.2008
Noen som har en ide på hvordan jeg kan få den sterkere på litt "indisk vis"? Tror liksom tabasco blir litt feil? Finnes sikkert en slags pasta å ha oppi, men det har jeg veldig liten erfaring med. Noen forslag?
Piamin
05:44 6.08.2008
Rød karrypasta kan du bruke eller salemolek, da blir den sterk og god:-)
Anonym
18:21 24.06.2008
Mmmmm, denne står og putrer på ovnen nå, lukter sååå godt!!
Jeg er SULTEN og GLEDER meg!!!

=D=D=D
~Mamzn&gullpia~<3
16:54 10.08.2008
Dette var kjempegodt, men neste gang kommer jeg til å putte oppi litt sopp, rød paprika og kanskje litt mais :)
Anonym
16:17 12.08.2008
he he he, måtte le litt av deg over her, anonym... det blir litt som å putte geitost på tacosen, spør du meg....(ihvertfall sopp har jeg aldri fått i en indisk rett...), men at det smaker godt; det er jeg sikker på at det gjør!!
Anonym
19:08 12.08.2008
Hahahahaha! "Geitost på tacosen"...
Piamin - fødeklar!!!
18:52 19.08.2008
Hei, og takk for super oppskrift !

Har nå laget en vegetarversjon, som forøvrig ble kjempe god.
I stedet for kylling brukte jeg røde linser (ca 4dl...er ikke så nøye med målingen alltid) som jeg la i bløt et par timer først, da blir de raskere møre.
Brukte buljong som erstattning for kjøttkraften fra kylling. En blokk hønsebuljong, eller 2 store skjeer Vitam (fra Helios).
En klatt smør (kan sløyfes) gjør retten veldig lik Punjabi-Dal ,nydelig indisk linse-rett).
Vegetar versjonen kan anbefales på det varmeste :)
Catwoman m Batbaby
18:54 19.08.2008
ps. glemte;
hadde også oppi litt vårløk og fersk koriander. For å spice den opp brukte jeg hot-curry powder og en av tomatboksene var med chili :)
Catwoman m Batbaby
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

------- Annonser -------