Jeg liker aller best ullklærne fra nøstebarn, og spesielt til spedbarn. De er laget av ubehandlet ull, dvs at de er ikke superwashbehandlet, og det er derfor de krymper på 30 grader i maskina.Løsningen er å vaske på kaldt ullprogram. Et tips er å kjøpe ulltøy med litt mørkere fargere, fordi flekker ofte kan være vanskelig å få bort (det gjelder ull fra alle produsenter). de stripete ullbodyenen hos nøstebarn er kjempegode, og selv om de er gandke dyre, så har de vært flittig brukt hos begge mine to. Andremann kunne arve de minste bodyene, mens de i større str var blitt utslitt (men det var av hyppig og aktiv bruk) Jeg er ikke enig i at nøstebarn blir fortere hullete en andre merker, tvert i mot.(unntaket er strømebukser og stilongser av ren ull) Jeg er også fornøyd med tom&trine og janus, og spesielt til støre barn, siden det kan vaskes på 40 grader i maskina, og større barn gjerne skitner seg til. Men jeg synes ikke ullkvaliteten er like god.Når det gjelder kløe, så har ingen av mine noen gang klaget over det, og de er vant med ull fra de var nyfødt.Tror det meste av ullundertøy beregnet på spedbarn og småbarn, er laget av kløfri ull, hvis ikke ville det vel ikke solgt særlig bra??
|