I dette forumet inviteres du til å beskrive hvordan du har det der hvor du er i svangerskapet. Det er opprettet ett hovedinnlegg for hver uke - og vil du bli med går du inn og legger inn ditt bidrag under relevant uke. Legg vekt på hvordan du føler deg, hva du er opptatt av, hva som evt. plager deg. Takk for ditt bidrag!
Med vennlig hilsen Jordmor Siri
Hva har skjedd med omsorgen i det norske helsevesenet?
16:57 6.07.2008
Tiden går så utrolig fort og i dag er det 12 uker siden jeg ble gravid med barn nummer 3.
Det kom litt fortere enn planlagt, men er like velkomment som de andere to.
Mitt første barn er født i Norge i 1993 og mitt andere barn er født i England i 2006. Nå skal jeg igjen føde i Norge og mange ting har forandret seg her.
Legen kunne fortelle meg at jeg var nå en gammel traver. Hun hørte på lungene mine, målte blodtrykket og tok litt blod. Ultralyd om 8-9 uker og da kan du ringe inn og bestille ny time etter dette. Lykke til og ring hvis det er noe.
WOOW!! For meg spiller det da ingen rolle hvor mange barn jeg har fra før, dette er et nytt liv og det er like viktig og spesielt som de andere. Jeg er like spent, urolig og full av glede som de forgående gangene og selv om mine svangerskap og mine fødsler for mange beskrives som en ren lek, så setter jeg pris på litt omsorg.
Jeg hadde månedlig kontakt med jordmor i England. Enten så dro jeg til legekontoret eller så kom hun hjem til meg, til og med i helgen. Oppfølgingen jeg fikk var upåklagelig, hun var hyggelig og dyktig. Jeg kunne stille alle spørsmålene jeg trengte og hun hadde avsatt tid til å spørre meg hvordan jeg hadde det. Jeg har kronisk blærekatarr og hadde spesiell oppfølging på dette. Da jeg nevte det til legen her, så ble det notert på arket og det var det hele.
La meg uttrykke meg helt tydelig, Jeg kan da være en traver i faget, men jeg er menneske og hver gang så er det annerledes. Jeg er selv om alt går bra, allikevel sårbar og bekymret.. Vi bor i et rikt land, men ingen har tid til hverandre, folk på disse legekontorene de jobber jo slettes ikke. Hadde streptokokker i halsen for et par måneder siden. Ingen lege tilgjengelig, de jobber bare til 12 i dag!!!! Gå til legevakten.
Litt ekstra omsorg kan da vel ikke koste så mye?
Sv: Hva har skjedd med omsorgen i det norske helsevesenet?
22:17 7.07.2008
Jeg var også litt sjokkert når jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle inn til neste kontroll (dvs ordinær ultralyd) før 10-12 uker etter første kontroll...
Men nå er jeg 34uker på vei, og egentlig godt fornøyd med oppfølgingen jeg har fått. Jeg har vært inne hos legen (pga bekkenløsning) og har alltid fått time etter et par timer (må komme om morra'n da). -Jeg har også mulighet til å sende "mail" til legen min, og han er faktisk ganske så rask med å svare! Hadde det vært noe har jeg også kunne ringt jm, som jeg nå har hatt kontroll hos 2 ganger.
Ingen vits i å ha kontroller av gravide som er friske, lurer man på noe, har noe spørsmål eller mistanke om at noe kan være galt er iallefall mitt legesenter åpne for at man kan få en ekstra kontroll!
- Derimot synes jeg det er mer skremmede at de stenger halve føden på sykehuset her, samtidig som 2 av de andre nærmeste lokalsykehus holder fødeavdelingen sommer stengt (dette skjer i to omganger så det gjelder ganske mange mnd)....
22:06 11.07.2008
jeg er veldig glad for at du er fornøyd. Jeg må nok si at han fastlegen som jeg har skrevet hele familien min inn oss, har jeg enda ikke møt. Jeg fikk ikke utdelt noe papirer eller svangerskapsbok. Det fikk jeg både første gang og da jeg fødte i England. Jeg vet ting har forandret seg her i Norge, så litt litteratur hadde vært velkomment.
Jeg kan være enig med deg at det er veldig skremmende at de stenger fødeavdelinger og holder sommerstengt på andere fødeavdelinger rundt deg. Tror jobben din blir å fortelle ditt ufødte guttebarn om å la deg velge fødedatoen, slik du kan følge med når de har åpningstider (haha)
Dette pengestyr hvor mye av det norske helsevesenet handler om er i ferd med å løpe litt løpsk.
Det høres nå flott ut at du har slik god kontakt med både legen og legekontoret ditt.
22:57 7.07.2008
Hei! Er du nederlandsk? (siden navet ditt er gelukkig)
Jeg er Norsk og bor i Nederland.
Her faar man ultralyd i uke 10 og en til i uke 20.
Fra forste kontroll ved uke 10 faar man ny time 4 uker senere. Etter hvert er det hver 2 uke og paa slutten hver uke.
Det er mye bedre enn i Norge, og jordmorene er utrolig koselige og tar seg tid til aa hore paa hva man har aa si.
Norge som er et av de beste landene aa bo i har litt aa lere av Nederlendrene..
21:55 11.07.2008
jeg er halvt nederlandsk, og jeg har skjønt at oppfølgingen er av mye høyere kvalitet der enn her. Det er jo meget synd siden vi skal være så gode på så mangt i dette landet. I England fikk vi ultralyd rundt 12 uker, da sjekket de spesielt hjernen av babyen og de var veldig rause med ultralyd bilder. Jeg har jo et lite album av dattera mi.
Her skjønner jeg at du får kun et bilde og resten kan du pent betale "mye" peng for. Vi ligger nesten på topp når det gjelder permisjon og det er jeg veldig takknemelig for, men når det gjelder å gi litt omsorg må vi dessverre nok ligge på bunnen.