GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

I møte med Helsevesenet

Her kan du komme med hjertesukk over håpløs, eller skryte av god, behandling hos helsepersonell. Det er ikke lov å bruke navn, verken på seg selv, helsepersoner eller aktuelle behandlingssteder. Det strider mot personvern loven. Har du noe du vil ha formidlet videre til de styrende helsemakter, så skriv inn her, så skal vi formidle det videre.
kan jeg saksøke? (litt lang..men håper på svar)
 16:49 21.08.2008
Jeg ble gravid i januar 2007, da jeg var 3 måneder på vei hadde jeg en blødning og dro til legen min på legekontoret. Han undersøkte meg og sa at jeg hadde hatt en spontanabort og at jeg skulle ta en blodprøve og komem tilbake etter en uke for å ta en ny blodprøve på legekontoret.
Han bestilte ikke time på sykehuset for han sa at kroppen ville ordne opp i det selv. Jeg ble veldig lei meg og ville bare komme meg videre så fort som mulig.
Etter å ha vært for å tatt blodprøve på nytt ble jeg oppringt etter noen dager, legen sa at jeg fortsatt hadde litt høyt graviditethormonnivå i kroppen og måtte komme å taA ny blodprøve, dette ksjede et par ganger, og jeg trodde kropen min TRODDE jeg var gravid fortsatt fordi jeg tenkte så mye på graviditetn og spntanaborten.

Jeg hadde tidligere bare hatt poAsitive møter med leger, d var bare sekunder jeg tenkte om jeg kunne fortsatt være gravid, men turte ikke tro på det. Det tror jeg også damer som har vært i lignende situasjon forstår.

Til slutt ringte legen og sa at han trodde jeg hadde blitt gravid på nytt eller at det var rester etter forrige graviditet, så jeg fikk time på sykehuset på ultralyd.
(Jeg hadde da flyttet til et annet fylke ogskulel da på sykehuset der)
Jeg la meg ned på benken og gelen ble spurt utover magen.. Og sekunder etter tittet jeg på en 5 måneder baby i magen min....

Jeg var i sjokk og fortalte legen/helsesøsteren at legen min der jeg bodde før hadde sagt at jeg hadde mistet ungen for 2 måneder siden. De kikket bare rart på meg og spurte om jeg hadde med helsekort for gravide, jeg sa at jeg selvfølgelig hadde kastet det da jeg fikk høre om spontanaborten, jeg ville ikke ha ting som minnet meg om det.

Hun ordnet en ny time til meg på sykehuset, og jeg trodde først at det var for å hjelpe meg da jeg nå plutselig skulle bli mamma om 4 måneder og finne ut hva som hadde skjedd etc.

Da jeg møtte opp på sykehuset igjen ble jeg tatt til et rom og damen fortalte meg at jeg mått ta en urinprøve mens hun sto i samme rom og sjekket at det gikk riktig for seg. De trodde jeg var rusmisbruker. Jeg ble svært lei meg og dette er det mest ydmykende jeg har opplevd. Flott at de har slike rutiner når DET ER GRUNN TIL MISTANKE men...

Denne ble selvsagt negativ, og jeg fødde en frisk nydelig gutt i oktober 2007.

Når denne historien om og om igjen blir snakket om sier jeg bestandig at den endte bra.. men jeg vet at det er for gutten min. Jeg sliter psykisk. Og klarer ikke komme over det som har skejdd og hvor negativt hele svangerskapet og tiden ettepå ble..

For å ikke skrive noe lengre, kan jeg gå til sak her og få oppreisning?

Håååper på svar...
Anonym
Sv: kan jeg saksøke? (litt lang..men håper på svar)
 22:18 24.08.2008
Sånn som jeg kjenner systemet er det ikke mulig å gå til sak og få oppreisning.. Det du burde gjøre er å klage på legen til fylkeslegen og ta kontakt med pasientombudet.. Men jeg kan allerede nå si deg at du sannsynligvis ikke vil få noe penger ut av det hele.. Det skal en del til for å få penger for skader - og da er det snakk om f.eks feil fot som ble amputert osv.. Psykiske plager pga feilbehandling skal det myyye til for å få noe for, men det skader jo ikke å prøve..
Sjekk denne siden :
http://www.shdir.no/pasientombudet/finn_ditt_pasientombud/
Anonym
 08:21 4.09.2008
alt er mulig, men jeg hadde ikke brukt energi på dette så lenge ungen ble født frisk. men ja, rapporter det, både legen som ikke utredet deg nermere og sykehuset som ville ta naro-test av deg. og be om en saklig unskyldning, det fortjener du. og ungen din kunne jo blitt skadelidende dersom du for eks hadde brukt sterke medisiner eller drukket mye alkohol den fasen du trodde du ikke var gravid. Kan jeg spørre på hvilket grunnlag de mente seg berettiget til å ta en narkotika utrednings prøve av deg? Man skal da virkelig ha grunnlag for å ta en slik prøve av noen. eneste fellesnevneren er at narkomane har en kjip tendens til å fortrenge svangerskap og ikke oppdage det før de er laaaaaaaaaaaangt på vei, men her var det jo legen som hadde sviktet, dessuten skulle du vel strengt tatt vært sendt til ul for sjekk om at alt var kommet ut etter en såpass sen abort som ved 12 uker, selv om dette vaneligvis foretaes dersom man ikke slutter å blø.

Anonym
 12:27 4.09.2008
De trodde det jeg sa om at legen hadde sagt det var en spontanabort bare var en løgn for hvorfor jeg ikke hadde med helsekort for gravide og oversikt over blodprøvene jeg hadde tatt.. De trodde da at det sto skrevet ting på de papirene om at jeg var rusmisbruker og ikke ville vise det frem.. Synes det var dårlig rutine av de å ikke bare ta ne kort telefonsamtale til legekontoret og høre hva som sto skrevet i journalen min der.
Synes også det er rart at jeg ikke ble sendt til sykehuset av den første legen da jeg var 3mnd på vei da jeg hadde "spontanaborten". Enn hvis legen hadde gidd meg av disse tablettene for å sette igang fødselen som de gir ved utskraping da?!! *Grøss*
Jeg har sendt historien til pasientombudet og fikk et langt svar og de ba meg sende det til kommunen jeg bodde i etc.

Tror dette hjelper meg på vei når jeg nå "jobber" med alt som skjedde..
Anonym
 09:12 8.09.2008
Hei,

Jeg har akkurat hadd en lignende opplevelse. I april oppdaget jeg at jeg var gravid. Skulle inn på første kontroll i mai. Uken før fikk jeg sterke blødninger og det kom "noe" ut av meg på jobb. Mye blod og helt grusomt deprimerende. Dro til legen dagen etter (ikke min fastlege for hun var ikke der). Han konstanterte at jeg måtte ha vært 9 uker å vei og at det var en spontanabort. Han ville ikke "plage" meg med noen undersøkelse så jeg ble sendt hjem med beskjed om å ta det med ro. Kroppen min var fremdeles gravid og slik var det i 6 uker. Jeg var fryktelig deprimert. Var av og til på jobb, men for det meste i senga. Tenkte jo selv at det ikke var normalt. Spontanabort er jo tross alt ikke uvanlig, men kom meg ikke ut av det. Sakte, men sikkert fikk jeg en liten kul på venstre siden av magen. Veldig rar (ikke som min første graviditet). På natterstid ble denne kulen til kreft, morkake som fremdeles vokste og bakerst i hodet mitt kanskje ett barn. Jeg har aldri i mitt liv vært så redd og deprimert og torde ikke gå til legen. Jeg var sikker på at jeg var alvorlig syk, både fysisk og i hodet. En dag fikk jeg ikke på meg en bukse jeg hadde brukt 3 dager før. Jeg hadde min beste venninne på besøk og hun fikk meg endelig til å dra til legen. Jeg ble sendt rett til gynokolog og falt nesten ut av stolen da jeg så ett lite barn røre seg inni meg. Jeg trodde ikke det var sant, det måtte være bilde fra den forrige pasienten. Men neida, jeg var 20 uker på vei, ikke 14 som vi regnet ut fra forrige leges antagelser. Nå er jeg 30 uker på vei og jeg sliter som fy med psyken. Føler at min fastlege, føden på Ahus og jordmor ikke tror meg når jeg forteller hva som har skjedd. De ser bare litt rart og medfølende på meg, men komenterer det aldri. Har hatt noen blødninger og har fått beskjed 2 ganger at "aborterer du, så aborterer du, det får vi ikke gjort noe med" og jeg har gått rett i kjelleren begge ganger.
Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre. I mine svarteste stunder har jeg virkelig lyst til å skade den legen som ikke ville plage meg med undersøkelsen etter "spontanaborten". Når jeg er positiv og glad orker jeg ikke å ta tak i tankene på det en gang.
Jeg håper virkelig at barnet mitt er friskt. Alt tyder på det, men det er 10 uker igjen og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å vente så lenge.
Jeg er nok tross alt heldigere enn deg. Alt står i min journal som jeg bastandig har med meg. De har ikke testet om jeg er rusmisbruker (som jeg vet om) og jordmoren virker grei tross alt. Jeg har kun hadde 2 rene svangerskapskontroller resten av legetimene mine har vært for å få sykemelding (bekkenløsning) og for å få sjekket disse blødningene. Undrer meg litt over at ingen prøver blir tatt, det er bare prat, men det får bare være.
Uffda, dette ble langt og helt uten råd til deg. Min far er advokat. Jeg skal prate litt med han om hva jeg/vi kan gjøre. Har han noen tips så skal jeg gi dem videre til deg.
Lykke til med deg og barnet ditt.
Anonym
 12:28 9.09.2008
Først må jeg gratulere deg med graviditeten. Trist at du også har opplevd en lignende situasjon som meg. Godt å ha noen å dele dette med som vet hvilke følelser slike opplevelser gir.. Jeg er så skuffet over at leger og andre helsepersonell har en slik innstilling som vi tydeligvis har opplevd begge to.. det er jo snakk om et nytt liv vi har i magen jo!
Hadde vært flott om du kune informert meg hvis du tar en prat med din far ja. Det hadde jeg satt stor stor pris på. Masse lykke til videre. Vi mennesker er laget slik at vi husker solskinnsdagen best, så etter du er ferdig med svangerskapet vil du huske når du kjente sparkene og alt det koselige tydligere enn det negative.. :)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

------- Annonser -------