GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

I møte med Helsevesenet

Her kan du komme med hjertesukk over håpløs, eller skryte av god, behandling hos helsepersonell. Det er ikke lov å bruke navn, verken på seg selv, helsepersoner eller aktuelle behandlingssteder. Det strider mot personvern loven. Har du noe du vil ha formidlet videre til de styrende helsemakter, så skriv inn her, så skal vi formidle det videre.
forskjellsbehandling fordi man ser litt annerledes ut....
12:29 2.09.2008
hei alle sammen =)
jeg har vært på helsestasjonen et par ganger nå, og de er forferdelig negativ til meg!!
fikk kommentarer på at jeg har piercinger og at jeg brukte for mye sminke. og at jeg måtte slutte å gå i sånne klær siden jeg skal bli mor. har de lov å si sånt? bare fordi man ser litt annerledes ut og ikke er som alle andre? jeg ble fryktelig såret og lei meg, jeg har jo ikke lyst å skifte ut hele garderoben min og stilen min fordi de syns det og bli en annen enn den jeg er..
jeg bruker ikke så mye sminke heller. pudder, øyenskygge, eyeliner og maskara. jeg har hatt blått hår lenge men har nå bare litt blått i panneluggen.
jeg er jo ikke noe dårligere mor fordi jeg kler meg litt annerledes. vi lever jo ikke på 1800tallet lengre heller.
jeg fikk også høre at jeg var så ung!! jeg er 22år gammel. det finnes de som blir mødre myyyye tidligere enn meg.

syns de var forferdelige å snakke med, de var bare negative mot meg, og de sa jeg måtte ta urinprøver hele svangerskapet fordi de var redd jeg skulle ruse meg!! jeg har sluttet å røyke og jeg drakk sjeldent fordi jeg ikke liker rusen og jeg tåler egentlig ikke alkohol.
fordet fikk jeg en moralpreken om at jeg sikkert er veldig sårbar mot rusmidler osv. og at jeg ikke måtte drikke når jeg var gravid. :S

ble jo forferdelig lei meg!!
syns det er veldig sårende at folk man skal ha tillit til som jordmor og de som jobber på helsestasjonen, som skal følge meg opp sier sånt.
Cyan86
Sv: forskjellsbehandling fordi man ser litt annerledes ut....
09:39 3.09.2008
Så leit at du hadde en så negativ erfaring! Desverre så er det lite aksept for variasjon her i Norge, folk flest har ganske klare oppfatninger av hva som er en egnet mor. Og en med farget hår, sminke og piercinger passer ikke alltid inn! Du får heve hodet, du vet selv at du duger, så får de tenke hva de vil.

Jeg husker selv det øyeblikket jeg måtte ta av meg på overkroppen for å foreta en brystundersøkelse på første svangerskapskontroll, og legen så alle tattoveringene mine! "Er det sånne som aldri går bort?" spurte hun. Man får trøste seg med at de i den "eldre" garden ikke alltid forstår hva vi yngre driver med, og heller smile av det!
Linn...*Førstegangs*
11:47 3.09.2008
tusen takk linn!
jeg skal tilbake til jordmor idag, så vi får se hvordan det går idag.
har m meg forloveden også idag, så jeg har litt ekstra støtte!
Cyan86
08:37 4.09.2008
bare vær seriøs og ikke la deg provosere av de, så slipper du at det blir noe tull, men man skal være forsiktig med hvordan de opptrer og ikke la de føle de må forsvare holdningene sine. men loggfør hvordan hun har behandlet deg. når du vet du har ditt på det tørre oversender du dette til fylkeslegen og klager. du har all makt i denne situasjonen så lenge du opptrer rolig og korrekt. dersom hun skifter holdning ovenfor deg har du jo oppnådd det du ville, dersom hun fortsetter, la dett få konsekvenser. men hva du enn gjør ikke krangle med henne, damer med sånne holdninger er innklint med selvrettferdighet av dimensjoner!
Anonym
12:53 4.09.2008
takk anonym!
hun sa til meg igår at jeg virka veldig oppegående og sånt. men for min egen del (faktisk!! :S) når jeg skulle få meg venner (som om jeg ikke har det fra før) så burde jeg tone meg litt ned!
kjæresten var m og sa at han pleide ikke å bry seg om utseendet til folk når han møtte de og det syns han ikke at hun skulle gjøre heller. hun var enig i det. og sa hun ikke gjorde det. men jeg syns nå hu gjorde det jeg da....
hun sa og at kanskje folk var redde for å ta kontakt m meg hvis jeg gikk sånn og hadde sånn sminke på meg. altså, folk som ikke kan respektere meg som jeg er orker jeg jo heller ikke å ha kontakt med. :S

jeg har både venner og samboer.

hvorfor skal jeg bry meg om hva andre folk mener og syns om stilen min?
om jeg isåfall hadde vært gother syns jeg ikke da engang at de skulle ha kommentert så mye.
syns folk skal få lov å være seg selv jeg =)
og alle kan bli gode foreldre!!
Cyan86
08:23 9.10.2008
Blir så provosert på dine vegne Cyan. Hun tror hun har rett til å fortelle deg hvordan du skal få venner. Seriøst. Hun er der for å se til at du og barnet har det godt i svangerskapet. Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet jordmor asap. Dette er oppførsel som er LANGT over det som er akseptert. Hva om du skulle fortelle henne at med den kjærring looken hennes vil det bli umulig for henne å få venner. Hmmmm. Nei. Ikke la deg tråkke på og for gudsskyld ikke skift stil fordi andre vil. Hilsen meg som er kledd helt A4, men som er kjempe lei av at folk tror de har rett til å bestemme over andre i kraft av at de jobber i helsevesenet.
Anonym
17:44 10.10.2008
Bytt jordmor!! For en idiot til kjerring. Syns du ska fortelle henne hvorfor du byttet, hvis du syns det er vanskelig å si det rett til henne så skriv et brev til helsestasjonen. De må få vite hva hun driver med.Lykke til!
sves
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

------- Annonser -------