I møte med Helsevesenet
Her kan du komme med hjertesukk over håpløs, eller skryte av god, behandling hos helsepersonell. Det er ikke lov å bruke navn, verken på seg selv, helsepersoner eller aktuelle behandlingssteder. Det strider mot personvern loven. Har du noe du vil ha formidlet videre til de styrende helsemakter, så skriv inn her, så skal vi formidle det videre.
forskjellsbehandling fordi man ser litt annerledes ut.... |
12:29 2.09.2008 |
|---|---|
hei alle sammen =) jeg har vært på helsestasjonen et par ganger nå, og de er forferdelig negativ til meg!! fikk kommentarer på at jeg har piercinger og at jeg brukte for mye sminke. og at jeg måtte slutte å gå i sånne klær siden jeg skal bli mor. har de lov å si sånt? bare fordi man ser litt annerledes ut og ikke er som alle andre? jeg ble fryktelig såret og lei meg, jeg har jo ikke lyst å skifte ut hele garderoben min og stilen min fordi de syns det og bli en annen enn den jeg er.. jeg bruker ikke så mye sminke heller. pudder, øyenskygge, eyeliner og maskara. jeg har hatt blått hår lenge men har nå bare litt blått i panneluggen. jeg er jo ikke noe dårligere mor fordi jeg kler meg litt annerledes. vi lever jo ikke på 1800tallet lengre heller. jeg fikk også høre at jeg var så ung!! jeg er 22år gammel. det finnes de som blir mødre myyyye tidligere enn meg. syns de var forferdelige å snakke med, de var bare negative mot meg, og de sa jeg måtte ta urinprøver hele svangerskapet fordi de var redd jeg skulle ruse meg!! jeg har sluttet å røyke og jeg drakk sjeldent fordi jeg ikke liker rusen og jeg tåler egentlig ikke alkohol. fordet fikk jeg en moralpreken om at jeg sikkert er veldig sårbar mot rusmidler osv. og at jeg ikke måtte drikke når jeg var gravid. :S ble jo forferdelig lei meg!! syns det er veldig sårende at folk man skal ha tillit til som jordmor og de som jobber på helsestasjonen, som skal følge meg opp sier sånt. |
|
| Cyan86 | |
Sv: forskjellsbehandling fordi man ser litt annerledes ut.... |
09:39 3.09.2008 |
|---|---|
Så leit at du hadde en så negativ erfaring! Desverre så er det lite aksept for variasjon her i Norge, folk flest har ganske klare oppfatninger av hva som er en egnet mor. Og en med farget hår, sminke og piercinger passer ikke alltid inn! Du får heve hodet, du vet selv at du duger, så får de tenke hva de vil. Jeg husker selv det øyeblikket jeg måtte ta av meg på overkroppen for å foreta en brystundersøkelse på første svangerskapskontroll, og legen så alle tattoveringene mine! "Er det sånne som aldri går bort?" spurte hun. Man får trøste seg med at de i den "eldre" garden ikke alltid forstår hva vi yngre driver med, og heller smile av det! |
|
| Linn...*Førstegangs* | |
11:47 3.09.2008 |
|---|---|
tusen takk linn! jeg skal tilbake til jordmor idag, så vi får se hvordan det går idag. har m meg forloveden også idag, så jeg har litt ekstra støtte! |
|
| Cyan86 | |
08:37 4.09.2008 |
|---|---|
bare vær seriøs og ikke la deg provosere av de, så slipper du at det blir noe tull, men man skal være forsiktig med hvordan de opptrer og ikke la de føle de må forsvare holdningene sine. men loggfør hvordan hun har behandlet deg. når du vet du har ditt på det tørre oversender du dette til fylkeslegen og klager. du har all makt i denne situasjonen så lenge du opptrer rolig og korrekt. dersom hun skifter holdning ovenfor deg har du jo oppnådd det du ville, dersom hun fortsetter, la dett få konsekvenser. men hva du enn gjør ikke krangle med henne, damer med sånne holdninger er innklint med selvrettferdighet av dimensjoner! |
|
| Anonym | |
12:53 4.09.2008 |
|---|---|
takk anonym! hun sa til meg igår at jeg virka veldig oppegående og sånt. men for min egen del (faktisk!! :S) når jeg skulle få meg venner (som om jeg ikke har det fra før) så burde jeg tone meg litt ned! kjæresten var m og sa at han pleide ikke å bry seg om utseendet til folk når han møtte de og det syns han ikke at hun skulle gjøre heller. hun var enig i det. og sa hun ikke gjorde det. men jeg syns nå hu gjorde det jeg da.... hun sa og at kanskje folk var redde for å ta kontakt m meg hvis jeg gikk sånn og hadde sånn sminke på meg. altså, folk som ikke kan respektere meg som jeg er orker jeg jo heller ikke å ha kontakt med. :S jeg har både venner og samboer. hvorfor skal jeg bry meg om hva andre folk mener og syns om stilen min? om jeg isåfall hadde vært gother syns jeg ikke da engang at de skulle ha kommentert så mye. syns folk skal få lov å være seg selv jeg =) og alle kan bli gode foreldre!! |
|
| Cyan86 | |
08:23 9.10.2008 |
|---|---|
Blir så provosert på dine vegne Cyan. Hun tror hun har rett til å fortelle deg hvordan du skal få venner. Seriøst. Hun er der for å se til at du og barnet har det godt i svangerskapet. Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet jordmor asap. Dette er oppførsel som er LANGT over det som er akseptert. Hva om du skulle fortelle henne at med den kjærring looken hennes vil det bli umulig for henne å få venner. Hmmmm. Nei. Ikke la deg tråkke på og for gudsskyld ikke skift stil fordi andre vil. Hilsen meg som er kledd helt A4, men som er kjempe lei av at folk tror de har rett til å bestemme over andre i kraft av at de jobber i helsevesenet. |
|
| Anonym | |
17:44 10.10.2008 |
|---|---|
Bytt jordmor!! For en idiot til kjerring. Syns du ska fortelle henne hvorfor du byttet, hvis du syns det er vanskelig å si det rett til henne så skriv et brev til helsestasjonen. De må få vite hva hun driver med.Lykke til! |
|
| sves | |
13:20 28.01.2009 |
|---|---|
Er det mulig! Merker det sjølv og. Då det virker som om me har litt same stilen. Eg har hatt grønt hår og piercinger sjølv. (Ja grønt hår, ikkje blått) Eg har problemer med å faktisk klare å komme meg på fyrste svangerskapskontroll fordi eg berre vert sendt vidare i systemet. "Ingen" vil ha meg. Frustrerende, og eg skjønner verkeleg din frustrasjon. Men berre hev deg over det og ikkje la deg endre til noko du ikkje er! |
|
| Syma | |
19:39 15.02.2009 |
|---|---|
sa hun virkelig at du virket oppegående? spør henne om det er slikt hun bruker å si til gravide...og så sier du at du gjerne vil bytte til en mere oppegående jordmor... |
|
| Anonym | |
10:36 10.03.2009 |
|---|---|
Du burde prøve å få byttet jordmor. Hun virker ikke særlig åpen for at andre ikke nødvendigvis er A4. For det første så er du ikke noe særlig ung, 22 år er en kjempefin alder å få barn på. Om du sminker deg litt annerledes enn typiske barbiedukker så hva er problemet med det? Skulle du liksom bli en dårligere mor fordi du bruker annerledes klær eller sminke? Det er det rareste jeg har hørt. Dette må være en jordmor med mye fordommer. De har ikke krav på urinprøver fra deg for å sjekke om du ruser deg, det høres jo helt forferdelig ut at de dømmer deg på den måten. Selvfølgelig vet du at du ikke skal drikke når du er gravid, alle vet jo at det kan skade fosteret og føre til utviklingshemming. Jeg synes du virker veldig reflektert over din egen situasjon og du fortjener en jordmor som kan støtte og gi råd, ikke en som dømmer og mistenker deg for alt mulig. Når jordmoren sier at du kanskje bør tone deg litt ned med tanke på å bli kjent med andre så tenker hun kanskje på barseltreff og slike ting, men jeg kan ikke forstå at det skal ha noe å si. På barseltreffet mitt var vi 4 totalt forskjellige personer, men kom fint overens med hverandre og hadde jo en felles interesse...babyene vår. Vær den du er! Farg håret slik du ønsker! Smink deg slik du føler deg vel! Barnet ditt vil elske deg for den du er! |
|
| Fostermamma | |
12:43 22.03.2009 |
|---|---|
Jeg kan forstå at du ble lei deg over kommentarene du fikk. Når det er sagt, tror jeg kommentarene kan ha blitt sagt i beste mening. Til tross for dette skal kommentarene i så tilfelle komme i et hyggelig tonefall som bidrar til tillit, noe som kan være vanskelig, og de bør ytres i en ikke-fordømmende holdning. Helsepersonell er avhengig av samarbeid med pasienten/klienten, og da er det svært viktig å oppnå gjensidig tillit. Å yte helsehjelp uten tillit og samarbeid er en situasjon som verken helsearbeidere eller pasienter opplever som hyggelig, og situasjonen kan få alvorlige konsekvenser. Når det gjelder hvem som får statusen "ung mor" er dette gjerne en personlig refleksjon, slik at det jeg vil betegne som en "ung mor" ikke nødvendigvis stemmer med din oppfattelse av hva som er ungt. Videre er det en større tendens at kvinner venter med å få barn til de er i 30- og 40-årene, fordi de skal fullføre en utdannelse eller gå opp i karrierestigen før de ønsker å bli mor. Dermed kan en argumentere for at 20 til 25 år er ungt. Men, det er også slik som du skriver, mange velger å bli mødre i din alder og kanskje litt tidligere, slik at noen vil betrakte dette som "vanlig" og dermed kalle tenåringsmødre som unge. Av denne grunn er jeg forsiktig med å uttale hva som er "ungt" når jeg prater med gravide kvinner i arbeidssammenheng. Mødre som ruser seg, og gravide kvinner som ruser seg, er en aktuell problemstilling, og det er helsepersonells plikt å oppdage dette og forebygge dette. Til tross for all kunnskap vi har om hvor skadelig rusmidler og enkelte helseundersøkelser er for fosteret, så finnes det gravide kvinner som insisteter på å bruke rusmidler og gjerne gjør dette i skjul, eller som krever å få utført helseundersøkelser som er skadelige for fosteret. Disse kvinnene finner vi alle samfunnslag. Paradokset er likevel at en ofte velger seg ut de mødrene en tror bruker rusmidler basert på kles- eller livsstil. For det er slik at en har en "liste" over risikomomenter for hva en skal se etter for å skille mødre som ruser seg fra de som ikke gjør det. Denne kunnskapen er ikke god nok, og er til dels stigmatiserende i og med at vi snakker om mennesker som er forskjellige. I stedenfor å se på dette som noe helsepersonellet gjør mot deg, kan du se på det som noe helsepersonellet gjør for barnet ditt. Barnet ditt kan ikke ytre seg i denne sammenheng, noe som gjør det ekstra vanskelig for helsepersonell å utføre sin plikt om å beskytte den svake part. Når det gjelder dette med klær og sminke, kan det være et råd med tanke på barselgruppen, som andre her også har nevnt. Videre er det fremdeles slik at mange både bevisst eller ubevisst vil forskjellsbehandle mennesker ut fra kles- og livsstil. Dette gjelder både helsepersonell og andre yrkesgrupper. Dermed kan det i enkelte situasjoner være lurt å tone ned klesstilen for å unngå en slik form for oppmerksomhet. I en helseinstitusjon kan det være veldig lurt, for det er ikke til å stikke under en stol at det er mange holdninger å finne blant helsepersonell som kan føre til at en får dårligere helsehjelp. Dette er selvfølgelig noe som helsepersonell ofte ikke vil innrømme. Helt til slutt, du står i din fulle rett til å klage på holdningene som utvises deg i ditt møte med helsepersonell. Det kan også være lurt å klage dette inn, siden dette kan føre til en bedre opplevelse for deg i fremtiden, og kan bidra til at andre gravide kvinner med en utradisjonell klesstil blir møtt på en bedre måte. For slik jeg ser det, skal alle mennesker møtes med respekt når de oppsøker helsehjelp, uavhengig av situasjonen de befinner seg i. Men, husk at det å møte noen med respekt handler ikke om at helsepersonell skal være enig med deg i ett og alt, der i mot handler det om at du skal bli sett og hørt, og få den helsehjelpen som du og barnet ditt trenger. Klager sendes til kommunelegen i første rekke, gjerne med en kopi til helseinstitusjonen som klagen rettes mot. |
|
| Fishbone | |
08:16 2.06.2009 |
|---|---|
Drit i de ;o) unge freshe mødre liker jeg. Jeg selv er rake motsetning snart 34 og venter nr 3 feit og bruker aldri sminke. Men synes du skal få være den du er jeg, de er nok innerst inne bare litt misunnelig :o))) |
|
| mamma mitt | |