Søk i:

Alle forum på BIM

Si din mening!

Dette forumet er tenkt for å diskutere aktualiteter i media ol.
Vær med i debatten og si din mening!
samfunnet+barn=usant
16:56 20.10.2008
jeg har lenge gått å irritert meg over hvordan samfunnet er lagt opp. det er mye klaging på at vi får for få barn for sent...men samfunnet legger jo opp til det selv...jeg har valgt å få barn mens jeg studerte og nr.2 uten å være i jobb...alle sier vent med barn til du har jobb...og JA sånn som ting er lagt til rette er jeg enig...å bli mamma når man studerer er overraskende positivt...lånekassen har veldig gode ordninger...men har du ikke jobb har du ingen rettigheter...du får engangsstønad og det er det...dette tvinger kvinner til å vente med barn til man har fått jobb, og for samvittighetens skyld bør man jobbe en stund før man går til sjefen å sier at man er gravid...har man ikke jobb har heller ikke far rett på noe betalt permisjon...jeg synes det er mye som skurrer i denne politikken...hva tenker andre?
jeg tenker jeg iallefall har en fordel når jeg skal ut å søke jobb, sjefen min trenger ikke engste seg for at jeg blir borte i mammapermisjon i årevis...det kan han/hun få lov til å tro at jeg er ferdig med:)
elisofie
[Rapportér]
Sv: samfunnet+barn=usant
09:21 27.10.2008
Jeg forstår tankegangen din. Samtidig er det viktig å huske at det er svært få, om noen, land i verden som har så gode støtteordninger til foreldre som Norge.

Vi hadde besøk av noen venner fra USA. De var overveldet over at alle fikk være hjemme med barn et helt år med lønn! Og egne uker øremerket til far. Min amerikanske venninne fortalte at der var det opp til sjefen, og selv hadde hun fått 6 uker permisjon, uten lønn, da hun fikk barn.

Vi har naboer fra lenger sør i Europa, og de er overveldet over hvor familievennlig samfunnet her er. I forhold til arbeidstider for eksempel. I hjemlandet kunne de bare drømme om 8-4, her er jo det helt vanlig. Der var det ikke uvanlig med 10-12 timers arbeidsdager.

Klart det er mye som kunne forbedres i Norge, kanskje spesielt med tanke på fars rettigheter, men tross alt er det veldig få mennesker her i verden som har det så godt som oss.
Filifjonka
[Rapportér]
Sv: samfunnet+barn=usant
09:49 27.10.2008
Jeg synes vi har et flott system! Foreldrepenger (i likhet med sykepenger) får vi jo for å dekke et inntektstap - altså den inntekten man ville ha hatt om man ikke var i permisjon.. Har man ikke inntekt så har man heller ikke inntektstap.. Mange klager over at de ikke får penger annet enn engangsstønaden når de ikke har jobbet, men hvordan klarte de seg før de fikk barn da???? Vet at det har blitt foreslått å øke engangsstønaden og det er en god ide - MEN å øke den mye er jeg helt i mot.. Det SKAL lønne seg å være i jobb og studier! Det bør ikke bli slik at unge heller velger å få barn enn å jobbe.. Og ikke si at det ikke vil skje for det VIL det!
De fleste får vite at de er gravid nokså tidlig - mellom uke 4-6.. Da er det jo bare å komme seg ut i jobb og tjene opp retten til foreldrepenger da! Man har jo faktisk litt tid på seg, og er det slik at man planlegger barn har man ihvertfall ingen unnskyldning!! Og da er hvilken som helst jobb god nok - mange unge i dag er veldig kresne, de skal ha god jobb med høy lønning med en gang.. Det er ikke slik det fungerer!
Enig i at fars rettigheter bør styrkes, MEN mange glemmer at far faktisk HAR selvstendig opptjeningsrett!! Dvs at om mor ikke har jobbet og kun får engangsstønaden så kan faktisk hun gå ut i jobb og pappaen overta permisjonen! (såfremst han oppfyller vilkårene såklart..) Sikkert veldig sårt for de kvinnene det gjelder, men man må jo forholde seg til realitetene og ikke slik man skulle ønske det var...
Mange er i det hele tatt veldig kravstore - for å gi et eksempel , de skal ha flott leilighet/hus i ung alder og standarden skal være god.. Vi som er litt eldre enn 20 husker nok veldig godt de ikke så veldig pene leilighetene vi begynte med å leie, men vi bodde der vi hadde råd og har etterhvert klart å bygge oss opp egenkapital til å kjøpe.. Det er også en veldig stor forventning om at staten skal løse alle problemer for "vi er jo så rike".. Hva med å ta ansvar for seg selv og sitt eget liv???
Nei, det er helt sikkert ting som kan bedres med systemet vi har i dag, men alt i alt er det et godt system!
Anonym
[Rapportér]
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------