Ads
Søk i:
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Sykdomsdebatten

Her kan dere diskutere sykdom, vaksiner, medisiner ol. når man er gravid.
Jeg blir deperimert av all usikkerheten med vaksinen!
23:02 23.10.2009
Skal jeg vaksinere meg?
Hva med de herlige ungene mine på 1,5 år, 4 år og snart 6 år?
Mannen min?
Vil det skade fosteret? Ungene mine?
Hvis Norge skal være et så bra land, hvorfor har de ikke bestilt den trygge vaksinen med en gang?
De to svenskene som døde av vaksinen, finner jeg ikke noe om.. Var de syke fra før??
Hvorfor ble jeg gravid nå? Alle sier det var meningen, men er det meningen at jeg skal gå slik?
Disse spørsmålene surrer i hodet mitt hele tiden! Jeg holder på å bli gal.

Og en annen ting jeg tenker på er, at aspertan og smakstilsetnings stoffet som er bevist at ikke er bra for barn ikke blir forbudt i Norge. Blir forbudt eller begrenset i andre land, men ikke Norge. Så jeg stoler ikke på hva de sier om vaksinen.

De har sagt at i USA får gravide vaksine vært år, men da sa de ikke at det var en tilpasset gravide!

Hvorfor anbefaler Tyskland og Finland de gravide og ikke ta den??? Har de funnet ut noe vi ikke vet..

Jeg kommer til å bli gal snart!!!!
gullegget
Sv: Jeg blir deperimert av all usikkerheten med vaksinen!
23:31 23.10.2009
Jeg synes det er rart at FHI lar det surre så mye usikkerhet rundt vaksinen, om de virkelig vil at folk skal ta den. Det er veldig mange som er redde og usikkre, og det går veldig mange rykter som ikke blir tatt ordentlig tak i.

Jeg snakket med legen min på tirsdag, og sa at siden det ikke er noe særlig utbrudd i byen jeg bor i for tiden så vil jeg ikke ta den nå, så får jeg heller revurdere det om situasjonen skulle forandre seg. Det var hun enig i, og hun sa heller ikke noe om at hun anbefalte meg å ta den, bare at dette var et veldig vanskelig valg, som hver enkelt gravid måtte ta. (Hun har derimot tidligere gjort det helt klart at hun ikke har lov til å fraråde meg å ta den, fordi norske leger er pålagt å følge FHI sine anbefalinger.)

I Tyskland og Frankrike har myndighetene kommet fram til at gravide skal få en variant av vaksinen uten de stoffene som mistenkes for å kunne gi fosterskader, fordi dokumentasjonen rundt stoffene er for dårlig og de vil ikke ta noen sjanser. Hvorfor norske myndigheter ikke gjør det samme er for meg et stort mysterium.....
_Løvemama_
23:52 23.10.2009
Jeg bor i Tyskland og alt som er kommet frem her, er at regjeringen og "stortinget" samt soldater skal få vaksinen uten tillegsstoffer.

De vanlige dødelige skal få den med tilsetningsstoffer.

Det er ikke anbefalt for gravide, ikke generelt, kommer an på risikoen osv. Samme gjelder barn under 3 år.

Her nede har 2 stk dødd til nå, mens i mellomtiden har flere 100 dødd av vanlig influensa og det er ikke noe nytt og sexy så ingenting om det i media

lindynatt
19:57 24.10.2009
Jeg er så enig at man blir deppa i denne situasjonen:( Jeg har vel egentlig bestemt at jeg IKKE skal ta den, men så kommer tankene.... hva om jeg blir alvorlig syk. Jeg vil ikke dø nå, og så ser jeg for meg at jeg blir syk av vaksinen om 6 mnd...
Tenk om barnet mitt blir autistisk, hvem kan man klandre da?

Jeg tror media har stor skyld i at vi er så redde som vi er. Det er ikke skrevet i Norge om at de som døde i statene veide langt mer enn de burde og hadde en usunn livstil.
De som er død av svineinfluensa har vært FRISKE står det i avisen... hvor friske da??
Hva med kostholdet deres? BMI, eller når oppsøkte de legen. Tok de medisin eller satt de i sofaen og klemte innpå med 4 cheeseburgere og siggen i kjeften. Ja, de var så friske, men som legen min sa: Vi vet lite om deres livstil....

Er man mørk i huden og flyttet nord i verden der solen er borte nesten hele vinteren har man et lavere D vitamin i kroppen enn hvite som har vært i solen på sommeren. Mørke mennesker trenger flere hundre ganger mer sol enn hvite for å produsere D vitaminet som er så viktig.

I flere rapporter på nettet har jeg lest at det er spesielt viktig om vinteren og få i seg nok av D vitamin for å beskjempe forkjølelse og influensa. En person med verdier over 120 (d vit) kan være utsatt for H1N1 og ikke bli smittet med symptomer. En annen person med verdier under 25 (d vit) kan bli veldig syk. Dette leste jeg av en infeksjonsmedisiner fra USA som har mange leger bak seg i prosjektet.

Det de alle sier er at hvis dette D vitaminet hadde vært et "drug" og legemiddelindustrien hadde tjent penger.... Ville det vært anbefalt over vaksinen. Spesielt til eldre som noen ganger ikke har effekt av vaksine pga alderen.

D vitamin kan ikke patenteres som legemiddel og er fritt fram for alle...

Tror det er mye penger innvolvert i en del anbefalinger og norge har brukt mange millioner på de innkjøpte vaksinene.

Jeg vil håpe og tro at de ikke anbefaler noe som senere vil falle tilbake på dem med søksmål, men enda....

Jeg tørr ikke la noen stikke meg med den sprøyten,,,,, enda:(
Deppa, ja- Det overskygger gleder med å gå gravid!

Anonym
20:16 24.10.2009
Mitt råd:

Jeg har i 14 dager nå tenkt på meg en konstant hodepine, kvalme og ligger søvnløs på natta fordi jeg rett og slett ikke klarer å bestemme meg. SYnes egentlig at vaksinen er helt tullete, helt til hun gravide døde. da begynte jeg å tenke... mye! så ble jeg nesten gal :P og de to siste dagene har jeg sluttet å lese på vg.no og db.no
Les kun på WHO sine sider.. Så kanskje man får et nytt perspektiv, jeg har etter mye om og men bestemt meg for å ta vaksina!
Anonym
00:25 25.10.2009
Syns ikke bare du skal stole på WHO i denne situansjonen.
det kan kanskje se ut som du burde det men det er lurt å se på andre kilder som f.eks:

"Den norske innkjøpte vaksinen fra GlaxoSmithKline; Pandemrix, inneholder derimot en meget lav dose virusantigen - den laveste av alle vaksiner i dag (3,8ug) - og er tilsatt den høyeste mengde adjuvans (ASO3-skvalen) samt kvikksølv (5-2,5ug pr. dose) og leveres i flerdosepakninger der man må blande løsninger før de settes, noe som øker risiko for forurensing.

Våre helsemyndigheter har gått ut med informasjon om at Pandemrix er som en vanlig sesonginfluensavaksine og inneholder det samme. Dette stemmer ikke ettersom sesongvaksinen inneholder fire ganger høyere dose virusantigen (15ug/virustype), ikke har adjuvans eller kvikksølv, og settes som en dose fra ferdigblandet endosepakning. Den rene sesongvaksinen kan også utløse bivirkninger, men alvorlige reaksjoner opptrer meget sjeldent.

Pandemrix er EU-godkjent sammen med en vaksine fra Novartis (Forcetria) som har mer virusantigen (7,5ug) og mindre adjuvans enn Pandemrix. Ingen av dem er utprøvd mot svineinfluensavirus. Pandemrix skal nå prøves ut på 9000 personer i 16 forskjellige prosjekter.
Bestillingen på denne vaksinen er stor; 400 millioner doser skal produseres for land i Europa og Canada. I produktdokumentasjonen for Pandemrix beskrives meget hyppige bivirkninger av vaksinen (en av ti eller hyppigere får bivirkninger av lokal eller generell karakter). Det advares dessuten mot å sette vaksinen samtidig med annen vaksine da bivirkningene kan bli intensivert."

Utdrag fra debattinnlegg, i DagensMedisin.no, av smittevernoverlege på Ullevål Univeritetssykehus Bjørg Marit Andersen:

Søk f.eks på squalene på Google og du vil finne en del interresant.
cositaa
følg magefølelsen ikke frykten og bevisst provosert massehysteri!
20:10 30.10.2009
sveits forby svine vaksine for gravide
myndighetene i sveits forby nå at vaksine pandremix girs til gravide, barn/ungdom til 18 år og eldre! Et av de skadelige stoffer fra denne vaksinen finnes også i en av de andre.
Dette er et wake-up-kall til dere unge mødre og gravide: gå til http://theflucase.com/
"uten www." og se selv!
ønsker dere til en fri, informert og ansvarsfullt avgjørelse der frykten produsert av massepropaganda og -hysteri har ingen innvirkning på!
yra
Sv: følg magefølelsen ikke frykten og bevisst provosert massehysteri!
20:38 30.10.2009
Sveits godkjenner ikke Pandermix fordi de har en egenprodusert vaksine (som forøvrig inneholder så og si det samme som pandermix) som de har anbefalt.
Anonym
00:31 25.10.2009
http://www.dagensmedisin.no/debatt/2009/10/15/avhengig-av-rene-og-effekt/index.xml

her, les dette. av smittevernoverlege på Ullevål Univeritetssykehus Bjørg Marit Andersen. hun er inteligent

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=575730
og om svenskene som døde. ja de var syke fra før av.
men det er jo syke de anbefaler mest at skal ta den.

jeg tror ikke det kan være bra for et foster. er gravid selv og velger å ikke ta den uten å nøle.
selv frykter jeg vaksinen mer en jeg frykter svineinfluensaen.
cositaa
12:54 25.10.2009
Hvorfor vil Norge ta den sjansen da og ikke Tyskland? Er det pga penger eller hva er det?! Har man ikke fått noe ordentlig svar på akkurat det?
Nurk i magen <3
15:43 25.10.2009
Men hvorfor vil staten ta sjansen på at det blir født masse hjerneskadde og autistiske barn i denne generasjonen? Da taper de jo allikevel de enorme pengesummene man sier at de er ute etter å tjene på denne vaksinen siden det vil kreve et mye større behandlingstilbud over tid... For ikke snakke om erstatningskravene som vil strømme inn... Er det penger de er ute etter så har de nok tatt dette i betraktning.
Jeg tenker at de som jobber med det her anbefaler det de mener er best og tryggest, og lønningene deres vil vel ikke bli større hvis alle som vaksineres dør, eller ender opp hjerneskadde.

Men skal jeg ta vaksinen? Aner ikke...

Kitsune
16:45 25.10.2009
man anbefalte på 70 tallet tror jeg det var, at contragan var helt trygt å ta i svangerskapet.

Vel det var det ikke... barna ble født med store missdannelser.

Ingen vet om dette er trygt eller ei, det forskes ikke på gravide og små barn.

Vaksinen er helt ny på markedet, med stoffer som er kjent for å kunne utløse reumatisme i labrator forsøk på rotter.

Langtids virkninger?

Ingen erfaring

Men sjansene for å overleve svineinfluensaen? over 99%

i Tyskland har det til nå dødd 2 personer, begge var syke.. og media elsker å si folk er friske, men det var jo dette med hadde de hatt f.elks hjerteoperasjon før?
Hadde de generelt dårlig immunforsvar?
Kanskje de hadde et hjerteproblem som ikke var oppdaget?

Det er snakk om at 0,5% ikke overlever sykdommen og at den treffer mange som ikke er i farsonen for å stryke med av vanlig influensa.

Men mange flere dør av vanlig influensa...men det er gammelt nytt

Noen som husker fugleinfluensaen?
Ebola?

Ikke glem at de som lager vaksinen kun slapp den på markedet etter de ble lovet immunitet fra strafferettslige ting hvis ting går gale..
lindynatt
17:40 25.10.2009
getting so tiresome with all the misinformation being spread...

yes many more die of regular flu, but those are the elderly and ill. Not young and healthy.

It is not a fact that squalene causes arthritis. I have spoken to other scientists who do not support this study. It is assumed in one study to cause arthritis in arthritis prone rats... not a fact!

As a qualified... what, you have the authority to assure every pregnant woman on here that she has a 99% chance of surviving swine flu. How is that possible, when I don't think I've read that any scientist or doctor can say that!

Please only reasonable arguments!

p.s- someone also recommended that people simply look up squalene on google and see what they come up with... I wouldn't recommend that since anyone and everyone can publish whatever they want. Instead I would encourage people to seek out the opinions and KNOWLEDGE of experts. We wouldn't advise our kids to write a paper for school based on things they found on google. Not the smartest way to find out about anything really!
Anonym
21:47 25.10.2009
Vel missinformasjon får vi i bøtter og spann fra media, det er meget godt kjent at disse tingene utløser andre sykdommer, se hva som skjedde etter liknende masse hysteri vaksineringmot svine influensa i 1976... i usa

finn fakta du også og ikke bare "jeg har snakket med sånn og sånn"

Meeget troverdig det da

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=14869
The vaccines are far more deadly than the swine flu

by Dr. Mae-Wan Ho and Prof. Joe Cummins

Så var dette dette med ung og frisk, det har vist seg at media overdriver, et av de siste dødsfallene var ikke akkurat så ungt og friskt som man skulle ha det til.

i tillegg døde to to personer i Sverige etter de tok vaksinen.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2739294.ece

Der sier man tom det har vært bakenforliggende sykdom hos enkelte og til nå ligger sjansen for å dø av denne sykdommen ved 0,01%

Hva er antatt dødsrate på personer utenfor risikogruppene?

- Det har vi ikke regnet på, men det vil være i størrelsesorden 1/10 av de som er innenfor risikogruppene.

Larsen ønsker ikke å være helt konkret på disse tallene, da de erfaringsmessig er noe unøyaktige, men sier at døsraten for dem som blir smittet utenfor risikogruppene er rundt 0,001 prosent.

lindynatt
23:10 25.10.2009
Fire personer er død i Sverige etter å ha tatt vaksina, men de døde ikke av vaksina, de var dødssyke i utgangspunktet.
Anonym
17:24 26.10.2009
Please explain to me how it is well known that these things cause other illnesses? I have not been able to find any reliable research that can link this vaccine (not the one from from the 70's) to any illnesses because of mercury or squalene! If I could find reputable sources that woud be something.

And yes, I would prefer to believe a scientist's (that I know, who is pregnant herself) opinion on this, rather than some random website. The global research website has a disclaimer at the bottom saying that they do not necessarily endorse the articles found on their website... Usually other scientists and doctors endorse someone else's research and that is how it becomes more acceptable. Haven't found that in this case.

There is no point to bringing up what happened in the 70's because then it would be just as relevant to bring in some incident from another time in the distant past. What happened in the 70's is a completely seperate incident, and I'm not sure if you've noticed, but medical research has developed a lot since then!

I feel the doctor's are doing their best to recommend what they feel is the right course of action. In the case of the other general flu, they can predict more accurately who it will affect and how seriously it will affect them. In this case, with this fu, they cannot do that, and so they are erring on the side of caution. In the states, of 100 pregnant women hospitalized, 20 died. The docotors had no way of knowing which pregnant women would die. That's all I'm saying.

I think it's fine for people to be cautious and weigh their options. I am against people spreading false information, and trying to scare other people into changing their minds. If I was not pregnant and did not have asthma, I would have no problem saying no to the vaccine, but I am in 2 high risk categories, and I have a family to think of! I don't need false information, and unproven facts to make my decision even harder!

Why are you so sensitive to people wanting to have an intelligent conversation about a serious subject? When we discuss things, the point is to question where we get our information from.

Good luck with your decision!
Anonym
20:41 26.10.2009
Støttes fullt ut!!

Alle som er usikre om de vil ta vaksinen; søk informasjon i sikre og gode vitenskapelige kilder! Barnimagen er et fint støtteforum for å backe hverandre opp, men vær kritisk til hva som skrives om svineinfluensa.
kavli
20:51 26.10.2009
Såvidt jeg har forstått så kan tyske myndigheter råde gravide til ikke å ta vaksinen fordi de etterhvert får en alternativ vaksine som anses å være tryggere. I Norge får vi ikke denne (i alle fall ikke på lenge) fordi den er utsolgt på verdensmarkedet. Man kan sikkert diskutere hvorvidt det er kritikkverdig av norske myndigheter å ikke bestille denne andre vaksinen i tillegg til Pandemrix, men det er nå i alle fall slik ståa er per i dag. Norske myndigheter anbefaler Pandemrix fordi vi ikke har noe alternativ.

Når det er sagt så er det vel ikke bevist at stoffene i Pandemrix skader foster eller gravid, at man får autistiske barn eller andre sykdommer. Da ville ikke norske helsemyndigheter anbefalt denne vaksinen. De anbefaler den fordi de anser svineinfluensa som farligere enn vaksinen.

Såvidt jeg forstår ligger usikkerheten i vaksinering av gravide med Pandemrix i at skvalen og triomersal (inneholder kvikksølv) ikke er testet ut på gravide. Derfor kan man aldri med sikkerhet si at denne er 100 % trygg for gravid of foster. På et generelt grunnlag unngår man vel vanligvis vaksine til gravide fordi man typisk ikke tester ut vaksiner eller andre legemidler på gravide.
Anonym
Skadevirkninger??
10:16 26.10.2009
Hva tror de er de verste skadevirkningene ifht foster og små barn??
Får ikke helt oversikt jeg...
Jeg er gravid i 8 uke, og har risikosvangerskap, bør jeg ta den?
Bør jeg vente til 12 uke? hva er forskjellen ifht skadevirkninger??

Er det misdannelser? Autisme? eller er det noe vi tror (amatørene)??
Anonym
Tenke,tenke,tenke.....
10:50 26.10.2009
huff....er i uke 29 nå og blir bare mer og mer forvirret....tror ikke jeg tør å ta vaksina...jeg har et godt immunforsvar da....har ikke hatt influensa på maaaange år...men jeg har et lite barn å tenke på som ligger i magen min å ikke kan forsvare seg....hva hvis jeg vaksinerer meg og så blir barnet mitt sykt i etterkant....i tillegg bekymrer jeg meg for min 4 år gamle sønn...burde han vaksineres....han er heller ikke ofte syk...han har aldri hatt influensa f.eks. Hva om han blir vaksinert og SÅ blir han syk? Jeg blir sprø av å gå rundt og tenke på dette!!!
Sleeping Sun
11:56 26.10.2009
Jeg har ikke hatt influenssa på så lenge jeg kan huske, og har såkalt "stålhelse"! Men; Jeg fikk svineinfluensaen da jeg var 10 uker på vei. Det var totalt forferdelig, jeg ble sengeliggende i 3 uker og det tok ennå 2 uker etter det før jeg begynte å føle meg noe i nærheten av frisk.
Jeg hadde så høy feber som man kan ha uten å dø av det omtrent, jevnt i hele perioden. Jeg var helt borte, klarte meg ikke selv og mannen min måtte sykemelde seg for å være hos meg i perioder.
I etterkant virket det også som om jeg manglet alt av immunforvar, fikk gang på gang forkjølelse og alt som andre rundt meg hadde.
Jeg har et barn fra før, og både jeg og barnet og pappan skal vaksinere oss. Hadde jeg kunnet gjøre det før jeg ble syk, hadde jeg uten tvil gjort det. Det er det værste jeg har opplevd :)
Endeligplanlagt
12:50 26.10.2009
Smittevernlege Holst-Larsen ved Haugesund sykehus stilte til nettmøte like før helgen på haugesunds avis sine nettsider. Her ser du spørsmålet jeg stilte og hvilket svar jeg fikk! Så kan dere bedømme selv..!:
Hvordan skal vi som er gravide og ikke ønsker vaksine forholde oss?
Du er etter min mening dum hvis du er gravid etter 3 måned og ikke tar vaksine. Sannsynligvis går det bra, men gravide har betydelig øket risiko for alvorlig sykdom og død. Det er lite stas å dø av en sykdom som på enkelt og ufarlig vis kunne ha vært forebygget. Som du vel vet var 1 av de 9 som hittil er døde i Norge en frisk kvinne som nylig hadde født.
Hvis du likevel ikke ønsker vaksine bør du unngå å komme nær andre mennesker som jo kan være smittebærere. Men det er jo ikke så lett hvis du ikke vil sette deg på en øde øy. Hvis du får influensasymptomer bør du snarest mulig kontakte lege med tanke på Tamiflubehanding. Men Tamiflu er ingen vidundermedisin.
Anonym
15:31 26.10.2009
Jeg deler din usikkerhet i aller høyeste grad, liker ikke å tilføre kroppen ting man ikke er sikre på bivirkninger og konsekvenser. Er gravid i uke 19, risikosvangerskap etter at vi mistet datteren vår i januar i år i uke 39, så er ekstra på vakt nå.. Snakket med både fastlege og jordmor, de sa de ikke kunne gjøre annet enn å følge retningslinjer fra Folkehelsa, men at de ikke visste hva de hadde gjort i mitt sted......

Det hjalp meg veldig lite..:) Men var på kontroll på sykehuset og ser sa jordmor at de fleste hadde mye følelser rundt dette med vaksinen, men at hun synes man nå måtte høre på ekspertisen. At hvis jeg hadde vært hennes datter, så hadde hun sagt at jeg burde ta den..

Har tenkt mye på det, og der jeg før tenkte at hvis det skulle skje noe med barnet på grunn av vaksinen så hadde jeg aldri kunnet tilgi meg selv, der tenker jeg nå at hva hvis jeg nå mot alle odds skulle bli syk og jeg ikke hadde gjort det jeg kunne for å unngå sykdom, hvordan ville jeg føle det da?? Jeg vet ikke nok om Svineinfluensaen, eller om hvordan den kommer til å utvikle seg de neste månedene, til å tørre å ta det ansvaret..

Konklusjon: Skal vaksinere meg i morgen.

NB; jobber og i barnehage og alle bakterier som hører med, så det spiller også inn på avgjørelsen..:)
Anonym
15:37 26.10.2009
eg har tatt vaksinen idag å ble på det sterkeste anbefalt av alle eg snakket me fra jordmor til forskjellige leger, men til syvende å sist e det du som må ta valget. men eg har ikke kjent noen bivirkninger på sprøyten å e gått 5timer å en skal kjenne symtomene innen den tiden e det sagt.
Anonym
19:10 26.10.2009
Svineinfluensaen går jo over styr.
Er dere klar over at hvert år dør mellom 1000 og 1500 av den vanlige influensaen??
Og vi blir ikke oppfordret til å ta den vaksinen....

Tenk heller på det.
Og husk at media livnærer seg av skremsels innlegg..

De har stoppet å vaksinere gravide både i tyskland og usa nettopp fordi de vet for lite enda.
Og det må jo være en grunn til at sykepleiere og leger heller ikke vil ta vaksinen??

Men ja. Dette er til å bli gal av.

frøkenfrua
20:17 26.10.2009
Og disse mellom 1000 og 1500 personene som dør av vanlig influensa er mennesker som allerede er veldig gamle og/eller syke fra før. Ikke friske unge mennesker! Tenk heller på det, du.
Anonym
20:40 26.10.2009
http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=-1&flag=1&id=1&ban=1
Anonym
20:40 26.10.2009
For en paranoid debatt!?

Tror noen virklig at vaksinen anbefales i norge fordi staten skal tjene penger? Ærlig talt! Staten taper jo penger fordi flest mulig skal ha mulighet til å ta den og har derfor satt ned prisen til et minimum. Norge er hardere rammet enn både Tyskland og Danmark.

Tviler sterkt på at det er konspirasjoner blant leger og who og det norske land for at vi gravide skal ta den for morro skyld! -Vi er i risikosonen og løper derfor en større risio ved å ikke ta vaksinen. Så enkelt er da det!

Kvikksølvdosen og de andre dosene er jo forklart i offentlig debatt med at de ikke er skadelige -mer enn doser av hva vi vanligvis får i oss.

En legekollega sa til meg at de landene som fraråder/ergo ikke åpner opp for å gi gravide osv denne vaksinen, er sannsynigvis fordi de er redde for å bli saksøkt i ettertid pga komplikasjoner som gjennomsnittvis er naturlig i en "bestand". Er jo lett å tenke seg at det er lett å skylde på en vaksine om barnet ditt blir født med misdannelse el.l. Flere vaksiner har blitt klandret opp igjennom tidene for å ha forårsaket det ene og det andre uten at det kan påvises.
Anonym
21:07 26.10.2009
Hei, da fant jeg denne debatten!
Her var det mye usikkerhet ja. Er mye å oppklare i forhold til fakta... noen har vært flinke til å finne negative ting uten å bry seg med å finne bagrunn og forklaringer! Blant annet er flerdosepakninger vanlig praksis på alle helsestasjoner her i landet og faren for infeksjon er minimal sålenge forholdsreglene holdes! og det gjør de jo..

Det er noen som tuller seg inn i usikkerheten ved å starte tankeprosesser som at legene lurer oss til å ta vaksina, det er som ovennevnte uttaler seg noe paranoid å tro og skaper usikkerhet hos andre og..

Skvalen er da oppklart med at det er et stoff man får i seg samme mengde som i vaksina dersom en tar en skje med olivenolje. Kvikksølv brukes i alle vaksiner og er for holdbarhetens skyld, dessuten ikke større mengde i denne enn om du spiser en boks tunfisk/ananas el.l.

Og ja, jeg syns det er dårlig info som er gitt, men alikevel ikke dersom du besøker riktig forum for å få informasjon! BiM er for eksempel ikke rett sted for sakelig info!
Jeg har bestemt meg for å ta vaksina på bakgrunn av at vi er anbefalt å ta den av myndighetene og vi bor i et svært opplyst velferdssamfunn der oppfordringene tvilsomt er på bakgrunn av korrupsjon! Som sagt i annen debatt ønsker jeg ikke for meg og mine å havne i noen dødsstatistikk eller å være i noen risikosone til denne...
Om jeg får et autist-barn, så kan det jo hende jeg ville fått det selv om jeg hadde valgt vaksina bort, men nå vil jeg ihvertfall være trygg på at vi ikke blir dødssyke av svineinfluensa. Deilig å slippe er det og. Veldig slitsomt å være syk og enda mer skremmende når de små blir det.

Uansett hva dere velger så håper jeg dere tar valget om å ta/ikke ta vaksina på bakgrunn av fakta fra andre sider enn denne!

*~2.gangsgravert!~*
Sv: Statistik over dødsfall
22:08 26.10.2009
Over står det at det er dårlig med kilder over sjansen for å dø av svineinfluensa. i aftenposten står det at over 100 000 nordmenn nå har eller har hatt sykdommen, og fr å gjøre regnestykket enkelt er ca. 10 personer i norge døde. hvis jeg fortsatt kan regne matte vil det si at ca. 1 av 10 000 med svineinfluensa dør av sykdommen i Norge så langt. Sjansen er med andre ord svært liten selvom man er gravid. Mulig at ikke andre risikofaktorer er tatt med heller, som f.eks. overvekt, om man trener, spiser sunt osv. er tatt med heller.
studentioslo
Sv: Statistik over dødsfall
02:30 27.10.2009
Så sant det med andre risikofaktorer! I USA var gravide blandt de døde. Men etter mye snok i avisen kommer det fram at de var veldig overvektig, noe som i seg selv er en risikofaktor.

Nå må vi slutte å bli skremt av media! Bare vent, når "alle"
har tatt denne vaksinen kommer det nye overskrifter; lege er skeptisk til vaksinen som er brukt av 500.000 normenn...

Legene kan ikke gå ut å si: er du overvektig og gravid, usunn med dårlig imunforsvar: ja , da bør du vaksineres!

De må snakke til ALLE!

Jenta som døde etter fødsel i Norge var svart. Ingen grunn det til å gi noen grunnlag for større risiko- men hvis man leser litt medisin... Har mørke mennesker større risiko for komplikasjoner ved influensa.
En grunn: de trenger 5 ganger så mye tilskudd av vitamin D enn hvite mennesker.

Mangel på dette hormonvitaminet kan skille mellom liv og død ifølge forskere.
Media kan heller ikke gå ut å si: er du overvektig, svart, og usunn så vaksiner deg!!

Det er en del spørsmål som glipper her og noe er sunn fornuft.
De som var valgt vaksine får sikkert en roligere hverdag nå.
Jeg velger heller å la være , for redsel er større hvis noe skulle skje
ved langtidsvirkninger av vaksinen.
Men det er mitt valg og på bakrunn av den informasjonen jeg har fått og lest har jeg tatt dette valget.

Anonym
11:15 27.10.2009
jammen det er jo også det med svineinfluensaen.
Ikke bare gamle...men de som faller er også de som faller av den vanlige.
Det er jo ingen friske uge mennesker som ar dødd av SI heller...de har jo funnet noe. Og ikke alle vet at de har en underliggende sykdom.

Selvsagt vil noen her også reagere hardere enn andre.
Men nå må dere roe dere ned.
Denne influensaen er altfor ny til at det finnes reelle svar og løsninger.
Og jeg begynner å bli lei av at vi gravide spesielt skal gå rundt i svangerskapet våres...ikke klare å glede oss over hva som vokser i magen, fordi vi får tredd disse bekymringene nedover hodet.

En annen ting er at alle har jo forkjellige meninger om dette. La folk få ha det. Selv om du mener noe anet....la andre få tro det de trur...

frøkenfrua
GJORT DET!!!
20:41 27.10.2009
Ja, idag tok jeg altså den o så berømte vaksinen..............
Var (og er...) veldig skeptisk, men etter masse frem og tilbake er det nå gjort! Det som gjorde utslaget for meg, var at jeg har akkurat hatt lungebetennelse, og dessuten fått påvist astma :-(
Skal rope høyt ut her inne om jeg oppdager noen revmatiske plager, eller evt bivirkninger, men satser på at alt går greit!
Oops, I did it again.........
Sv: GJORT DET!!!
08:47 28.10.2009
synes denne svineinfluensaen er litt hysteri for min del og media er med å skape mye redsel. Hvis man tar å bruker lit matte da og ser på de over 100 000 som har blitt smittet og av de ligger 27 på intensiven og 11 er døde. så er det under 0.5 promilles sjangs for å komme på intensiven eller dø.

Det er lavere tall enn på en valig influensa.

Av de som ligger på intensiven vet vi ingen ting om de er syke fra før, hva slags sykdommer, er de gravide, kvinner, menn, barn, vektproblemer etc. Jeg er sikker på at det ikke er 27 helt friske i utgangspunktet som ligger på intensiven.

Hvis de ellers aldri anbefaler gravide å ta vaksine, hvorfor er det plutselig helt greit nå, den skjønner ikke jeg.
Jeg synes media er med på å blåse denne saken veldig opp og det skremmer folk.

I USA på 70 tallet var det 1 person som døde av svineinfluensa, da måtte titalls millioner ta vaksine og av den var det flere som døde. Da også var medisinfirmaet frikjent for alt ansvar hvis det skjedde noe slik som de er idag.
Får man bivirkninger av vaksinen så er det opp til oss å bevise at det kommer fra den og kan vi ikke bevise får vi ikke erstatning. Det skal også sies at det blir en kamp mot staten og den er det ytterset få som vinner, det kan man bare se på høyesterettsdommer der staten er den ene parten.
snuppetupp
følg mavefølelsen ikke frykt og bevisst provosert massehysteri
20:12 30.10.2009
myndighetene i sveits forby nå at vaksine pandremix girs til gravide, barn/ungdom til 18 år og eldre! Et av de skadelige stoffer fra denne vaksinen finnes også i en av de andre.
Dette er et wake-up-kall til dere unge mødre og gravide: gå til http://theflucase.com/
"uten www." og se selv!
ønsker dere til en fri, informert og ansvarsfullt avgjørelse der frykten produsert av massepropaganda og -hysteri har ingen innvirkning på!
yra
følg magefølelsen ikke frykten og bevisst provosert massehysteri!
20:13 30.10.2009

"uten www." og se selv!
yra
[Svar på dette innlegget]
yra
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------