Søk i:

Alle forum på BIM

Dåp/navnefest

Her kan dere diskutere om det å ha dåp/navnefest!
Alder på barnet og navnfest
10:38 4.01.2010
Jeg lurer på hvor gamle deres barn er/har vært ved dåp el navnfest.
Jeg har tenkt å ha seremoni gjennom Human-Etisk men de tilbyr kun få ganger i året. Så lurer på om jeg skal gå for nå i slutten av feb (da er gutten 3 mnd) eller i Juni (7 mnd). Har liksom lyst å bli ferdig med det....Hva er vanlig?
Anonym
[Rapportér]
Sv: Alder på barnet og navnfest
13:03 5.01.2010
Tror begge deler er like vanlig egentlig. Er kanskje "enklest" å ha det når barnet er 3 mnd. Men alle føler seg ikke helt klar for sånne ting bare 3 mdn. etter fødsel (eller har valgt navn osv. ) på så kort tid.

Barnet "krever" jo mer når det er 7 mnd. Men alt er jo enklere å ordne på sommeren, så det kommer jo ann på hvordan dere skal feire dagen, om det er mange tilreisende osv.
LHHR
[Rapportér]
16:26 6.01.2010
Hei
For de som har dåp og tror på arvesynden er det vel om å gjøre å få det gjort så fort som mulig.... For alle oss andre er det ingen "regler" og man gjør det som best passer en selv :-)

Vi har hatt navnefest. Første var 6 mnd på sin festdag, andre var 10 mnd. Der jeg bodde tidligere var det kun en sermoni i året, så da varrierte alderen på barna fra nyfødt til 2 år.
blomstre
[Rapportér]
23:45 16.01.2010
Her blir det navnefest i juni og da vil gutten vår være 11 mnd. Kunne også tatt det når han var 4 mnd., men synes det er fint å ha det på sommeren (selv om han kommer til å være i en veldig travel alder, he he).
ღ magmil ღ
[Rapportér]
21:57 21.01.2010
på HEF sine hjemmesider står det at "Alderen på navnebarna varierer fra et par måneder til et par år, men de fleste ligger i sjiktet 4-10 måneder."

Eldsten var 6 mnd, og jeg syns det var flott, hun var helt "med", stod og hoppet på fanget under musikkinnslagene i seremonien, og var sosial og blid med gjestene.

To på barselgruppa har nettopp hatt dåp (3 mnd)og fortalte begge om babyer som ble utslitt av mye folk og familiemedlemmer, og som måtte ha mat på ugunstige tider. Jo eldre babyen er, jo mer oversiktlig er gjerne måltidsrytmen.

Vi syns vår erfaring med litt eldre barn var så vellykket at vi booket seremoni til yngsten når hun er drøyt 6 mnd.
anaina
[Rapportér]
19:01 22.01.2010
Vesla var 13 mnd, mange var yngre, og en unge var 5 år her. : )
Anita1308
[Rapportér]
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterp)

------- Annonser -------