Det er et under at de får lov å skrive det på mammanett, når dette er individuelt tilpasset og ikke kan gjelde for alle.
Når jeg trener ved 140 slag i minuttet, er det ca 70% av min makspuls. Makspulsen varierer fra person til person uavhengig av fysisk form. Den er besemt genetisk og ved alder. Det vil si at hvor tungt 140 slag i minuttet er, vil variere. En jeg kjenner har 150 i makspuls - da er 140 slag bortimot 85-95% av maks.
I tillegg er det ikke noe hold i forskningen for å si at man burde trene ved denne gitte grensen og ikke over. Dette påvirkes av fysisk form før svangerskap. Har du trenet tidligere er det ingenting i veien for å trene på høy puls, opp mot 95%. Jeg har gjort det i to svangerskap og har to friske jenter, og jeg kommer til å fortsette dette svangerskapet også. Hvis man ikke har trenet tidligere og starter treningen i svanerskapet stiller det seg litt annerledes: da skal man være litt forsiktig med pulsen, og ligge på et nivå som fra en skala på 1-5 ligger på rundt 3 -3,5.
Og hvor mange av dere vet egentlig makspulsen deres? Dette er som oftest for spesielt interesserte, de som har en strukturert plan med treningen sin. Bruk subjektive mål i stede for puls: hvordan oppfatter du treningen?
1: veldig lett.
2: lett. Kan holde en samtale uten å trekke pusten
3. anstrengende. Du kan si korte setninger, men må puste inni mellom
4. svært anstrengende. Du ønsker ikke å holde noen samtale
5: maks anstrengende. Det gjør fysisk vondt! :)
for utrente anbefales 1-3 (3,4)
for trente 1-4 (4,5)
Hvis dere trener kardiotrening, altså utholdenhet er det greit å holde dere til en times aktivitet. Det finnes oppspart karbohydrat for å dekke behov til mor og barn for en time trening. Etter dette kan det oppstå en konflikt i kroppen på hvem som skal få næringen: mor eller barn? det betyr ikke at du ikke kan trene lengre, men du må tilføre raske karbohydrater. |