GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Dette forumet er for deg som vil fortelle om gode erfaringer rundt hjemmefødsel. Vil du diskutere om emnet besøker du Hjemmefødsel -diskusjon

Hjemmefødsel -gode erfaringer

Hva må være på plass for en hjemmefødsel
19:28 24.04.2006
Føder man da på badet, eller? Da bør jo badet ha en viss størrelse, gjerne badekar, osv.? Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg en hjemmefødsel, men er usikker på om vi har god nok plass/fasiliteter. Jeg har født en gang før, det blir ca 2 år og tre mnd.er mellom, og forrige gang gikk det fint på sykehuset, uten smertelindring utover et opphold i badekar. Er takknemlig for svar :-)
Anita33
Sv: Hva må være på plass for en hjemmefødsel
20:28 24.04.2006
Nå vet ikke jeg om jordmødre som tar hjemmefødsler har en masse spesielle krav, siden jeg aldri har hatt jordmor ved mine hjemmefødsler, men en fødsel i seg selv krever ikke noen spesiell tilrettelegging. Jeg fødte i/ved sofaen i stua 3 ganger og på badet en gang, og alle gangene uten noe "utstyr"annet enn en haug reine håndklær, et tisselaken i sofaen og en bolle til å ta i mot morkaka i. Siden våre hjemmefødsler var uten jordmor hadde vi også saks og bånd til å binde for og kutte navlestrengen, begge deler kokt.
asterixa
14:45 25.04.2006
Hei!
Da jeg fødte hjemme fikk jeg beskjed av jordmor at det ikke var noe spesielt jeg måtte ha. Hun rynket heller ikke på nesa over vårt ekstremt lille bad (kanskje 3kvadrat) m bare dusj, vask og do. Jeg fødte inne på gulvet på soverommet vårt, der vi så vidt fikk plass til to jordmødre på gulvet og mannen min i senga vår. Der hadde jeg lagt ut en matte som var behagelig å stå på kne på, og hadde en del håndklær og kluter klart. Under lakenet på senga hadde jeg plast, for å ikke ødelegge madrassen. Vi hadde også en del plast i bakhånd, i fall jeg skulle få det for meg at jeg ville være på sofaen el.l. Det finnes en liste over ting som kan være lurt å ha på www.fodehjemme.com, men stort sett er det bare vanlige ting som du likevel har i huset. Jeg valgte hjemmefødsel mye fordi jeg håpet at det skulle bli mindre "styr" - og det er det virkelig! Lykke til! Og spør gjerne mer!
ida pida
23:30 28.04.2006
Det første som må være på plass er:
Ei som er gravid og et hjem!!
hehe

ellers det du selv måtte ønske for å ha det så bekvemmelig du ønsker, sakkosekk, badekar, musikk, etc.
Ellers har jo jordmor det hun trenger.
Annet utstyr som kan være kjekt er jo da plastunderlag og handduker/tepper det ikke er så farlig med.

Min hjemmefødsel var jo langt fra planlagt, fra jordmor kom hjem til oss og til ungen var født gikk det et kvarter. På den tida rakk hun å sjekke meg, lage en provisorisk fødeplass i stua som til og med ble flytta på og andre småting som jeg ikke husker i farta.
Du klarer deg med lite, altså!!

(historien om min fødsel står lengre nede på siden, mer info der tror jeg...)

Ellers vil jeg ønske deg lykke til!
Elefantine
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------