GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

2.trimester

Andre trimester går fra uke 13 til og med uke 28. Det vil si fra 12 fullgåtte uker og du begynner på din trettende uke med 12+1 til 27 (uker)+6(dager), da går du over i den tjueniende uken (28+1). Babyen ligger i snitt to uker etter deg, siden den ble laget rundt dag 14 etter første dag av siste mens.
Dette er ikke lett og det er mange misforståelser rundt dette!
Her kan dere som er i disse ukene treffes og diskutere det hjertet renner over med. Kos dere med den voksende magen, dette trimesteret går for å være det mest behagelige.
Vi har bestemt, etter sterke ønsker fra dere, at du på dette forumet også kan være anonym. Dette kommer vi ikke til å endre på siden det ikke er mulig på så mange av de andre forumene.
Riktig lykke til videre, hilsen jordmor Siri
Øltørst!
20:15 8.05.2006
Flere som blir øltørst i denne deilige varmen?? Noen som vet om det er helt trygt å drikke Munkholm? Eller vet om en annen type øl som er helt uten alkohol?
Aloe
Sv: Øltørst!
20:36 8.05.2006
Det er nok helt trygt å drikke munkholm ja...er jo ikke noe alkohol i det, det samme gjelder vel Clausthaler! =) Men den nye munkhol sommerøla er jo kjempego da!
Marita venter gutt 04.08!
20:41 8.05.2006
Munkholm og clausthaler er helt uten alkohol... er skikkelig øltørst selv om dagen, er nok sommervarmen....Har også hørt at det kan komme av B-vitamin mangel.... men hvem vet... Måtte ha munkholm i helga jeg ja...;)
curly sue
20:53 8.05.2006
Clausthaler og Munkholm er totalt fritt for alkohol.
hamster1
21:06 8.05.2006
Det går helt greit. Har akkurat unnet meg en 1/2 liter med Claustaler. Foruten Munkholm så finnes også Uten fra Aass og Seidel. Så det er bare å velge.
miromurr venter nr 2
21:11 8.05.2006
Har drokket masse munkholm i helga. Jättegott!!! =)
drops!
21:26 8.05.2006
Jeg har drukket en del munkholm.. Drikk det med god samvittighet, det er kjempegodt..
Englemamma med spire
21:46 8.05.2006
Munkholm er helt alkoholFRITT og kan nytes av gravide. Jeg drakk en halv en på lørdag bare for ølsmaken :)
livmme venter gutt nr to 27.08
09:27 9.05.2006
Både jeg og sambo drikker Munkholm - veldig godt =-)
- Heidi -
10:22 9.05.2006
Munkholm Asia og Munkholm sommerøl er absolutt et godt alternativ til vanlig øl, så skål i sommervarmen!!
Cathy
09:52 9.05.2006
Øltørst heile tida eg:-). Har drukke masse clausthaler i heile svangerskapet. Syns det er så godt med ei kald øl når eg skal kose meg med ein film, god mat ol. No har eg smakt den nye sommerøla til Munkholm, og den er kjempegod!! I tillegg var eg på butikken i går og kjøpte inn 4 Munkholm fra deira "verden rundt"-serie. To som heiter Asia (viss den smaker som øl fra Asia så blir det bra!!) og to med mynte og lime i... Så i dag skal eg smake på ei av disse i sola. Gleder meg!! Er nok skikkelig øl-hund, og er glad for at det finns alkoholfritt alternativ, ellers hadde eg blir sprø!! Drikke heldigvis ikkje brus, så unner meg ei kald ei i ny og ne ja:-)
trollo
10:01 9.05.2006
Munkholm, Aas uten, Clausthaler... har også sett at man nå på noen butikker kan få flere spennende varianter alkoholfritt... På ICA hadde de noen bokser med f.eks. cubansk og kinesisk øl som var alkoholfri... + alkoholfri hveteøl. Vørterøl driker jeg også en del av :-)

Alkoholfri øl er min redning til mat og i sommervarmen... Det er iallefall helt sikkert. :-D Men, vi drikker ofte alkoholfritt til vanlig også vi. Det er jo godt og billigere enn øl med alkohol.

Malt og humle er jo sunt så det er sikkert veldig bra for barnet... men forsøker å begrense meg med tanke på sukkerinnhold. Vann med sitrondråper er derfor alternativet innimellom...
Lilje74
10:26 9.05.2006
Tror det er noe rart med meg jeg, blir uvel bare jeg kjenner øllukta, savner nok mer et glasshvitvin med isbiter. mmmm. Men de alkoholfrie hvitvinene er ikke noe gode syntes jeg, eller er det noen som kan anbefale en?
Nicita73
10:44 9.05.2006
Jeg synes Grans alkoholfrie øl er helt ok. Det smaker ikke så mye vørterøl som Munkholm og Clausthaler.
GuriMalla-Høygravid!
13:27 9.05.2006
fint d er flere av oss..
samboeren min vil helst ikke at jeg skal drikke munkholm el lignende pga at alt som d er mindre enn 1 % alkohol i,betegnes som alkoholfritt..

jeg er ikke helt enig..men har også hørt at d er ca 0,7 % alkohol i munkholm..er d noen som vet om d er sant???

er d virkelig ingenting som er totalt fritt for alkohol slik at vi gravide kan kose oss med uten å få dårlig samvittighet??

samboeren min lar meg få ta en el 2 munkholm i helgene,men hvis jeg spørr om å få ta flere,blir han sint..skjønner d hvis d er sånn at d er et snev av alkohol i,men..har så lyst på øl smaken!
Crazy81
13:51 9.05.2006
Hvis det riktig at det er alkohol i Munkholm selv om det står alkoholfritt på foran på flasken blir jeg litt forbanna! Det skal stå bak på etiketten om det er alkohol i drikken! Ihvertfall ifølge norsk lov. Vi vil jo ikke utsette våre små for noen fare! Det er jo mange årsaker til at folk ikke vil drikke alkohol og ikke bare vi som er gravide som vil ha alkoholfritt...

Jeg tør ikke drikke mer jeg nå... : (
Aloe
21:25 9.05.2008
Jeg tror noen av dere misforstår litt. Jeg har forhørt meg med en som jobbet som bartender før, og han mente at i f.eks Aass Uten var det litt alkohol i. Men ikke Munkholm og Claustahler,. de tar bort alkoholen eller noe før gjæringsprosessen begynner og man får alkohol. Så han mente det var trygt å drikke alkohol. MEN, for å være sikker, så hør med jordmor eller lege. Eller, dere kan ringe et ølbryggeri, f.eks Aass.

Jeg skal høre med min jordmor ihvertfall.

1Charlie
17:06 9.05.2006
Det stemmer dessverre, som Crazy81s samboer sier, at verken Munkholm eller Clausdaler er kjemisk fritt for alkohol. Begge øltypene inneholder opp i mot 0,7% alkohol. Etter norsk lov har man nemlig lov til å markedsføre øl med opptil 0,7% alkohol som alkoholfritt. Forstå det den som kan...Jeg anklagde min samboer for å være overbeskyttende da han begynte å spekulere i om det faktisk er alkohol i alkoholfritt øl, men da jeg leste denne artikkelen fra forbrukerportalen ble jeg straks spakere...

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2001/1024494806.38
Snuppisa
18:48 9.05.2006
Tusen takk for at du sa i fra om dette! De burde skamme seg når de sier at det er alkoholfritt og ikke er det! Jeg hadde en Munkhom i går, men når jeg ble litt varm i toppen tenkte jeg at det var psykisk.. Det er jo lite alkohol i en flaske, men uansett er reklamen og etiketten basert på løgn. Det blir nok ikke mer øl på meg da..:( Vil ikke utsette den lille for noe den ikke trenger.
Aloe
09:31 10.05.2008
Måtte bare kommentere at den artikkelen fra forbrukerrådet som er lagt ut over her faktisk er 7 (!!) år gammel!! Er det noen som vet om det fortsatt er sånn eller har de endret lover eller strategier siden 2001??
Kjerstipusen og lilleknøtt
19:12 9.05.2006
ØØØØL :D

hehehe

Har vært øltørst lenge nå!! gleder meg til å drikke en "kald en" i slutten av sommeren når nurket er ute i verden :D
sommersol
19:16 9.05.2006
Øltørst! Ja! munkholm blir redningen, kan ikke si at jeg bekymrer meg for at det er bittelitt alkohol i det, kan ikke tenke meg at det skader. Nei, noe må jeg jo kose meg med! For dere som er redd for de mengdene alkohol som er i Munkholm så er det det samme i alkoholfri vin, men det står på flaska.
julebebis
21:36 9.05.2008
øltørst :O jeg skal fortelle dere det. jeg er bartender og jobber og mixer drinker og lukter denne ølen og spriten. blir helt gal. jeg luktet på bailys flaska, følte jeg ble helt rusa. sitter og ser alle disse som drikker øl hele dagen :( urettferdig skal jeg bare si. jeg klarer ikke og drikke munkholm, føler jeg må bare holde meg 100% unna. hehe. bare obs alkoholfri vin er ikke 100% alkoholfritt. det er faktisk noe i det. så bare vær obs når det er vin da
siljepia88
21:30 9.05.2008
Så rart, jeg kjøpte meg faktisk både munkholm og clausthaler idag jeg, sol, reker og øl hørtes liksom så godt ut :o) Munkholmen var kjempegod!
C@milla
21:30 9.05.2008
Aass Uten er det eneste alkoholfrie ølet jeg syntes jeg kan si er godt, til tross for at det er alkoholfritt :) Tror denne komer i en sommerøl varriant også :)
WildPrincess
21:41 9.05.2008
hva i alle dager??? Det tør jeg nesten ikke å tro.. At det er litt alkohol i munkholm og clausthaler. Noen som har forhørt seg med produsentene da?
Divamamma
21:54 9.05.2008
Måtte gå og hente meg en Munkholm nå jeg ;-) Har drukket ganske mye av det, Clausthaler og annet alkoholfritt øl den siste tida (Coop Mega og Meny har ganske bra utvalg). Om det stemmer at det er 0,7% alkohol i det vet jeg ikke, har aldri hørt det før, men synes det er rart. På andre ting står det jo om det er så lite også. Uansett er det vel bedre å drikke alkoholfritt enn alkoholholdig.
junijente venter augustbarn
22:30 9.05.2008
det er ikke alkohol i munkholm iallefall..., sitter å koser meg med en nå faktisk.., DEILIG!!! :)
-loui-
22:36 9.05.2008
nei men i "akoholfri" vin er det akohol i. så helts hold dere unna det
siljepia88
22:38 9.05.2008
Apropo øl-hvis dere liker vørterøl,har jeg lest at det øker melkeproduksjonen! Det skal jeg drikke etter fødeslen;)
Bare et tips...
ZsaZsa
09:26 10.05.2008
Folkens, det er helt greit å drikke alkoholfritt øl, selv om det er bittelittegranne alkohol i det. Alkohol er naturlig i naturen, og drikker du kefir eller surmelk, som jo er type gjærete produkter, får du også i det litt alkohol. Det er kjempelite, og ikke noe du hverkan kan bli full av, eller som kan skade fosteret. Et brød som er hevet litt for lenge vil også inneholde minimale mengder alkohol, men ikke noe man merker (nå forsviner jo også alkoholen i stekeprosessen, men spiser du deig så:))

For min egen del blir jeg uvel bare jeg tenker på øl, vin og røyk etter jeg ble gravid, så gidder ikke drikke noe i det hele tatt. Tar meg heller et glass vann eller et glass brus.
LilleElla skal bli mamma
11:02 10.05.2008
Eller Fjelløl fra Lidl, den smaker ØL og er superbillig. Helt alkoholfri :-D Nydelig nå i dette været.
lykkeliten.i.magen
00:17 11.05.2008
på matportalen.no står det ganske klart at det ikke er noe farlig for oss gravide å drikke alkoholfritt øl. Alt som blir godkjent av mattilsynet som alkoholfritt, må inneholde mindre enn 0,7 % alkohol. Dette er visst så lite at det ikke er til skade for fosteret!
Kos dere med en alkoholfri øl i sommervarmen jenter!:)
Smurfeline81
NYTT 12:28 11.05.2008
uten alkohol kan du drikke :)
Er jo alkoholen som er farlig.
Lille meg venter nr3
NYTT 14:11 11.05.2008
Jeg har bestandig mer lyst på øl når jeg er gravid enne ellers, helt merkelig :) (Drikker ikke øl med alkohol da, selvsagt men det frister veldig når sambo sitter med en kald øl i sola. hehe) Jeg har begynt å drikke vørterøl isteden jeg. Det er kjempegodt (når det er iskaldt) og dessuten er det jo fullt av næringsstoffer.
heidin
NYTT 15:19 11.05.2008
Har drukket cider der det står 0,7% alkohol, men har ikke det spor dårlig samvittighet for det. Skal godt gjøres å bli påvirket av et glass da.
Skrekkblanda fryd
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------