GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Jordmor der jeg bor

Er jordmortjenesten god nok der du bor?

Det er nedfelt i lovverket at kommuene skal tilby kvinner i som ønsker det jordmortjeneste. Kommunen har ansvar for å planlegge, organisere og legge til rette for at helsetjenesten og helsepersonell kan oppfylle de kravene som er fastsatt i eller i medhold av lov eller forskrift, jf. lov om helsetjenester i kommunene §1-3 og 1-3a.

Dette er en lov som i stor grad ikke har blitt fulgt opp, med det resultat at det er mange som ikke har jordmor der de bor i landet vårt. Er du blant dem, så benytt deg av denne debatten og fortell om hvordan du har det, så skal vi i BarniMagen bringe det videre til de styrende myndigheter så noe kan skje!

Vil bare minne om at det ikke er lov å nevne helsepersonell ved navn på sidene våre, selv om det også er positivt.
Her er listen over alle kommunale jordmødre i landet
Vennlig hilsen jordmor Siri
Helsestasjon i Bydel Alna - dårlig
13:49 6.07.2006
Hvis det er slik at man har krav på jordmortjeneste i den bydelen man bor i, så bryter i hvert fall Bydel Alna den regelen. Tok i dag kontakt med både Furuset og Hellerud og ingen hadde kapasitet til å ta meg i mot. Jeg til Hellerud at jeg trodde jeg hadde krav på plass der, men det kunne de ikke gjøre noe med. Jeg kunne ringe i slutten av august og høre om de muligens kunne ta meg i mot i september. Det er jo litt sent når jeg har termin i begynnelsen av oktober da....
caef
Sv: Helsestasjon i Bydel Alna - dårlig
09:15 23.07.2006
Det er skikkelig dårlig. Jeg har selv ringt de 3 ganger for å prøve å få time, eller i det minste noe info om hva mine alternativer er...og de er veldig forståelsesfulle men de kan ikke gi meg time. Jordmor er der bare noen få timer i uka, og de vet ikke enda når det blir (det er vel dumt av meg å bli gravid midt i fellesferien) så jeg må ringe tilbake i midten av aug. Sist jeg ringte sa de slutten av aug. Neste gang jeg ringer må jeg sikkert ringe tilbake i september osv. Kanskje man må flytte til en bydel med bedre råd for å få plass hos jordmor *sukk*
HeidiCath
22:42 2.08.2006
Samme svaret fikk jeg da jeg ringte (Hellerud) og prøvde å få time. Jordmor er først tilbake 1. september, og hun (kontordamen) ville tidligst få vite når hun ville sette opp timer da. Jeg blir vel nødt til å gjøre som i sist svangerskap - kun gå til legen i stedet for annenhver gang lege/jordmor. I forrige svangerskap fikk jeg kun komme til jordmor 2 ganger... Utrolig dårlig tilbud der oppe, og trodde de skulle ha samme opplegg som fastleger - at de må ha vikar når de er på ferie, men så feil kan man altså ta. Kontordamen sa at selv om jeg ringte i aug/sept var det ikke sikkert at jordmor hadde plass til meg - håpløs situasjon *sukker, jeg også*
Zoomer - m/bolle i ovnen!
09:22 4.08.2006
Jeg også har prøvd på Hellerud - uten hell. Tror hun er lånt ut av Furuset så det er vel liten vits i å ringe dit heller. Ser ut som om det blir et svangerskap uten jordmor da. Finnes det noen alternativer? Kan man prøve andre bydeler? Legen er liksom ikke så pratesjuk og jeg har så mange rare spørsmål.
Sanasol
11:39 23.08.2006
Tjo-ho, har fått time i oktober. Lenge til, men de forklarte at jordmor er på utlån og de bare har henne 40 %. Det hjalp å mase litt ;-)
Sanasol
15:31 23.08.2006
signerer her jeg. Jeg fikk ikke jordmor da jeg var gravid, bor i bydel Alna. Jeg ble litt irritert etter å ha ringt rundt en del ganger å sa at jeg har krav på jordmor under svangerskapet og det skal jeg ha. De var ikke veldig imøtekommende og ingen vet hvem som kan hjelpe til med å få løst det. Det endte til slutt med at jeg "måtte" gå til privat jordmor og betale nærmere 400,- per konsultasjon.
Men helsekontrollen etter at barna er født, og barseltilbud i bydelen syns jeg er bra! Opplever at de strekker seg langt forå sørge for at foreldre og barn trives og har det bra.

lilletrille82
17:58 6.08.2007
Da jeg ringte kunne de ikke si noe om de hadde jordmor på Hellerud/Haugerud til høsten i det hele tatt. Ble bedt om å prøve igjen i september..
Elendig!!! Er i det hele tatt ganske skuffet over informasjon og oppfølgning. Trodde jeg skulle få noe bok eller info fra fastlegen også om svangerskap og sånn, men nei. Heldigvis finne det internett. Har fått avslag på fødeplass Ullevål og selv etter klage må jeg føde på AHUS som ikke har lystgass.. skikkelig deppa og nervøs for det! Jommen sa jeg fritt sykehusvalg..
Nits72
14:47 19.10.2007
Jeg måtte også mase utrolig mye for å få time på Furuset. Da jeg omsider fikk møtte jeg på en flott jordmor som virkelig kunne jobben sin. Nå har hun mer eller mindre gått over til andre oppgaver og en ny har kommet... merkelig dame, med veldig: "hja, mm, ja det skjønner jeg, uff da.."-holdning. Gjør meg litt sprø.... så går mye heller til fastlegen min.
Lucy79
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------