GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Jordmor der jeg bor

Er jordmortjenesten god nok der du bor?

Det er nedfelt i lovverket at kommuene skal tilby kvinner i som ønsker det jordmortjeneste. Kommunen har ansvar for å planlegge, organisere og legge til rette for at helsetjenesten og helsepersonell kan oppfylle de kravene som er fastsatt i eller i medhold av lov eller forskrift, jf. lov om helsetjenester i kommunene §1-3 og 1-3a.

Dette er en lov som i stor grad ikke har blitt fulgt opp, med det resultat at det er mange som ikke har jordmor der de bor i landet vårt. Er du blant dem, så benytt deg av denne debatten og fortell om hvordan du har det, så skal vi i BarniMagen bringe det videre til de styrende myndigheter så noe kan skje!

Vil bare minne om at det ikke er lov å nevne helsepersonell ved navn på sidene våre, selv om det også er positivt.
Her er listen over alle kommunale jordmødre i landet
Vennlig hilsen jordmor Siri
Om jordmordekning i Trondheim kommune
22:54 15.01.2007
I cirka uke 12 ringte jeg til min helsestasjon fordi jeg ønsket å gå til jordmor. Men neida, der var listene fulle allerede, så jeg ble bare satt på venteliste. Det var heller ikke mulig å få plass på noe svangerskapskurs eller lignende siden jeg ikke hadde jordmor. Jeg spurte om jeg i det minste kunne få tips til god informasjon om fødsel, eller om andre som holder kurs, men nei..... Det visste de ikke noe om... Det er vel det minste man kan forlange?

Nå har jeg bare om lag 5 uker igjen av svangerskapet, så jeg innser at toget er gått for min del - jeg får visst ikke snakke med en jordmor før min første fødsel. Det synes jeg er altfor dårlig! Heldigvis er jeg frisk og er ikke enslig. Hvilket gjør at 5 minutter hos fastlegen hver femte til sjette uke er den oppfølgingen jeg har fått.

Men, selv om jeg er i arbeid, frisk og gift, så betyr ikke det at jeg har noe mindre informasjonsbehov om svangerskap og fødsel enn andre. Dessuten er det så mye villedende og ufullstendig informasjon å finne om disse temaene, at enhver kunne trengt å få filtrert det gjennom en erfaren jordmor.

Et kompetent menneske å snakke med er tusen ganger mer verdt enn bøker! Selv om kapasiteten er dårlig om dagen, er det ikke mulig å sørge for at alle får litt oppfølging i steden for at mange ikke får noenting?
Anonym
Sv: Om jordmordekning i Trondheim kommune
12:19 18.01.2007
Litt sent ute med å ringe jeg da, men fikk samme svar. Fullt.. Satte meg opp på venteliste og der blir jeg vel stående. Lurte også på om det ikke var noe svangerskapskurs en kunne gå på i det minste, men nei.. Blir vel ikke det samme å bare gå til lege, men har vel ikke noe valg. Er min første, så det hadde vært greit med litt bedre informasjon enn det jeg får der, men men..
Nikki_27
14:39 18.01.2007
ojda, det var jo kjipt nytt. Hadde tenkt å kontakte jordmor til uka jeg, tenkte at det nok var tidsnok (er i 11. uke nå). Får vi ikke noe tilbud om svangerskapskurs? Fikk dere vite hvor på ventelisten dere havnet? Og hvor tidlig ute må man være da?

Legen ble jo nesten sur da jeg ringte for å få svangerskapskontroll (ringte i uke 9) for det var jo så tiiiiidlig å ta kontakt, visst. Er ikke helt fornøyd med infoen fra legen min. Hun er vikar for fastlegen min, og er velig ung. På første kontroll tok hun blodtrykk og sykemeldte meg pga at jeg spyr masse, men gav lite info om hva som skjer videre. Jeg vil vite noe om fødeplass, nrå jeg får ul, info om svangerkaspkurs og sånt, og tenkte at jeg skulle kontakte jordmor for den infoen. Nå ble jeg litt trist, faktisk... Mye rart en lurer på når en førstegangs...
Tinden
09:59 19.01.2007
Det er veldig mye en lurer på, ikke sikkert en vet selv alt en lurer på heller. Er tross alt første gang :)

Jeg ville ha ringt NÅ. Hun snakket noe om at de som skulle føde i mai hadde meldt seg på i november. Jeg ble satt på venteliste som nr 2 for de som skulle føde i mai. Tror ikke sjansen for jordmor er særlig stor min del uansett, dessverre. Slik jeg forsto det angående svangerskapskurs, så faller dette innenfor det å ha jordmor. Får du ikke det blir det dårlig med andre tilbud :(

Bestilling av ultralyd skal legen din gjøre, i hvert fall sende brev til fødestedet og melde deg opp. Så får du tilbakemelding fra dem når skal inn. Som regel ett sted mellom 17 og 19 uke.

Min lege gjorde heller ikke så mye når jeg var inne på samme tid som deg, tror de syns det er litt tidlig.

Nå vet jeg ikke hvor du bor og hvilken helsestasjon du tilhører, men det finner du sikkert ut.

Disse har i hvert fall jordmor:

Midtbyen Midtbyen Sommerveita 4-6, 7004 Trondheim 72546288
Heimdal Saupstad Saupstadringen 7, 7004 Trondheim 72547970
Østbyen Strindheim Bromstadveien 1, 7004 Trondheim 72541360
Lerkendal Sunnland Sunnland skole, 7004 Trondheim 72545630
Nikki_27
10:22 23.01.2007
Hei!
Har dere vært på omvisning på StOlav, da?
Sjekk
http://www.stolav.no/StOlav/Virksomhet/Behandling/Kvinneklinikken/Enheter/Fode /Enheter/Forlosningsposten/omvisning.htm
MamMia
14:53 23.01.2007
Kan en som privat person bestille egen omvisning? Har du vært på det?
Nikki_27
17:10 23.01.2007
Et lite tips, ring å bestill omvisning på føden nå, selv om venter i mai, NB lang ventetid/kø. spør på føden om å få liste over private jordmødre i trondheim, det koster deg ingenting da jordmor får det refundert av trygdekontoret. om du har mye spørsmål så tror jeg du kan be om å få samtale med jordmor på sykehuset på forrhånd
Anonym
22:19 23.01.2007
Ja, det er bare å ringe og snakke med de, så får du komme. I hvert fall var det det tidligere, før de fikk nytt sykehus. Men sikkert lurt å være tidlig ute, ja. Veldig kjekt å få en titt på forhånd, synes jeg. Så kan du stille spm også.
MamMia
21:52 12.02.2007
Prøv Unn Dahlberg hos Nidaros Jordmorpraksis. Hun holder til på Elvehavna (Elvehavna medisinske senter tror jeg det heter). Jeg har gått hos henne i begge mine svangerskap og er veldig fornøyd med den oppfølgingen jeg fikk. Det virker jo som om det er stor manko på jordmødre i Trondheim akkurat nå, men det går jo an å prøve...
Lykke til:)
summetone75
10:40 1.03.2007
Jeg prøvde å kontakte henne, men hun har visst sluttet. Tror derimot at det går ann å gå på svangerskapskurs der fremdeles.
Trønderjente82
08:49 23.05.2007
Jeg er bortimot i samme situasjon som deg. Trodde jeg kontaktet helsestasjonen i god tid, ca. i uke 18. Har lyst til å gå til jordmor de siste kontrollene før fødselen.Men nei da, første ledige time til jordmor er i november ! Jeg har termin i månedsskiftet juli/august... Det er heller ingen privatpraktiserende jormødre i Trondheim akkurat nå..
Ok, tenkte jeg- da fortsetter jeg til min fastlege. Så forhørte jeg meg om evt fødselsforberedende kurs i kommunen, men det kunne de heller ikke tilby meg noen form for... Så kontaktet jeg sykehuset for noen uker siden om å få omvisning på fødeavd før fødselen. Her ble det også nei, de hadde dessverre fullt på omvisningene i tiden før jeg har termin. Hørt sånt!
Jeg er i uke 30, frisk, i arbeid, og har heldigvis mange venner og familie jeg kan spørre om ting jeg lurer på, men det er ikke det samme som å gå til en faglig kompetent person !! Man føler seg tryggere da.

De som er ansvarlige for dette i Trondheim kommune burde skamme seg, dette er for dårlig!

kari1
15:17 10.01.2008
Jeg er nå i uke 14, og prøvde å kontakte jordmor for første gang. (Jeg gikk til fastlegen på første kontroll, fordi jeg trodde jeg måtte det.)
Selvfølgelig ble jeg satt på venteliste, og selvfølgelig tilbyr de ingen kurs til de som ikke har blitt tildelt jordmor.
Har prøvd å undersøke andre tilbud om kurs / grupper for gravide i byen, men det nærmeste jeg kom var å bli satt på venteliste for kurs for enslige (som jeg ikke er) i april, i tilfelle det ikke ble fullt.
Ringte også St Olavs, men de kunne bare tilby omvisning. Det bestilte jeg faktisk med en gang, etter å ha lest at de også der har stor pågang og ikke har plass til alle. Der fikk jeg heldigvis plass!

Men hvorfor er det sånn at de som får plass hos jordmor, får både i pose og sekk, mens vi som ikke får plass hos jordmor ikke får noen ting??? Kanskje vi som ikke har tilgang på møter med jordmor trenger fødselsforberedende kurs mer enn de som ser jordmor hver måned? For fastlegen min virka ikke som han var i sitt ess da jeg var der på første kontroll akkurat.....

Jeg trodde jeg var heldig som bodde midt i Norges tredje største by, hvor jeg trodde det måtte finnes både jordmødre og gravidgrupper/-kurs!

Men det er gode nyheter: visstnok skal det opprettes 3 nye jordmorstillinger i Trondheim...en gang om ikke så lenge, så det er bare å leve i håpet! Selv om jeg risikerer å måtte dra helt til Heimdal, og få nettverk av gravide i Heimdal, mens jeg selv bor i sentrum.

Hilsen en skuffa nordmann
Bilingüe
12:33 21.02.2008
Jeg fikk samme svar. Jeg er 12 uker på vei og var nettopp på min første kontroll hos fastlegen. Jeg trodde jeg måtte til fastlege først, og etter kunne jeg ringe til jordmor og bestille time. Jeg ringte i dag og ble satt på ventelisten med 'ganske mange' foran meg. Jeg er veldig skuffet!

Jeg var ikke fornøyd med informasjon jeg fikk fra legen min heller. Vi hadde spørsmål om genestiske testing (nakkefold UL og blodprøve) men hun sa at hun visst ingenting om det. Hun trodde jeg måtte ta fostervannsprøve først og nakkefold etter. Hun skal ta permisjon i 8 måneder nå. Jeg vil bytte til en dyktig og snill (og helst kvinnelig) fastlege men ingen fastleger har ledige plasser i Trondheim for tiden. De eneste som er ledige er i Heimdal, Spongdal og Flatåsen. Jeg håper de 3 nye jordmødrene begynne snart!
BeckySue
13:52 17.04.2008
Må vel anse meg som en av de heldige jeg da...

Ringte til jordmoren rett etter at jeg hadde vært hos første kontroll hos legen, ca. uke 9. Fikk beskjed at i og med at jeg var såpass tidlig ut, gikk det fint. Hun satte meg opp på et slikt "kurs" for de med termin i november, så skulle jeg få brev fra dem om time.

Synes det er skammelig at ikke alle kan få jordmor. Håper det ordner seg for dere!
Novemberbolle
22:23 18.04.2008
tenke seg til... var 4 uker!!! på vei da jeg ringte, følte meg nesten dum...men har fått jordmor ( og hun er rar hun!).

veldig synd at dere ikke har fått tilbud, men prøv å prate om opplevelser, angst, sett ord på alt dere føler. det er jo derfor det er debatt her:) gro nylander har jo skrevet en fin bok, ellers er tilgangen på info formidabel.

følte meg selv ganske så alene, i mengden, den første gangen. men så utrolig bra det gikk!!!! alt jeg var redd for, smertene, førts og fremst, gikk forbausende fint. min mamma terpet på en ting hos meg, det var nemlig pustingen ( og ikke den derre hvininga du ser på tv), men når riene kommer har du FULL fokus på å telle vær rie samtidig som du puster inn og ut så dypt du kan. da får du oversikt over hvor lang en rie varer (tror jeg kom til 12, da gav det seg). jeg måtte stå under vær rie, da var det lettest å puste godt og være med bølgen. den knuser deg ikke så lenge du følger med den - opp og stå, se for deg at du rir på en bølge, fokuser, og tell inn og utpust rolig. ikke få panikk, det er det ingen grunn til! det er nå det virkelig begynner, så bare gled deg over at et nytt liv snart starter, selv hvor grusomt det enn føles der og da. se på tv, lei filmer, dusj, gå på do, så går tiden unna.

som førstegangsfødende ventet vi for lenge, så da vi endelig nådde sykehuset, var det full åpning og det bar rett inn på stua. min samboer skulle hjelpe meg av med buska og skoene, og strevde litt der nede på kne. plutselig gikk vannet, og han var, tro du meg, cm fra å få hele herligheten i hodet! vel, alltid like morsomt å fortelle, hehe. jordmora var veldig profesjonell og rolig, og det hele fortonte seg i ettertid som tung arbeid, men harmonisk. hadde jeg aldri trodd, jeg som ikke tåler sprøyter eller slike skinnende instrumenter. rakk ingen smertelindring foruten akupunktur og et drag av den vemmelige lystgassen. 3 kvarter etter at vi annkom var vår lille datter født. min samboer, som jo betrakter det hele "utenfra", syntes opplevelsen var flott, og litt erotisk (der jeg prøvde meg på stillingen med stjerten i været)! duverden...

så se fram til denne dagen, gru dere, men ikke mer enn dere gleder dere!!!

(få hjelp til amminga - såre brystvorter er ingen spøk)

enbolleiovnen
20:33 8.06.2008
Skjønner ikke helt hva man skal med jordmor FØR fødselen, jeg da. Snakke snakke snakke.. Jeg tror IKKE det går an å være forberedt på en fødsel uansett hvor mye man snakker og spør på forhånd. Ingen fødsler er like og tror det er best å ha et åpent sinn og ta det som det kommer!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------