GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Kosthold og trening

Hva i all verden skal vi spise? Et sunt og vanlig kosthold er som regel godt nok, men hva er egentlig det? Her kan dere diskutere kosthold og graviditet. Hvis du har en god oppskrift, så er det fint om du også legger den i kokeboka vår.Her kan dere også diskutere oppturer og nedturer på vekten, hvor mye dere trener og hva dere selv synes er sundt og bra. Dere kan gi hverandre gode tips, men som alltid ellers: Det er ikke nødvendig å kritisere andre for hva de gjør. Man skal aldri slanke seg når man er gravid, men det går an å spise sundt slik at man unngår å gå opp mer enn 20 kilo, som faktisk er innenfor normalen i et svangerskap.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hva? Ikke tran?
13:26 15.04.2007
Hva?? Leste et innlegg på doktoronline der noen sa at man ikke skulle ta tran som gravid fordi det inneholdt div stoffer som ikke var bra. Skulle heller ta omega 3.. Nå tror jeg at jeg gir opp snart. Hadde jo såå god samvittithet for å ha tatt tran hver dag... Skal jeg slutte med det??? Er ikke tran og omega 3 to sider av samme sak??
lotta80
Sv: Hva? Ikke tran?
10:49 16.04.2007
Det er bare tull. De var sikkert redde for tungmetaller, men tranen er renset for sånt, så den er helt trygg.
Anonym
14:17 19.06.2007
Tran inneheld svært mykje omega3 feittsyrer. Det som kan skje med tran, er at det er akkumulert tungmetall og miljøgifter i feittvevet som tranen er lagd av. MEN tranen blir (som sagt i forrige svar) rensa for dette før den kjem på marknaden.
Anonym
12:10 20.06.2007
Jeg tar tran og kommer til å fortsette med det. Er så møkkalei alle "må ikke" og "skal ikke" at jeg gjør som jeg selv vil nå. Spiser roastbeef også! Dessuten har jeg lest at forskere har kommet fram til at når mor tar tran i svangerskapet blir barnet smartere enn andre barn hvor mor ikke har tatt tran. Sikkert bare vrøvl det også - men det er litt hyggeligere å tro på, da!
Kossi
16:21 3.07.2007
Datteren min er smartest i klassen og jeg tok tran under hele svangerskapet! :-D
Anonym
12:26 11.12.2007
Div undersøkelser i avisene i dag om at for mye vitamin A (som finnes i tran) kan føre til benskjørhet.
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/12/11/520836.html

Lette litt etter studier om hvilken effekt for mye vitamin A har på fostre:
http://www.news.wisc.edu/14267

"The excess vitamin A the researchers discovered in the monkeys didn't appear to cause problems, likely because the maternally derived vitamin A was stored primarily as relatively harmless retinyl esters in the liver, rather than being converted to harmful retinoids."

Mao. lagrer fosteret overskudd av vitamin A i leveren. Dette er ikke påvist skadelig, men jeg må si jeg er blitt litt mer skeptisk til multivitaminene mine. Det er nok mer enn nok vitamin A i vanlig kosthold.
Aima
08:50 5.05.2008
endelig har legene og gått god for akkurat den saken! tran er tatt ut av leveren til fisken som er renseorganet deres,den er full av både miljøgifter og annet avfall fra fiskens system. ikke er den tatt ifra fersk fisk heller. tran henger igjen fra gammelt av da det var det eneste omega 3 tilskuddet man hadde. nå finnes det gode rene omega 3 produkter på markedet som er mye bedre enn tran og fri for miljøgifter. ett lite foster tåler ikke så mye av den gifta som ett voksent menneske,og vi får i oss nok gift som det er! og man kan ikke si at tran inneholder store doser omega 3,for det gjør det ikke! og angående a- og d-vitamin så er ikke det noe å vær redd for. det er kjempeviktig for utviklingen til fosteret. men ikke ta store doser,det er det de har gjort under forsøkene der det har vist seg skadelig. og da mener jeg STORE doser! altså tar man ett rent godt omega 3 produkt og en multivitamin så har man det, og trenger ikke vær redd for overdosering av noe slag!
freefly
13:09 7.05.2008
Jeg må bare legge til her at norske gravide faktisk ofte har underskudd på a-vitamin. Vi får ikke i oss nok i kosten vår og det er viktig for fosterutviklingen. Så jeg hadde ikke kuttet ut multivitaminer om det er a-vitamin i det...
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------