GRAVID og ny her på BarniMagen?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Alle forum på BIM

Terminkalkulator:
Siste mens:

(husk punktum)

Les mer om terminberegning

Keisersnittdebatten

Keisersnitt eller vanlig fødsel?

Ingen må tro at et keisersnitt er en enkel løsning for mor og barn. Det beste er å føde naturlig. Men i noen tilfeller er keisersnitt det eneste riktige, enten av hensyn til mor eller av hensyn til barnet. For mor kan dette ha både fysiske og psykiske årsaker og begge deler er like viktige.
Denne debatten er ment som en møteplass for dere som kanskje skal ta eller har fått bestemt at dere skal ta keisersnitt.
Riktig lykke til videre!
Vennlig hilsen jordmor Siri
ALT DU LURER PÅ OM KEISERSNITT: Holdes oppe på forsiden
21:02 24.04.2007
Oppdaterte denne litt (la blant annet til ny link om dødsfall som kan unngås ved KS i seteleie). Fint om du legger til flere svar på vanlige spørsmål eller nye linker når du kommer over dem:

FAQ:

1. Hvordan går jeg fram for å få keisersnitt?
Du kan enten snakke med fastlegen din og be hun/han ta kontakt med sykehuset for deg eller du kan ringe direkte til sykehuset og be om ”samtale om fødemetode”. Vanlig prosedyre er at du først må til minst en samtale med jordmor, deretter er det (gjerne noen uker senere) en samtale med en lege som har myndighet til å innvilge KS. Når keisersnittet er innvilget får du brev i posten med mer informasjon.

2. Hvordan bør jeg forberede meg til samtalen?
Skriv et brev der du viser at du har satt deg inn i mulige komplikasjoner ved keisersnitt. Skriv hvorfor du ønsker keisersnitt, prøv gjerne å være så detaljert og personlig som mulig. De fleste jordmødre og leger er hyggelige folk, men de vil gi deg litt motstand i samtalen for å forsikre seg om at du gjør et veloverveid valg.

3. Når bør jeg søke?
Så tidlig som mulig. Du har større sjanse for å vise at du mener alvor om du søker etter tre måneder enn om du tar det opp uka før termin.

4. Kan jeg kreve keisersnitt?
Nei. I følge § 3 i Lov om pasientrettigheter har pasienter rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige behandlingsmetoder, men kan ikke selv bestemme behandlingsform. Men i følge paragraf 2.4 i Lov om pasientrettigheter har vi også fritt sykehusvalg i Norge, så du kan bytte sykehus dersom du blir nektet keisersnitt på ditt lokale. Rikshospitalet og Ullevål har som policy at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt om de ikke vil.

5. Hvilke grunner er gode nok for å få keisersnitt?
Veldig gode grunner er tidligere traumatisk fødselsopplevelse, misbruk og setefødsel. Ellers kommer det meste i kategorien ”angst”. Heldigvis har de fleste legene i dag forståelse for at det er en minst like gyldig grunn, uansett hva som ligger bak bekymringen. Hvor "mye" som skal til for å få innvilget et keisersnitt varierer fra sykehus til sykehus.

6. Kan jeg få keisersnitt privat?
I Norge finnes det ingen private sykehus som utfører dette. Da må du i så fall til utlandet, f.eks England eller USA. På Portland Hospital i London koster et planlagt snitt rundt 10.000 pund, altså 120.000 kr. Men husk: Det er fritt sykehusvalg i Norge, og verken Rikshospitalet eller Ullevål tvinger noen til å føde vaginalt. Og her til lands er keisersnitt gratis.

ARTIKLER:

På lag med fødekvinnen – om holdninger i Sverige
http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_2.htm

Teknologi eller naturlig fødsel – om KS og hjemefødsel:
http://www.jordmorforeningen.no/tidsskriftet/artikler_tema05_8_1.htm

Lege r tar oftere keisersnitt. Justert for alder, tidligere fødsler og utdanning er det 22 prosent høyere forekomst av KS blant leger.
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/10/26/leger-og-jordm-dre-far-ofte/

Kei sersnitt forhindrer to av tre dødsfall dersom barnet ligger i setet:
http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2000/10/23/keisersnitt-hindrer-to-av-t/

På engelsk:

Alt om planlagt snitt: Nyheter, konsekvenser for deg, for barnet, risikoer ved vaginal fødsel, nyeste forskning på området osv osv.
www.electivecaesarean.com

Den amerikanske jordmorforeningen: Nyttig, nøytral informasjon om fordeler og ulemper ved keisersnitt etter mors valg og vaginal fødsel:
http://www.midwives.org/newsletter/newsletter/articleTEMP1.asp?ID=97

Det amerikanske helsedepartementet: Ingen holdepunkter for å anbefale vaginalt fremfor KS:
http://www.nih.gov/news/pr/mar2006/od-29.htm

British Medical Journal: Ja til selvvalgt KS så lenge mor er opplyst:
http://www.bmj.com/cgi/content/full/317/7156/462?maxtoshow=&HITS=10&hi%2 0ts=10&RESULTFORMAT=&fulltext=elective+caesarean&searchid=1&FIRSTINDEX=0&a mp;a mp;a mp;a mp;am%20p;resourcetype=HWCIT

For og mot: selvvalgt keisersnitt, flere innfallsvinkler
http://www.babble.com/content/articles/controversialtopics/pregnancy/electivecesareansec tion/

HVORDAN FOREGÅR ET KEISERSNITT?

En fødsel med keisersnitt er naturligvis veldig individuell, og prosedyrene kan variere fra sykehus til sykehus, men dette kan gi deg en idé om hvordan det kan foregå:

Dato for keisersnitt settes gjerne mellom 14 og 7 dager før termin.

Du skrives inn på sykehuset dagen før, men sover gjerne hjemme. Morgenen etter drar du på sykehuset. Da sørger for å være fastende og nybarbert.

Du blir innlagt, men forbered deg på ventetid. Et planlagt snitt er ingen hasteoperasjon, så alle akutte operasjoner som oppstår den dagen kommer naturligvis foran deg i køen. Vær forberdt på å vente flere timer. I mellomtiden kan du smertefritt slappe av, lese en bok eller se på TV. Du kan også drikke vann frem til det er to timer igjen til inngrepet.

Når keisersnittet nærmer seg setter pleierne inn bekken, legger inn kanyler, måler blodtrykk og puls og setter på deg sånne klistrelapper som overvåker hjerterytmen. Magen din blir vasket og desinfisert. Så får du smertestillende.

Når du trilles inn på operasjonssalen settes spinalbedøvelsen i en slange i ryggen. Det kan være ubehagelig, men du har som sagt fått smertestillende. Når spinalen virker mister du følelsen i kroppen fra livet og ned. Mannen din eller en venn kan være med under keisersnittet. Han holder seg da oppe ved hodet ditt. Et forheng omtrent midt på magen din gjør at dere ikke ser selve inngrepet. Selve snittet kjenner du fint lite til. Mange sier du merker at legene drar eller romsterer litt i deg –enkelte beskriver det som om noen roter i en håndveske-, men du har ingen smerter.

Babyen kommer ut. Selve forløsningen er gjerne gjort på 10-15 minutter. De viser deg babyen med en gang den er ute, så vasker gjerne en pleier babyen raskt, og sjekker at alt er bra. Noen ganger trenger keisersnittbarn å få en oksygenmaske på de første minuttene, for å få i gang lungene skikkelig. Så snart det er mulig blir babyen så gjerne lagt opp til hodet ditt så du kan hilse på. Det kan være lurt å gi beskjed på forhånd at du ønsker dette.

Etter en stund blir gjerne far med babyen ned på fødeavdelingen mens du sys igjen. Det kan ta rundt tre kvarter. Deretter er det vanlig at baby og far kommer inn til post-operativ avdeling der du ligger de første timene. Dersom babyen skriker mye eller du er veldig sliten kan det hende babyen trilles ned igjen på fødeavdelingen.

Etter operasjonen har du et operasjonssår nederst på magen. Det gjør ikke vondt hele tiden, men du merker det gjerne når du ler, hoster eller beveger magen. Har du vondt får du smertestillende. Du kan synes det er vondt å løfte gjenstander eller babyen den første tiden. Gjennomsnittlig liggetid for ukompliserte keisersnitt er den samme som for vanlige førstegangsfødende: 4 døgn.

SusyQ
Sv: ALT DU LURER PÅ OM KEISERSNITT: Holdes oppe på forsiden
00:10 25.04.2007
Vil bare si TUSEN TAKK jeg:)
Kjemoe flott at du skriver om ks på en slik måte med all den dritten vi blir inprentet med på samtaler.
Er i full gang jeg nå for å få min rett og lurer på hvordan det vil å.
Tiden vil vise, men uansett SusyQ...tusen hjertelig!

Lulu
Anonym
17:33 30.04.2007
Bare hyggelig å kunne være til hjelp! Mange av oss samler jo opp ganske mye informasjon før valget tas og i forberedelser til KS-samtaler, så synes det er lurt om vi kan samle notatene og hjelpe hverandre. Ønsker deg lykke til i tiden fremover, Lulu. Krysser fingrene for at det ordner seg for deg og :-)
SusyQ
10:15 5.05.2007
Dytte....
Anonym
17:08 7.05.2007
Dytter på denne. Ser det er mange som fortsatt lurer på tingene som er samlet her.
SusyQ
18:32 10.05.2007
Bra tiltak! Dytte!
Anonym
20:44 11.05.2007
Med all skremselspropagandaen her inne i det siste trenger vi innlegg som dette. Dytter!
Anonym
12:27 13.05.2007
Opp med deg!
Anonym
19:33 13.05.2007
Opp igjen!
SusyQ
14:14 23.10.2007
dytte
Anonym
20:26 2.03.2008
super info. Viktig at alle som lurer på ting om keisersnitt får vite dette.
Anonym
20:22 13.05.2007
For et supert innlegg SusyQ! Det var mye av dette jeg lurte på, supert at du tar initiativ!
Geimar 07.09.07
13:58 14.05.2007
ville bare dytte denne over kvinneforkjemper!
Anonym
16:00 14.05.2007
dytter litt jeg også ..
Takk for all nyttig info ;)

Du er en knupp ;)
Birthemor,baby i magen igjen;)
17:44 15.05.2007
Er med på dyttinga :)
Anonym
16:39 16.05.2007
dette var jo virkelig alt jeg lurte på! takk, takk supre greier!
Anonym
20:28 16.05.2007
Tusen takk for kjempefin informasjon, jeg hadde totalreptur sist gang, og vurderer sterkt keisersnitt... dette var til stor hjelp. Kommer til å velge det, tar ikke sjansen på en ny totalreptur... kjenner jeg ikke så redd nå, nok en gang... takk :-)
"gullet"
19:09 23.05.2007
Dytter denne opp igjen jeg :-)
SusyQ
10:11 26.05.2007
Mye bra info her. Tusen takk :)
Anonym
22:31 6.07.2008
gullet,du kan nok ta de me ro me keisersnitt,de får du nok når du har totalruptur fra tidligere,jeg fikk uten problem,sjekket meg ikke engang,var nok å lese papirene .;)
Anonym
00:50 27.05.2007
dytter:)
Mammaentilbenjamin
20:47 28.05.2007
Opp igjen :-)
SusyQ
17:54 1.06.2007
Oppover!
Anonym
20:47 2.06.2007
Kjempeflott innlegg -dytter
sunnyaugust
20:43 4.06.2007
dytt
MegOgAlleMine+Spire
10:51 7.06.2007
Dytter opp :-)
SusyQ
18:41 11.06.2007
Og dytter opp igjen :-)
SusyQ
14:20 13.06.2007
Fikk noen av dere keisersnitt pga stor nærsynhet (myopati)? Jeg snakket med jordmødre og legen men de sier at det ikke er vanlig å utføre ks da. Jeg gruer meg å føde vaginalt. Er redd at jeg får netthinneavløsning som følge av fysisk anstrengelse og høytrykk i øynene gjennom fødselen :(
kati77
13:40 15.06.2007
Jeg vet ikke stort om myopatiom dette, men kanskje du skal forsøke å legge det ut som en egen tråd? Større sjanse for at flere ser det, og kanskje vet noe da.
Anonym
14:33 18.06.2007
Holder denne oppe på førstesida :-)
SusyQ
18:00 24.06.2007
Mye nyttig her!
Anonym
10:58 26.06.2007
Hei! Jeg er jente på 27, russisk opprinnelse,Har -15 begge øyner.Ble operert i Mokva først når jeg vart 14 år gammelt(skleroplastikk),så ble jeg laseroperert i 2001.Russiske leger sagt til meg hele tiden at jeg bør ikke føde vaginalt,fordi har dårlig netthinne på venstre øyne.
Kom til Norge 4 år siden,gikk til øynelege med en gang for kontroll og samtale.Han kunne ikke se noe galt på netthinne(er han blind? :))
Ble gravid i desember 2006,gikk til fastlege og snakket om dette med keisersnitt.Sa at jeg stoler på russiske legene osv.Han skrev et brev om dette til sykehus og jeg har fått innvilget KS når jeg vart 12 uker på vei :)

Sorry litt dårlig norsk :)
Suturtang
12:22 28.06.2007
opp med nyttig innlegg!
Anonym
18:37 30.06.2007
Denne hjalp meg masse! Takk, SusyQ!!
Anonym
11:37 11.07.2007
Hei!

Takk for mye info om keisersnitt! Veldig bra.

Har du eller eventuelt noen andre erfaring med innvilging av keisersnitt ved problemer med rygg? Jeg er ryggoperert for 5 år siden og var sykemeldt pga ryggplager i tiden før jeg ble gravid. Vet jeg har en utglidning nede i ryggen og den gjør meg usikker med tanke på press og smerter ved rier og vaginal fødsel. Har i tillegg astma og plages med dårligere pust enn ellers ettersom jeg ikke får brukt de mesisiner jeg skal som følge av graviditeten. Ønsker i utgangspunktet å føde vaginalt, men er usikker på om KS kanskje ville vært bedre for meg..

Håper på gode råd! :-)
Sen blomstring.. :-)
02:44 16.08.2007
thanks!
Skal til samtale på SUS i september og gruer meg veldig. Har hatt et par mareritt om disse samtalene kan man si. Har ikke så veldig lett for å uttrykke meg i slike samtaler, så mannen min skal være med
nattensDronning
15:40 20.08.2007
Her må vi visst dytte litt igjen! :-)
Sen blomstring.. :-)
18:24 22.08.2007
Opp med deg..
Anonym
13:05 27.08.2007
Dytt:)
Trixie, med spire 10.11.07.
11:49 11.09.2007
opp igjen
Anonym
10:59 21.09.2007
Dytt:-)
Snupsipus
11:26 25.09.2007
Greit å få litt positiv info, blir som regel fokusert på alt det negative.
dytter!
dalajenta
22:58 28.09.2007
Dytte
Anonym
10:51 3.10.2007
Bra innlegg. er i uke 39+2 med baby i tverrleie. dette er nr 2, førstemann var 4300 gr. håper på å slippe ks, har angst for operasjoner. men kan jo ikke føde om babyen er for stor og i seteleie.. har ikke time på ultralyd før mandag, da er jeg i uke 40!!!
beritmidt
08:48 5.06.2008
dytt
Anonym
08:52 16.10.2007
dytte
cilibelle
15:52 3.11.2007
Opp til toppen igjen!
Anonym
17:15 19.11.2007
Til glede for nye lesere;D
Anonym
11:26 30.11.2007
flott innlegg :)
påhanigjen79
00:01 2.12.2007
Veldig fint at dette e blitt skrevet ned, ikke bestandig like enkelt å finne svar på det man lurer på :) Og enda finere var til de som lurte/skrev litt på dette med øynene og om man skulle ha vaginal føsel eller ikke. Stor sjanse på at jeg må/blir å ta KS. Har diabetes og ca 9 mnd sia jeg ble operert for diabetes netthinneløsning...
MiLady
13:35 3.12.2007
Takk for informativt innlegg!

Kommentar: Under punkt 5. "Hvilke grunner er gode nok for å få keisersnitt?" Det er kanskje selvsagt, men alle med uregelmessigheter i skjellettet som vanskeliggjør vaginal fødsel, føder gjennom keisersnitt. F.eks vi som har for liten åpning i bekkenet for vaginal fødsel.

Selv syns jeg det er synd at jeg må gjennom et keisersnitt. Fordi jeg har vært operert mange ganger tidligere, vet jeg hvilken risiko jeg løper bare ved å komme inn døra på operasjonssalen. Itillegg har jeg følt på kroppen hvor tøft det er å komme seg etter operasjoner. Men - når jeg må, så får det bare gå. Det er sikkert like tøft å komme seg på beina etter en langvarig fødsel med evt. komplikasjoner. Det vil ofte være sånn at man ønsker seg noe annet enn det som er pålagt ;-)

Er det forresten noen som vet hvor mange dager før termin førstegangsfødende blir satt opp til keisersnitt? Blir dette tatt stilling til tidlig i svangerskapet, eller etterhvert som barnet vokser og evt. fester seg, osv? Har det noe å si hvordan mor/søstre har født ift. termin?
På forhånd takk for svar!
lykketreff:-)
11:13 13.12.2007
vl bare si at dette satte jeg virkelig pris på hvordan dette foregår jeg skal ta ks nå på tirsdag så var utrulig kjekt å få lest hvordan de går frem:D tusen takk for det :D
Raquel80
13:37 14.12.2007
Veldig bra med en såpass "oppklarende" tråd om ks.

OPP MED SEG:)
Aquanimba
20:34 9.01.2008
Opp igjen
Anonym
00:01 13.01.2008
dytter
Blondie
09:38 25.01.2008
dytter
Anonym
Sv: ALT DU LURER P? OM KEISERSNITT: Holdes oppe p? forsiden
14:11 25.01.2008
Tusen takk! Jeg SKAL ha keisersnitt om jeg saa maa til indre kautokeino! Her skal det nok ikke revnes nei!
Miss Misantrop
18:25 14.02.2008
dytter
millymolly&mini
20:07 14.02.2008
dytter
mamma til martine og lille
13:49 2.03.2008
dytter :-)
Anonym
13:52 3.03.2008
dytt
mamma til martine og lille
20:14 4.03.2008
Har hatt planlagt keisersnitt og var fornøyd med det, men jeg visste lite om hva som kunne skje etterpå. Det er greit å informere om det også.

Det er vanlig å bli gul og blå, få blåmerker rundt såret og i hele nedre del av magen. Det er blod fra operasjonen som har kommet ut i vevet og forflytter seg med tyngdekraften. Det kjennes ut som blåmerker, er ømt og ubehagelig og sprer seg utover, men er ufarlig og vanlig.

Det er ikke uvanlig at blod kan samle seg opp fra operasjonen og så sprenge seg vei ut gjennom operasjonssåret. Det er ikke farlig, gjør ikke vondt og betyr ikke at man har en infeksjon. Blodet må ut. Det er lurt å få noen til å se på det. Legg på bandasje, bytt ved behov og håp det ikke er for mye som skal ut.
Anonym
11:49 5.03.2008
MÅ far bli med ned på fødeavdelingen med barnet mens mor blir sydd igjen??
Samboeren min har LITE lyst til det, vil heller være hos meg hele tiden, sånn at vi kan få barnet til oss samtidig etter keisersnittet.
samsaya
15:03 9.04.2008
samsaya:
Han MÅ sikkert ikke, men sikkert trygt for babyen å få være hos en "kjent" person. Her hadde barnefar en kjempefin opplevelse med babyen i 20 min før de kom inn til meg. Jeg led ingen nød denne tiden, hadde noen inne hos meg hele denne tiden.
Anonym
14:04 6.03.2008
dytter
påskekyllingimagen
10:33 9.03.2008
dytt
harmonia
11:22 11.03.2008
dytt
harmonia
23:23 17.03.2008
dytt
nettinett er Fødeklar!!!
23:02 26.03.2008
Dytt :)
Anonym
10:27 27.03.2008
dytt
trudy
14:51 9.04.2008
Dytt
Med tredjemann på vei...
22:42 10.04.2008
dytt
Anonym
12:06 14.04.2008
Hallo!
Super info!
Anonym
22:12 8.05.2008
dytt
Bie&babylove:-)
13:32 23.05.2008
Dette roet meg:)
Tusen takk!!!!!
Anonym
20:27 25.05.2008
dytter...
Anonym
14:45 12.06.2008
dytt
Anonym
09:22 24.06.2008
dytt:)
tika81
22:07 25.06.2008
DYTTER HARDT!
Aquanimba
11:14 27.06.2008
Opp med seg!
Anonym
12:08 30.06.2008
utrolig bra innlegg...her var det masse jeg skal ta med meg til min samtale på tønsberg sykehus til onsdag! krysser fingrene for at det blir ks denne gangen.
kri24
05:00 2.07.2008
Dytter opp
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------