Jeg har også mistet flere ganger. Har skiftet fra lokalsykehus til Aleris og har der fått beskjed om at skal bruke Crinone fra dag to etter eggløsning, men jeg har noe lavt progesteroninnhold.
Jeg vet ikke om de har laget seg en standard på den såkalte utredningen de gjør etter tre aborter, men det virker jo ikke sånn.
Du har da vel rett til at de tester hormonnivåene dine? Det gjør de ved å ta prøver gjennom en hel syklus, FSH og progesteron er tydeligvis interessante. Dessuten tar de noe som heter protein-S tror jeg det var og noen proteiner til. Etter hva jeg husker er det for å sjekke om blodet koalguerer slik det skal. Husker at min gyn spurte om det er mange tilfeller av blodpropp i min familie, det indikerer også at noe er i veien med koaguleringsevnen - men det retter man tydeligvis enkelt opp ved å gi albyl.
På meg er det også tatt prøver av grav.restene for å sjekke etter translokasjoner, som er en genetisk svikt. Hadde ikke det heller og heller ikke koalguleringsfeil, så det er jo ikke sikkert en får så mange svar fra en utredning. Men kan være psykisk greit å vite at ting er i orden også. Er jo grusomt å gå å gruble på alt dette.
Crinone er dyr. Men noe jeg har funnet ut nå, som verken lege, sykehus eller apotek har informert meg om, er at en kan få refundert 90 prosent av kostnadene (etter en egenandel på rundt 1600). Legen må visst skrive en søknad om det til trygdekontoret, men det skal være en formalitet.
Sist jeg var gravid tok jeg C fra uke seks, men det viste seg senere (MA uke 8) at det hele hadde stoppet opp i uke fem/seks. Så det er kanskje sent å begynne. Skal i hvert fall følge rådet om å begynne med en gang etter el.
Vet ikke om det er så mye hjelp i dette. Men skulle ønske du kunne få hjelp av en gynekolog som gjorde mer utredning.
|