Jøsses.. Du har mange gode råd, og jeg er med på den "naturlig"-tankegangen din forsåvidt. Men nå revnet jeg veldig i min fødsel, og er litt usikker på om rådene kunne ha reddet meg :) Revnet helt opp til endetarmen... Og jeg hadde ikke stor vektøkning i svangerskapet, kostholdet var bra, jeg trente veldig mye, brukte ikke epidural, heiv innpå med bringebærblad-kapsler, masserte skjeden med olje, brukte tyngdekraften så det holdt.. Likevel gikk det sånn.
Norge er på topp når det gjelder forekomsten av de store riftene (grad 3 og 4), og det skal være arbeid på gang for å få ned tallene. Noe som ofte svikter er at jordmor ikke støtter godt nok når hodet til barnet står i åpningen.
For min del fikk jeg ikke noen særlig forklaring på hvorfor jeg revnet sånn, men tror barnet kom litt for fort ut (vevet får ikke tøyd seg ordentlig) og så vidt jeg fikk med meg støttet ikke jordmor noe særlig heller.
Tror at det er vanskelig å gi en "oppskrift" på å unngå revning, men det er viktig å være klar over hvorfor det skjer (risikomomenter) så man kan passe på litt selv. Skulle en ny fødsel bli aktuell (noe det ikke blir, for her blir det ks, hehe :) ville jeg hatt inn i journalen at jormor må være påpasselig med støtte av mellomkjøttet, og så ville jeg ha vært litt mer forsiktig selv i siste del av pressfasen. |